Hogy változik jövőre a tömegközlekedés?
Végleg véget érhet a bliccelés
A fővárosban új jegykezelő rendszert vezetnek be 2014-től.

Nyereményjáték

Nyerj egyhetes nyaralást Máltára szállással, repülőjeggyel és reggelivel! (x)

Nyerj páros belépőt Dr. Buda László: Testünk jelzései című előadására, a márciusi Femina Klubra! (x)

Nyerj szórakoztató, képes útikönyvet, és ismerd meg a világ csodáit! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Akár egyetlen hormonon is múlhat a gyermekáldás – Kata története (x)

Mitől alakulnak ki az influenzaszövődmények? Elmondjuk, mire kell figyelni (x)

A leghatékonyabb edzésformák nyáron több zsírt égetnek, mint a futás! Ezeket űzd helyette

A legerősebb ránctalanítókat csak kevesen ismerik: ezeket az antioxidánsokat keresd!

beauty and style

Ezek az alapszínek legyenek ott a szekrényedben! Mindent egyszerűbbé tesznek »

Széles a csípője, és mer öltözködni: szuper divattippek egy plus size modelltől »

Ez a minta még a kockásnál is divatosabb lesz tavasszal: így viseld! »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az Európai Fejlesztési Bank 54,2 millió euró értékben finanszírozná a 2014-ben induló budapesti elektronikus jegyrendszer bevezetését a tömegközlekedésben.

Forrás: Facebook, BKK

Az ötlet a főpolgármester, Tarlós István fejéből pattant ki, és a Fővárosi Közgyűlés megbízásából és támogatásával vinnék véghez. Az egy évig húzódó előkészületek után most vált biztossá a finanszírozás kérdése.

Már elkezdődött a tesztelés

A 3-as metró Corvin-negyed állomásán június 8-án négy tesztjelleggel működő metrókaput állítottak fel. Így az utasok már a tesztidőszakban kipróbálhatják, hogyan működik majd a rendszer. Ezen időszak alatt ugyanúgy papír alapú jegyeket és bérleteket használhatunk, a kapuk jelenleg nyomógomb segítségével nyílnak, amit a jövőben az érvényes elektronikus kártyák indítanak be. A tesztidőszakban nem kötelező jellegű a kapuk kipróbálása.

A program részletei

Egy olyan elektronikus rendszerről van szó, mely jelentősen leegyszerűsíti az ügyfelek igényeit. Az újítás korszerű, rugalmas és költséghatékony. Az előkészületek a Fővárosi Közgyűlés által kiadott megvalósítási koncepció alapján zajlanak, de a hitelt a Budapesti Közlekedési Központ veszi majd fel, mint a projekt végrehajtója. Az előkészületek irányításával Vitézy Dávid vezérigazgatót bízta meg Tarlós István.

Az e-jegy: ami az ügyfelet érinti

Az elektronikus jegyrendszert jövőre fokozatosan vezetik majd be. A legalapvetőbb változás, hogy a bérletigazolvány helyett mindenkinek egy chipkártyát kell váltania. A kártya működése olyan, mint egy bankkártya, tehát a kártya feltöltése jelenti majd a jegyek és bérletek megvásárlását, a számlát pedig a Budapesti Közlekedési Központ vezeti.

A kártyán szerepel majd a tulajdonos arcképe, és névvel is ellátják. A kártya sérülése vagy elvesztése esetén, akárcsak egy bankkártyánál, lehetőség lesz letiltani és áttölteni az összeget egy új kártyára. A vonaljegy rendszere pedig időalapúra változik, ami a 30 vagy 60 perces érvényesség idején belül korlátlan átszállást biztosít, ami egyszerűbb, illetve bizonyos esetekben olcsóbb is.

További fejlesztések

Az e-jegy bevezetésével további fejlesztésként új jegyérvényesítőket állítanak fel, ami azt jelenti, hogy, ha egy jeggyel utazó ügyfél egy nap bizonyos számú jegyet használ fel meghatározott időn belül, akkor a rendszer nem von le további összeget a kártyáról. A kártyát majd interneten és telefonos ügyfélszolgálat segítségével is fel lehet tölteni, ami rengeteg időt és várakozást megspórol.

A bérletpénztárak és a jegyautomaták nem szűnnek meg, az ellenőrök pedig egy hordozható készülékkel ellenőrzik majd a jegyek és bérletek érvényességét.

Nem kizárólag utaskártyával lenne lehetőség utazni a tömegközlekedési eszközökön, hanem arra is lesz lehetőség, hogy az illető a kártya helyett a bankkártyáját érvényesítse, az összeget pedig másnap hajnalban vonnák le a bankszámláról.

A projekt célja

Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével visszaszorulna a bliccelés a metróvonalakon, valamint a közlekedés színvonala is jelentős mértékben nőne. A program keretében az összes budapesti trolibuszt, buszt, villamost el kell látni az új jegyérvényesítő készülékkel, valamint a metróállomásokra is több száz új kaput kell felszerelni. Alapvetően a célok között szerepel a pénztáraknál való hosszú sorban állás visszaszorítása, a rosszul működő és hamar elromló jegykezelő készülékek és jegyautomaták lecserélése, az elavult papír alapú rendszer megszüntetése, a bliccelés, valamint a magas és egyre növekvő üzemeltetési költségek visszaszorítása.

A Budapesti Közlekedési Központnak feltett kérdéseinkre az elektronikus jegyrendszer bevezetésével kapcsolatban sajnos - nyilván az árvíz okozta túlterheltség miatt - még nem érkezett válasz. Többek között arra lettünk volna kíváncsiak, hogy a jegy- és bérletárak hogyan változnak, ha változnak. Illetve arra, hogy nem szűnnek-e meg munkahelyek, hiszen nem lesz szükség annyi ellenőrre a közlekedési eszközökön, nem utolsósorban pedig, hogy miért szükséges jelenleg ez a hatalmas kiadás, amikor Magyarország egyébként is súlyos adósságproblémákkal küzd. Ha megkapjuk a válaszokat a kérdéseinkre, természetesen azonnal közöljük.

Blog.hu ajánló