Vitézyék újra nagyvonalúan bántak a pénzeddel
Remélhetőleg nem ismétlődik meg a hírhedt hévkijelzők ügye.
A FUTÁR rendszer arra szolgál, hogy valós időben mutassa a megállóban várakozóknak, melyik járat mikorra várható. A rendszert öt éven keresztül a Synergon és a T-Systems fogja működtetni, 5,3 milliárd forintért, ami havonta 88 millió forintos költséget jelent a fővárosnak.
A FUTÁR üzembeállítása két évet késett, de már több vonalon is működik. Megéri a roppant költségeket? Mire jó egyáltalán, hogy nagyban is látom a menetrendet? Működik? Válaszokat kerestünk a sok felmerülő kérdésre.
"Modern technológiai vívmány" gyorsítja az utazást
"A FUTÁR (Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer) a legmodernebb technológiai vívmányokat követve biztosítja azt, hogy a fővárosi közösségi közlekedést használók a lehető leggyorsabban érjék el céljukat" - áll a BKK honlapján található tájékoztatóban.
Elsőre azonban nem világos, miért éri el az utas hamarabb a célt, ha a megállóba érkezve látja, mennyit kell még várnia a következő neki megfelelő járatra.
Egyelőre sokat nem segít
A rendszernek az ad értelmet, hogy az interneten is nyomon követhetőek a járatok, így tervezhető meg hajszálpontosan az út. Csak felmegyek a BKK honlapjára, és már látom is, merre jár a számomra megfelelő busz, ha pedig tudom, hogy három perc alatt érek ki a megállóba, ehhez igazíthatom az indulást. Elérkeztünk az első bökkenőhöz: számítógépen vagy mobilon még nem tudom követni a FUTÁR adatait, ez a BKK legutóbbi közlése szerint a nyár folyamán válik elérhetővé.
A megállókban - általában a frekventált helyeken - összesen 263 darab kijelzőt helyezett el a központ. Ezek nemcsak a járat várható érkezéséről, de az esetleges forgalmi zavarokról is tájékoztatják az utasokat. Értelme ennek azonban csak olyan csomópontokban van, ahol több alternatíva közül választhatunk, a rendszer ebben valóban megkönnyíti a döntést.
Működik, csak nem pontos
Tapasztalataink szerint a kijelzők nem mindig pontosak. A Ferenciek terén ugyan nyolc percet írt a kijelző a 178-as busz érkezéséig, nagyjából mégis tíz percet kellett várni. Nem nagy a különbség, ám ennél sokkal többet a papíralapú menetrenden feltüntetett időponthoz képest sem szokott késni.
A villamosoknál pontosabb a tájékoztatás, ám a kötöttpályás járművek eleve kevésbé vannak kitéve a forgalom változásainak, így a hagyományos, megállókban kihelyezett menetrendek is kiváló forrásnak bizonyulnak. Újdonság, hogy már a hév megállóiban is találkozhatsz kijelzőkkel, ám itt még felesleges kritikus szemmel méregetni a pontosságot. A hév szerelvényeinek műholdas követővel történő felszerelése ugyanis nem szerepel a projektben, ennek híján pedig kézi irányítással működnek a kijelzők.
Rengeteg pénzbe kerül
Bár a legutóbbi hírek szerint a rendszer átvétele még nem történt meg, a BKK közlése szerint a tesztüzem befejeződött, ráadásul sikeresen, így már csak formaságok vannak hátra. Kerestük a BKK-t, ugyanis kíváncsiak voltunk, mennyire elégedettek a központnál a FUTÁR működésével, illetve milyen visszajelzéseket kapnak az utasoktól. Cikkünk megjelenéséig azonban választ nem kaptunk.
Azért bízunk abban, hogy nem jut az egész a hévkijelzők sorsára. Mint ismeretes, a 250 millió forintért a szentendrei hév megállóiban felszerelt utastájékoztató rendszert három évig tesztelték, de sohasem üzemelt úgy, ahogy azt eltervezték. A beszerzésből később bírósági ügy lett, a kijelzőkből pedig a pénzszórás emlékműve. A FUTÁR tesztje még csak nyolc hónapja tart.
A rendszert öt éven keresztül a Synergon és a T-Systems fogja működtetni, 5,3 milliárd forintért, ami havonta 88 millió forintos költséget jelent a fővárosnak. A T-Systems neve azért lehet ismerős, mert nemrég még a Mol Bubi közbringarendszer informatikai hátterének kudarcairól szóltak a hírek, melyet szintén ez a cég jegyzett.
Fotó: Facebook.com/bkkbudapest
Nézegess fotókat a mérsékelten működőképes, ám méregdrága rendszerről!
Bármikor tragédia lehet a 3-as metrón?
Az Index információi szerint Lázár János magához, illetve azt irányítása alatt álló Miniszterelnökség hatáskörébe vonta a középtávú budapesti uniós fejlesztéseket. Ennek folytatásaként felmerült, hogy esetleg a tervezettel ellentétben mégsem jut pénz a 3-as metró felújítására. Azóta a sajtóban üzenget Tarlós István főpolgármester és Lázár, és mindketten igyekeznek a másikra kenni, ha esetleg tényleg nem kerül sor a felújításra. Márpedig a napi félmillió embert kiszolgáló szakasz sürgős segítségre szorul, erről bizonyosodtunk meg akkor is, amikor a helyszínen jártunk.
- busz
- budapest
- belföld
- közlekedés
- bkv
- budapesti közlekedési központ
- közösségi közlekedés
- bkk futár
- villamos
- bkk
- Terasz
OLVASD EL EZT IS!
- budapest
- metró