Íme, a XX. század 10 legnagyobb magyar írónője!

A Nyugatnak számtalan női szerzője is volt. Az ő portréjukat ismerheted meg Nőírók és írónők című könyvből.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A Nyugat viszonylag sok és sokféle női szerzőt közölt. E tény mögött a folyóirat nagy esztétikai önmítoszán túl a korszak egyik legaktuálisabb kérdésére reagáló szerkesztői koncepció éppúgy elfedezhető, mint a személyes motivációk. Borgos Anna és Szilágyi Judit nemrégiben megjelent könyve ezekről az - elfeledett vagy éppen nagyon is köztudatban lévő - írónőkről szól.

Borgos Anna - Szilágyi Judit: Nőírók és írónők

A Nőírók és írónők című kötetben a folyóirat által leggyakrabban közölt tíz írónő portréja szerepel. A tanulmányok a Nyugat által legértékesebbnek tartott nőírók történetét tárják fel. Van közöttük ismert és kanonizált íróKaffka Margit, Lesznai Anna, Török Sophie –, talán ismerősen csengő nevek – Bohuniczky Szefi, Kádár Erzsébet, Kosáryné Réz Lola, Lányi Sarolta –, de mára egészen elfeledett szerzők is – így például Gyulai Márta, Kovács Mária, Reichard Piroska.

Az ő pályájuk és írásaik megismerése a folyóirat egészéről való gondolkodásunkat is árnyalhatja. Hiszen miközben a férfi Nyugatról való ismereteink folyamatosan gazdagodnak és módosulnak, azok a szerepek, amelyeket a nők töltöttek be a magyar irodalom legfontosabb lapjánál, az utókor számára nagyrészt még mindig ismeretlenek.

Részlet a könyvből

- Körülbelül ez a harminc év volt az, amely alatt nálunk nők komoly írókká fejlődtek. Abban a küzdelemben - joggal nevezhetném szabadságharcnak -, amely a nők és írónők élete volt ezekben az évtizedekben, ...melléjük állt Osvát Ernő és a Nyugat. Éppen ezért nagyon is sokat jelentett nékik a Nyugat.

De nem lehetne-e ezt a tételt, illő kisebb méretben, meg is fordítani? ...Annak a sok évfolyamnak sokszínű gazdagságához semmivel sem járultak hozzá az írónők?

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

A könyvet a Noran Kiadó adja ki az Alexandra Könyváruház segítségével. A kötetet az alábbi linken rendelheted meg, ára mindössze 2799 forint.

Ezt is szeretjük