Ettől változhat meg a közlekedés: új szabályokra kell figyelni
Teljesen új úttípust vezetne be a kormány. Eláruljuk, hogy mit kell róla tudni.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Egy teljesen új úttípust vezetne be a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a jövőben. Ezentúl a sztrádán és az autóúton kívül az úgynevezett M gyorsutakon is lehetne gyorsan hajtani. De mégis milyenek lesznek ezek, mi szükség rájuk, és hol jelenhetnek meg?

Az elmúlt napokban arról cikkezett a hazai sajtó jelentős része, hogy veszélyes lehet az új úttípus, amit állítólag kifejezetten Orbán Viktor javaslatára terveztek meg, és neveztek el így. De mégis mit kell tudni róla?

110-zel lehet majd száguldani

A gyorsút a tervek szerint 2x2 sávos lesz, középen fizikai elválasztással, leállósáv nélkül. Eddig ez megegyezik az autóút jellemzőivel, csakhogy itt jóval sűrűbben szakíthatnák meg kereszteződésekkel az egyes települések magasságában, és jelzőlámpát is elhelyezhetnének ezeken a helyeken.

Tehát az új út a főút és az autóút keveréke lenne, utóbbira hasonlítana még abban is, hogy 110 kilométer/óra lenne a legmagasabb megengedett sebesség. Körforgalom, jelzőlámpa és 10 kilométerenkénti megszakítás inkább az előbbire jellemző, a főutakon azonban csak 90 kilométer/óra a megengedett sebesség. Éppen emiatt tartják egyes szakemberek veszélyes kísérletnek a bevezetését.

Összeköttetés a sztrádával

Pedig arra, hogy hol alakítanak ki ilyen utakat, már egészen konkrét tervek léteznek. A tervek szerint 2020-ig már 500 kilométernél is hosszabb lenne a gyorsúthálózat az országban. Kaposvárt az M7-es autópályával, Pápát pedig az M1-essel kötnék ilyennel össze, de egyes határállomásokat is így kapcsolnának be a magyarországi autópálya-hálózatba.

És hogy mindez mennyibe kerülne? A fejlesztési tárca még augusztusban becsült. Akkor azt mondták, hogy az uniós költségvetésben 2020-ig 465 milliárd forint hívható le közútfejlesztésre, de ezt a kormány 750 milliárddal megtoldaná.

Ezt is szeretjük