Mától beindult a közlekedés a Lánchídon: képeken a pazar felújított híd

A Lánchídon elindult a forgalom, a közlekedők birtokba is vették Budapest büszkeségét.

A felújított Lánchíd
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Átadták az ideiglenes forgalomnak a felújított Lánchidat pénteken Budapesten - írja az MTI. Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere az eseményen úgy fogalmazott: a Lánchíd legyen híd jelen és jövő között, és ne csak Budát és Pestet kösse össze, hanem a megosztott és szétszabdalt országot is.

A hídon egyelőre csak a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) járművei, valamint a taxik, a segédmotoros kerékpárok, a motorosok, a kerékpárosok, illetve a mikroközlekedési eszközöket használók közlekedhetnek, a gyalogosok a tervek szerint a jövő nyár végétől használhatják az átkelőt.

A felújított Lánchíd

„Ma egy 24 éves adósság törlesztése kezdődik el Budapesten, amit már mindenki megígért, de mi meg is csináljuk. Átadtuk a Lánchíd megújult útpályáját: elindulhatnak rajta a buszok, a biciklisek, a motorosok és a taxik. ” - posztolta egy szelfi kíséretében Karácsony Gergely főpolgármester.

A főpolgármester az átadón bejelentette, hogy a híd végső forgalmi rendjéről a budapestiekkel együtt kívánnak dönteni, valódi közéleti viták lefolytatása után. Felidézte továbbá: a híd egy olyan korszakban született, amikor Magyarország egyszerre képviselte a haza és a haladás ügyét, és amikor nem volt kérdés, hogy „Magyarország vagy Európa, hiszen világos volt, hogy Magyarország és Európa”.

A híd felújításával együtt abban bíznak, hogy Magyarország újra ilyen hely lehet - tette hozzá a városvezető, aki köszönetet mondott az építőknek, a tervezőknek, a BKK-nak a munkájukért, illetve a budapestieknek az elmúlt 18 hónapban és az azt megelőző, várakozással teli 20 évben tanúsított türelemért.

Arról is szólt, hogy a kormányzat képviselőit is hívták a rendezvényre, ám nem tudtak eljönni. A főpolgármester megköszönte a kormánynak is a munkát, mert egy ilyen közös sikerből, mint a Lánchíd felújítása, a kormánynak is részesednie kell.

Birtokba is vették a közlekedők

Szombat reggel a városvezető új posztban jelentette be, hogy a közlekedők már birtokba vették a Lánchidat.

„Elindult a forgalom a Lánchídon, Budapest és Magyarország büszkeségén! Az elmúlt években rengetegen megígérték már a Lánchíd felújítását, mi meg is csináljuk. Pénteken átadtuk a Lánchíd megújult útpályáját, így elindulhattak rajta a buszok, a biciklisek, a motorosok és a taxik.

Ezzel a felújításnak azonban még nincs vége. A gyalogosok 2023 őszén vehetik birtokukba a hidat, miután teljesen elkészül. Ez egy igazán különleges dátum, hisz jövőre ünnepli Budapest a 150. születésnapját. El se tudok képzelni jobb ajándékot, mint hogy átadjuk a fővárosiaknak a gyönyörűen felújított Lánchidat.”

Folytatódnak a munkálatok

A pénteki átadóeseményen Sal László, a kivitelező A-Híd Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a szerződésben foglalt határidő előtt öt nappal át tudják adni az ideiglenes forgalomnak a Lánchidat. Ugyanakkor azt is elmondták, a 80 százalékban kész rekonstrukciós munkálatok a járdarészeken folytatódnak, ezért a gyalogosok csak a jövő nyár végétől vehetik birtokba a hidat. Közlése szerint végig érezték a beruházás presztízsét, és ennek megfelelően végezték a munkát.

A legnagyobb kihívást - folytatta - az elöregedett vasbeton pálya cseréje jelentette. A szerkezet elbontása után mintegy 900 tonnányi acélpályát építettek be, továbbá 20 tonnányi acélszerkezettel erősítették meg a hidat, restaurálták a kőfelületeket, a láncot pedig új korrózióvédő bevonattal látták el.

Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója közölte, hogy pontosan 548 nappal a tavaly júniusi teljes lezárás után, időre és az előre meghatározott költségkereteket betartva átadhatják az ideiglenes forgalomnak az útpályát. Az ideiglenes üzem egyben lehetőséget nyújt a közösségi közlekedési, illetve a mikromobilitási eszközök prioritásának kipróbálására - mondta a cégvezető.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban a cancel culture, azaz az eltörléskultúra került terítékre. Mikor született meg, és mit jelent a cancel culture kifejezés? Miért veszélyes jelenség? Kik azok a híres személyek, akik érintettek? Honnan tudjuk, hogy valósak-e az ellenük felhozott vádak? Hogyan befolyásolja az eltörléskultúra a stand up comedy műfaját?

Promóció

Autóval vagy nélküle?

A BKK azt is közölte, hogy a korábbinál több mint 20 százalékkal nagyobb kapacitást biztosít azok számára, akik a Lánchídon közösségi közlekedéssel utaznak. A híd végleges forgalmi rendjéről 2023 első fél évében születik döntés a budapestiek véleményének kikérésével.

Vagyis a fővárosiak, féléves tesztidőszak után, megalapozottan határozhatnak arról, mi legyen a Lánchíd végleges funkciója a jövőben - olvasható az MTI-hez eljuttatott közleményben.

A Lánchíd autóforgalmáról egyébként már most heves viták zajlanak. Az RTL Híradónak a területfejlesztési miniszteri kabinet azt nyilatkozta, hogy az állami pénzeket csak akkor fizetik ki, ha a gépjárműforgalom teljes vagy részletes korlátozása nem haladja meg a 18 hónapot. Mivel jelenleg sem a gyalogos-, sem az autóforgalom nem használhatja a hidat, úgy vélik, a kormányhatározatban foglalt megállapodást a főváros nem teljesíti.

Karácsony Gergely válaszul elmondta: tartják magukat ahhoz a menetrendhez, amelyben a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának 2020 februári ülésén megállapodtak, a jelenleg fennálló forgalmi rendet pedig éppen Vitézy Dávid, korábbi államtitkár javasolta.

A felújítás utolsó szakaszának befejezése után a gyalogosok is birtokba vehetik a hidat, várhatóan jövő ősszel, az autóforgalom visszatéréséről 2023 nyarán, a budapestiek véleményének kikérését követően fognak dönteni. 

A zöld irányt képviselő főpolgármester ugyanakkor szintén a szombati napon egy szemléletes képpel mutatta meg, mennyivel kevesebb helyet foglalnak el a gyalogosok, a kerékpárosok és a busszal közlekedők az autósoknál, 60 főre levetítve.

Balogh Samu kabinetfőnök hozzátette: "a kísérlethez 60 biciklit, egy 80-90 főt befogadni képes buszt és 46 autót használtunk, mivel egy autóban átlagosan 1,3 ember utazik." A Lánchíd átadása előtti utolsó órákban készítették a szemléletes összehasonlítást, melyben a BKK, a Városháza és más fővárosi cégek önkéntesei vettek részt, hogy bemutassák, miként fér el 60 ember a Lánchídon autóval, kerékpárral és busszal.

Ilyenek az autómentes városok Európában

Több európai település az autóforgalom visszaszorítása mellett döntött akár teljes vagy egyes belvárosi övezetek forgalmának korlátozásával.

4 település, ahol tiltott az autóforgalom: mesések, és a levegőjük is kristálytiszta

Az európai autómentes települések és övezetek békések, biztonságosak, tiszta levegővel.

Elolvasom

(Borító- és ajánlókép: MTI/Balogh Samu.)

Ezt is szeretjük