Jogtalanul emelt árat több szolgáltató: te is ráfizettél a változásra?

Néhány szolgáltató nem tartotta be az internetáfa-csökkentési szabályokat.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A szolgáltatók zöme betartotta az internetáfa-csökkentési szabályokat, szabálytalanság az Invitelnél, a Telenornál és a Jurop Telekomnál fordult elő - közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság - NMHH - hétfőn az MTI-vel.

Az NMHH a 20 legnagyobb szolgáltatónál közvetlenül is ellenőrizte az internetáfa-csökkentéssel kapcsolatos hírközlési szabályok betartását, és 18-nál nem talált jogsértést. A közlemény szerint ugyanakkor, miután január 1-jétől 18%-osra csökkent az internet-előfizetés áfája, az Invitel februárban szabálytalanul, egyoldalúan emelt díjat a határozatlan idejű előfizetői szerződéseinél.

A szolgáltató a telefon-, a kábeltelevízió-, az IPTV- és az internetes szolgáltatásainál emelte a havidíjat, a telefonszolgáltatásnál pedig a percdíjai is drágultak. A hatóság emiatt 10 millió forintos bírsággal sújtotta az Invitelt július 5-i döntésében, és a jogsértő magatartás megszüntetésére kötelezte.

Kitértek arra: az elektronikus hírközlési szolgáltatások díjai szabadárasak, de a már megkötött szerződések egyoldalú módosítását a jogszabályok csak szűk körben teszik lehetővé, hiszen az előfizetők a szerződéskötéskor arra számítanak, hogy annak feltételei mindkét félre egyenlően kötelezők.

Az Invitel az áremelés indokaként - egyebek mellett - arra hivatkozott szabálytalanul, hogy nőtt a hálózatfejlesztéshez szükséges áramszolgáltatói oszlopsor bérleti díja, de az infrastrukturális beruházások költségei a szolgáltató saját üzletpolitikai döntéseinek körébe tartoznak, amelyek nem szolgálhatnak egyoldalú szerződésmódosítás alapjául.

A hatóság a Telenort május 23-i határozatában felszólította a megfelelő ügyfél-tájékoztatásra, tekintve, hogy a szolgáltató a honlapján nem tüntette fel a lakossági díjcsomagok nettó havi díjait, illetve nem informálta előfizetőit a kétoldalú szerződésmódosítás lehetőségéről bizonyos internetszolgáltatásoknál.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban a cancel culture, azaz az eltörléskultúra került terítékre. Mikor született meg, és mit jelent a cancel culture kifejezés? Miért veszélyes jelenség? Kik azok a híres személyek, akik érintettek? Honnan tudjuk, hogy valósak-e az ellenük felhozott vádak? Hogyan befolyásolja az eltörléskultúra a stand up comedy műfaját?

Promóció

Az NMHH a Jurop Telekomnál is jogsértő gyakorlatot tárt fel: a szolgáltató 31 nap késéssel jelentette meg az áfaváltozás miatt módosított általános szerződési feltételeit - ászf -, valamint 30 nap késéssel és hiányosan hozta létre az internetes tájékoztató felületét. A cég azonban az eljárás megindítása után, idén májusban megszűnt, ezért a hatóság június 6-án okafogyottság miatt megszüntette az eljárást.

A médiahatóság három területen vizsgálta, hogy a szolgáltatók betartották-e az internet áfacsökkentésére vonatkozó új jogszabályokat: megfelelő módon és időben módosították-e az ászf-et, tájékoztatták-e az előfizetőket az áfaváltozásról, valamint hogy elkülönítve tüntették-e fel az internet-hozzáférési szolgáltatás díját az ászf-ekben és a számlákban.

Közölték: fokozott figyelemmel vizsgálják majd a jövő évtől élő, 18%-ról 5%-ra csökkenő internet-áfakulccsal kapcsolatos szabályok betartását is, mint minden, az előfizetők széles körét érintő, átfogó módosítást.

Ezt is szeretjük