Mikor nem kötelező becsatolni a biztonsági övet? Minden más esetben büntet a rendőrség

A biztonsági öv becsatolása nem kedv kérdése.

Biztonsági öv
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Magyarországon a közúti közlekedésben néhány esettől eltekintve kötelező a biztonsági öv használata. Ez azt jelenti, hogy annak bekapcsolása nem lehetőség, hanem kötelezettség mindenki számára. Ez a társadalmi felelősségvállalás részévé kell hogy váljon, sajnos azonban a mai napig sokak számára nem egyértelmű ez az apró mozdulat - hívta fel a figyelmet a rendőrség.

Csak a biztonság kedvéért, felsorolták azokat az eseteket, amikor nem kell becsatolni a biztonsági övet:

  • a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének,
  • a taxi vezetőjének, ha taxi üzemmódban utast szállít,
  • a mentőautó betegellátóterében utazóknak, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja, a betegellátást akadályozza,
  • a lakott területen menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban,
  • a lakott területen kívül menetrend szerinti személyszállítás végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat,
  • az autóbuszban szállított 3. életévét még be nem töltött gyermeknek,
  • annak, aki külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.

Elmondták, munkatársaik számos kifogással találkoznak, amikor olyan sofőrrel vagy utassal intézkednek, akik nem használják az övüket. Ezek közül néhányat fel is soroltak, és azt is kifejtették, miért nem állják meg a helyüket a sofőröktől gyakran hallott mondatok.

„Nekem ne mondja meg senki, hogy becsatolom-e magam, az én életem, az én egészségem!” - Igaz, hogy mindenki elsősorban a saját életéért és testi épségéért felelős, de ez nem jelenti azt, hogy a közlekedés során szándékosan felesleges veszélynek tehetjük ki magunkat. 

„Erős vagyok, ütközéskor a karjaimmal képes vagyok megtartani, megtámasztani magam.” - A valóságban ez nem igaz, hiszen akár már 30 km/óra ütközési sebesség mellett is olyan terhelés éri az emberi szervezetet, amely során a saját testtömege 20-30 szorosát kellene egy pillanat alatt megtartania.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

„Szorít az öv, kényelmetlen.” - Azt kell tudomásul venni, hogy a kissé kellemetlen érzés korántsem mérhető össze a balesetkor szerezhető akár legkisebb mértékű sérüléssel járó fájdalommal. Azt se felejtsük el, ha az övünket a saját méreteinkhez állítjuk be, akkor azzal a kellemetlenség mértékét minimálisra csökkenthetjük.

„Ütközéskor jobb, ha nincs becsatolva a biztonsági övem, mert inkább kirepülök a kocsiból, mint hogy az összetört járműbe beszoruljak.” - Ez egy téves gondolkodás. A gépkocsiból ütközéskor kiesni olyan terhelést jelent, mintha valaki több emeletnyi zuhanás után az úttestre esne. A test a gépkocsiból kizuhanás előtt áttöri a jármű szélvédőjét, mely olyan fej-, illetve végtagsérülést eredményezhet, amely önmagában is halálos kimenetelű lehet.

„Csak ide megyek a boltba, óvodába, iskolába.” - Ilyen távolságon belül is érhet minket baleset, akár az elindulás utáni pillanatban is. Ilyenkor a távolság nem lehet mérvadó.

„Elfelejtettem, amúgy mindig használom.” - A biztonsági öv rendszeres használata az elindulást megelőzően annyira megszokottá, ezzel szinte automatikussá válik, olyan elengedhetetlen része lesz az elindulás előtti rutinnak, mint az, hogy sebességbe kapcsolunk, irányjelzőt használunk, vagy kiengedjük a kéziféket. Aki használja az övet, az nem felejti el, mivel részét képezi az elindulásnak.

„Van a gépkocsimban légzsák, az úgyis megvéd.” - Ne felejtsük el, a légzsák csak a becsatolt biztonsági övvel együtt fejti ki azt a védelmi hatását, amiért kifejlesztették, és beépítették a gépkocsiba. A balesetkor kinyíló légzsák a biztonsági öv nélkül előre lendülő testet nem abban a helyzetben éri, mintha a gépkocsiban ülő be lett volna csatolva, így az szintén sérülést okozhat, és önmagában nem alkalmas a test megtartására.

„Ha az ütközés után kigyullad a kocsim, a becsatolt biztonsági öv miatt bent ragadok az égő autóban.” - Ütközést követően csak akkor leszünk képesek elhagyni a gépkocsit, ha a bekövetkezett baleset során nem keletkezett olyan mértékű sérülésünk, ami ezt lehetetlenné tenné. Ez a legnagyobb eséllyel úgy garantálható, ha a biztonsági öv be van csatolva. A gépkocsik kialakításából adódóan a biztonsági öv csatjai a járművek legvédettebb pontján vannak elhelyezve, így azt mi, a járműben utazók, vagy a segítségünkre sietők egyetlen mozdulattal ki tudják csatolni.

Észérvekkel alátámasztható indok nincs a biztonsági öv használata ellen. Felelősek vagyunk magunkkal, a családunkkal, de a közlekedés többi résztvevőjével szemben is. Ehhez szorosan hozzátartozik a biztonsági öv használata, adjunk meg magunknak minden esélyt az előre nem látható veszélyhelyzetek, balesetek esetére - kérte a rendőrség.

Kiemelt kép: Pexels

8 kérdés, amire jogosítvánnyal tudni kell a választ

Az autós közlekedésre vonatkozó KRESZ-kérdésekre a jogosítvánnyal rendelkezőknek ismerniük kell a választ.

8 kérdés, amire jogosítvánnyal tudni kell a választ: megállhat-e az autó a bukkanóban?

Kvíz!

Elolvasom
Ezt is szeretjük