Kezdődik a vásárlási őrület: elképesztő összeget költenek el a magyarok a fekete pénteken

Az akciókból származó bevétel meghaladhatja a teljes tavalyi hazai online kereskedelmi forgalom negyedét.

Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A hazai e-kereskedelemben már kimutatható a fekete péntek hatása, a hagyományos üzletek forgalmában ugyanakkor még nincs olyan nagy súlya Magyarországon, hogy számszerűsíteni lehessen - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség - OKSZ - főtitkára az MTI-nek.

A fekete péntek - black friday - csaknem ötven éve a hálaadást követő péntek - az idén november 24. - elnevezése az Amerikai Egyesült Államokban: ez a nap hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők.

Webshoponként tízmilliárd

Magyarországon az internetes kereskedelemben nagyobb a fekete péntek súlya - jelezte Vámos György, megjegyezve, hogy több cég már korábban elkezdi az akciót. Becslése szerint az e-kereskedőknek öt- és tízmilliárd forint közötti bevételt hozhat az akció. A fekete péntek által generált forgalom elérheti a teljes novemberi bevétel egyharmadát - mondta az OKSZ főtitkára. Összehasonlításképpen hozzátette, a Központi Statisztikai Hivatal - KSH - adatai szerint a csomagküldő és internetes kiskereskedelem teljes novemberi volumene tavaly megközelítette a 32 milliárd forintot.

Egyre több hagyományos üzletben is hirdetnek fekete pénteki akciókat, de az iparcikk-kiskereskedelem súlya tízszer akkora, mint a webkereskedelemé, így nehezebben kimutatható az akció hatása. Októberhez képest általában nő az iparcikkek vásárlása novemberben, de nem lehet azt mondani, hogy ez a növekedés kizárólag a fekete péntek miatt lenne - fejtette ki a szakértő.

Már nemcsak egy napig tart

A főtitkár rámutatott: a kereskedők a fekete péntekkel a decemberi, karácsonyi vásárlási időszakot próbálják megnyújtani. Már nemcsak egy pénteken van black friday, és már nemcsak egy napra koncentrálódik az akció - tette hozzá. Az eNET Internetkutató napokban készített online felmérése szerint tavaly csaknem 2,1 millió felnőtt magyar internetező vásárolt az akciókban, idén pedig már meghaladja a 3,3 milliót azoknak a száma, akik tervezik, hogy akár online, akár offline módon igénybe veszik a kínált kedvezményeket.

Bár nagy az a vásárlói tömeg, amit a black friday meg tud mozgatni, a kutatás szerint mégsem kíséri az akciókat erőteljes tudatosság. A legtöbben megnézik ugyan az akcióhoz kapcsolódó weboldalakat, boltokat, de négyből csak egy internetező készül előre átgondoltan, megtervezetten a leárazásokra. A netezők ötöde épp csak ránéz az akciókra, minden tizedik netezőt pedig hidegen hagy a black friday.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb részben kiderül, hogy miért nehéz a generációk közötti kommunikáció? Milyen nevelési attitűddel rendelkeznek a különböző korosztályok? Miért kerüli némely cég a fiatal munkavállalókat? Hogyan csökkenhet a generációk közötti szakadék?

Promóció

A vásárlást tervezők átlagosan körülbelül 36 ezer forint értékben szándékoznak költeni. Ez az átlagos költés a potenciális vásárlók számára kivetítve nagyságrendileg 120 milliárd forintos forgalmat generálhatna, ha valamennyi vásárlási terv megvalósulna - közölte az eNET. Hozzátették: ez meghaladná a teljes tavalyi hazai online kereskedelmi forgalom negyedét.

Ezt veszik a legtöbben

A közeledő karácsony rányomja a bélyegét a fekete pénteki vásárlásokra is. A legtöbben játékot, ajándékot és háztartási gépeket, konyhafelszerelést terveznek venni. Toplistásak még a szórakoztató elektronikai eszközökre és a ruházatra vonatkozó vásárlási tervek. Öt potenciális black friday vásárlóból egy számít arra, hogy mobiltelefont, drogériai terméket, szépségápolási cikket, illetve könyvet vesz majd ezeken a napokon.

A MediaMarkt idén harmadik alkalommal elvégzett reprezentatív kutatásából kiderül, hogy négyből három ember webáruházból is tervezi beszerezni a kiszemelt műszaki terméket. A felmérés alapján a vásárlást tervezők 35%-a tudatosan készül, 44%-a pedig nem választja ugyan ki a konkrét terméket, de a számára szükséges termékkategóriában keresi a legjobb ajánlatot. A kutatás szerint idén csaknem 50%-kal többet költenének műszaki cikkek beszerzésére a vásárolni szándékozók.

Ezt is szeretjük