Ebből óriási botrány lesz: eltüntette a szerződést a BKK

Százmilliókról van szó

Már ígéretek sincsenek, a BKK nem reagál.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Célegyenesbe fordult a fővárosi közbringarendszer, ám elképzelhető, hogy az utolsó pár méteren elhasal. Bár az átadás csúszása már így is tetemes, hamarosan szerződést bonthat a kivitelező BKK a késlekedésért felelős céggel. Erről azonban az illetékesek már nem beszélnek, sőt, már ígéretek sincsenek, a Bubi honlapján már jelentkezett 1000 tesztelő, de a támogatási szerződés szövege már nem található meg a BKK oldalán, ám a Bubi oldalán még elérhető. A MOL Bubit árpilis 7-én kellett volna átadni, ám a mai napig nem működik, ami rengeteg pénzt tesz kockára. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezetője még júniusban azt közölte, hogy a késés idején napi 1,8 millió forint kötbért fizet a hibázó T-Systems. A kötbér legmagasabb összege 180 millió forint, amit július 16-án elér a T-Systems.

Eddig 150 millió forintja van a beruházásban az önkormányzatnak, de az uniós támogatásokkal együtt 1 milliárd forint a tét, így nagyon nem mindegy, mi lesz a projekt sorsa.

Szerződést bonthat a BKK az alvállalkozóval

Július 16-tól tovább nem lehet kötbérezni az alvállalkozót, így kérdéses, mi lesz eztán. Könnyen elképzelhető, hogy szerződést bont a BKK a konzorciummal. Így azonban kezdhetnék elölről a teljes munkát, amit eddig az említett cég végzett, azaz a rendszer szoftverrel való ellátását. Így akár még hónapokat is csúszhat az átadás, hiszen a munka megkezdése előtt újra tendereztetni kellene.

A csúszással azonban sokat veszít a főváros, mivel a fenntartásra szánt pénz önkormányzatra eső részének legalább fele a használati díjakból folyna be a tervek szerint. Ez 70 millió forint évente, ami idén már aligha jelenik meg az önkormányzati kasszában.

Megbukott a Bubi szoftvere

A MOL Bubi honlapján egy üzenet fogadja a látogatót, mely szerint hamarosan önkéntesek kezdik meg a teszteket. Ahogy arról az Index.hu beszámolt, május 30. és június 2. között már tesztelték a Bubit, ám akkor a hírek szerint csúfosan leszerepelt a szoftver, melyet a T-Systems alvállalkozóként telepített.

A szoftver tesztje rosszul indult, hiszen nem az összes állomás állt rendelkezésre. A fedélzeti számítógép gyakran nem is reagált, vagy egyes funkciók nem működtek. Olyan is előfordult, hogy nem engedte el a lakat a kerékpárt, hiába adták meg a szükséges információkat. Néha viszont az adatok megadása nélkül is szabaddá vált a bringa.

A BKK és a T-Systems egy másik közös beruházása sem ment zökkenőmentesen. Képek a BKK FUTÁR rendszeréről.

Vitézyék újra nagyvonalúan bántak a pénzeddel

Nézegess képeket!

Elolvasom

Vitézy eddig is csak remélt

Június 10-én sajtótájékoztató keretében kellett minden felelősséget magára vállalnia az alvállalkozónak. Ekkor Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes júliusra tette a Bubi átadásának időpontját. Vitézy Dávid azt mondta, bízik abban, hogy július 16-ra kijavítja a hibákat a T-Systems, mert semmiképp nem szeretne a BKK szerződést bontani.

Az alvállalkozó májusban még arra hivatkozott, hogy olyan komplex rendszert terveztek Budapestre, melyet a világon még sehol másutt nem próbáltak ki. Ennek egyes elemeit sehol sem használják együtt, így az érintőkijelzős terminál, a mobiltelefonos kölcsönzés, illetve a speciális parkolási és vészleadási funkciók most debütálnak egy rendszeren belül, ám minden bizonnyal ez az új típusú fejelsztés nem megy zökkenőmentesen.

Érdeklődtünk a feleknél, hogy kinek az elvárása volt, hogy egy még sehol sem tesztelt rendszert építsenek ki Budapesten, a BKK ragaszkodott a fejlesztéshez, volt-e szakmai ellentvetés a T-Systems részéről esetleg. A BKK-t e-mailen és telefonon is hiába kerestük, a T-Systemsnél szintén sikertelenül próbálkoztunk.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban a cancel culture, azaz az eltörléskultúra került terítékre. Mikor született meg, és mit jelent a cancel culture kifejezés? Miért veszélyes jelenség? Kik azok a híres személyek, akik érintettek? Honnan tudjuk, hogy valósak-e az ellenük felhozott vádak? Hogyan befolyásolja az eltörléskultúra a stand up comedy műfaját?

Promóció

Az is érdekes, hogy miért ragaszkodik a főváros a T-Systems Magyarország Zrt. munkájához. A cég nem most dolgozik először a BKK-nak. Nem is olyan rég a FUTÁR járműkövető rendszer kiépítésekor késtek a munkálatokkal és fizettek százmilliós kötbért. Ahogy múlt heti cikkünkből kiderült, a FUTÁR ma sem működik tökéletesen.

150 millió forint közpénz forog kockán

A MOL Bubi beruházást 85%-ban EU-s pénzekből finanszírozzák, 15%-ban pedig az önkormányzat vállalta a költségeket.

A projekt költsége kicsivel több mint 1 milliárd forint. Így nagyjából 150 millió forint közpénz van a beruházásban eddig. Ha a rendszer egyszer üzembe áll, úgy évi 240 millió forintot kell a fenntartására fordítani. Ebből 120 millió forintot a MOL fizet, ezért is kapta az olajcégről a nevét a Bubi. A többit a főváros kénytelen előteremteni. A tervek szerint 70 millió forint jöhet be a díjakból - már ha jól kalkuláltak és tényleg évi 12 ezer ember használja a bringákat -, a fennmaradó 50 milliót pedig az önkormányzat pótolja. Ezért sem mindegy, hogyan teljesít élesben a rendszer.

A Bubi akkor sem lesz olcsó, ha elkészül. Az első fél óra ingyenes, utána 500 forint, egy órát meghaladó használat esetén pedig 100 és így tovább. Mindezért 25 ezer forintot kell letétbe helyezni, melyet a kerékpár dokkolása után visszakapsz. Az éves bérlet ára 18 900 forint lesz, aminél drágábban Európában csak Londonban lehet közösségi kerekezni.

Fotók: facebook.com/molbubi

Ezt is szeretjük