Te is a teljes fizetésedet költöd el karácsonykor?

Senkit nem érdekel a januári szegénység

Az emberek erőn felül költekeznek karácsonykor.

Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A magyar lakosság 20%-kal többet költött az idei karácsonyra a két évvel ezelőttihez képest - derül ki a Gfk Hungária Piackutató Intézet kutatásából.

Az ajándékozásra szánt összeg 54 ezer forintra nőtt: a megkérdezettek átlagosan hét személyt terveznek megajándékozni, egy-egy ember meglepetésére közel 8 ezer forintot költve. Az ajándékok beszerzése során egyre többen használják a hitelkártyájukat, vásárolnak az interneten, a készpénzhasználat pedig valamelyest csökkent 2011 óta.

Átlagosan csaknem 10 ezer forinttal szán többet idén a lakosság a karácsonyi ajándékozásra, mint 2011-ben. A legtöbben ugyanannyi szerettüket - átlagosan hét személyt - tervezik meglepni, mint két évvel ezelőtt, tehát az egy ajándékra szánt összeg emelkedett az elmúlt évek során.

Miből vesszük a karácsonyi ajándékot?

A felmérés szerint a lakosság fele az aktuális havi fizetéséből kívánta finanszírozni a karácsonyi kiadásokat - 30% azért, mert nincs megtakarítása, amíg 20% úgy nyilatkozott, ez önmagában is fedezi a költségeket. Az emberek ötödének van kifejezetten erre a célra félretett pénze, míg 34% egyéb tartalékaihoz nyúl, amikor az ünnepi bevásárlásra kerül sor.

4% mondta, hogy ilyenkor a folyószámla-hitelkeretét is igénybe veszi, a megkérdezettek egytizede pedig a hitelkártya-keretéből is költ ebben az időszakban. Ezzel szemben áruhitelt, személyi kölcsönt vagy gyorskölcsönt szinte egyáltalán nem terveznek igénybe venni a karácsony apropóján.

Teret nyernek a kártyák

A karácsonyi ajándékokért 2011-ben még több mint 80%-ban készpénzzel fizettek - ez az arány két év alatt 10%-kal csökkent.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. Podcast-sorozatunk legújabb részében a testpozitivitás került terítékre. Tényleg építő jellegű vagy egyre egészségtelenebb a body positivity mozgalom? Mitől függ a testünkkel való viszonyunk? Miért mennek általában a nők plasztikáztatni?

Promóció

Sokkal többen fizettek ugyanakkor az interneten keresztül: amíg két éve mindössze a lakosság 13%-a használta ki a világháló előnyeit, ma már az ajándékok közel egynegyedének árát online egyenlítik ki.

Gyurcsány Ferenc kis híján kiszorult a csapatból - Képeken a leggazdagabb magyarok

Nézegess képeket!

Elolvasom

Jelentősen nőtt a hitelkártyát használók aránya is - 1%-ról 27%-ra -, és eközben a kártyahasználat is tudatosabbá vált. Azok, akik hitelkártyát is használtak a karácsonyi bevásárlás során, igyekeztek nem elkölteni a teljes hitelkeretüket. A kártyabirtokosok a visszafizetés miatt sem aggódtak: 60% biztos benne, hogy a felhasznált keret teljes egészét vissza fogja tudni fizetni határidőre, és mindössze egytizedük mondta, hogy csak a minimum összeget fogja tudni törleszteni.

A hitelkártyák veszélye

A hitelkártyák nagyon praktikusnak tűnnek, mikor sürgősen pénzre van szükség, de könnyen adósságspirálba keverhetnek. Még csak arra sincs szükség, hogy óvatlanul és felelőtlenül használd, elég egyetlen nagyobb beruházás, és máris több tízezer forintos veszteséget csinálsz magadnak, hiszen a hitelre 25-50%-os THM-et számolnak fel a bankok. Nézzük ezt konkrét példán.

Tegyük fel, veszel egy 20 ezer forintos okostelefont. A legmagasabb THM mellett, ami 50%-os, ez azt jelenti, hogy a telefon már nem is 20, hanem 30 ezer forintba fog kerülni, azaz az eredeti árhoz képest 10 ezer forinttal drágább lesz, ami valljuk be, nem aprópénz. Ezek után gondold csak meg, egy nagyobb, százezres léptékű tétel esetén milyen mértékű lesz a ráfizetés.

Előre törtek a webáruházak

Bár a legtöbb ajándékot - 63% - még mindig a bevásárlóközpontokban, plázákban szerzik be a vásárlók, a webáruházak idén már a második helyen állnak, 15%-os növekedést elérve. Az internet térnyerésének vesztesei jellemzően a kisebb boltok, szaküzletek, de a karácsonyi vásárok is veszítettek népszerűségükből.

A világhálót ma már szinte mindenki igénybe vette az ünnepi készülődés során - igaz, még nem mindenki használta ki annak minden előnyét. A megkérdezettek 21%-a a lehető legtöbb dolgot az interneten keresztül igyekezett bonyolítani: itt választotta ki az ajándékot, amelyet aztán itt is fizetett ki. Ennél kevesebben voltak azok - 14% -, akik bár interneten keresztül rendelik meg az ajándékokat, azonban inkább készpénzben, utánvéttel fizettek. A többséget azok képviselték, akik az internetet elsősorban előzetes tájékozódásra használják, de az árut az üzletekben szerzik be, míg 17% azok aránya, akik egyáltalán nem használják a világhálót semmilyen célra karácsony előtt.

Ruha, könyv, illatszer a sláger

A felnőtt lakosság fele nem tervezte meg előre pontosan, mi kerüljön a fa alá, inkább az üzletek kínálata alapján dönt. A készülődést a többség három-négy héttel a karácsony előtt kezdi el, míg a lakosság egytizede az utolsó pillanatig halogatja az ajándékok beszerzését.

A legtöbben 57%-ban idén is ruhaneműt, 51% illatszert, 49% pedig könyvet vásárol szeretteinek. Kivételt jelentenek ez alól azok a férfiak, akik feleségüknek vagy párjuknak vásárolnak, őket ugyanis leggyakrabban mobiltelefonnal lepik meg.

Ezt is szeretjük