Budapesten is fizethetsz a furcsa pénzzel: egyre többen használják a bitcoint

Bárki használhatja a vitatott fizetőeszközt.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A gazdasági válság leküzdésére egy teljes anonimitásba burkolódzó feltaláló agyából pattant ki a bitcoin ötlete, ami az elmúlt nyolc év alatt a közvélemény legvitatottabb fizetőeszközei közé került. Bár akadnak hívei és ellenzői, a legtöbben máig bizonytalanok a megítélésében.

Manapság óriási érdeklődés övezi, bár számtalan jogos kritikával is illetik a bitcoint, amelyet először 2009. január 3-án hozott létre egy ismeretlen, Satoshi Nakamoto álnéven. A fizetőeszköz érdekessége, hogy független a központi kibocsátóktól, a bankoktól és azok költségeitől, de a kormányoktól is - bár természetesen forgalomban lévő valután lehet megváltani.

Független pénznem

A bitcoin központi irányító és közvetítő nélkül mozog a hálózati csomópontok között, ezért egyetlen bitcoincímmel azonnal átküldhető, harmadik személy nem férhet hozzá, és nem reagál inflációval a gazdasági növekedésre. A hatóság nem tudja kontrollálni a forgalomban lévő pénzt, ahogy a rendszer központosítatlan működését sem.

A bitcoinokat tetszés szerinti pénztárcafájlokban lehet tárolni a számítógépen, a telefonon vagy akár felhőkben, egyetlen jelszóval máris elindítható az azonnali, ingyenes - ámbár visszafordíthatatlan - tranzakció. Nagyon meglepő, milyen sok helyen: kávézókban, szórakozóhelyeken és szolgáltatóknál lehet vele fizetni még Budapesten is. 

A bitcoinnal folytatott tranzakciók nyilvánosak, de a címek tulajdonosai nem ismertek, és nem is lesznek azok egészen addig, amíg ők nem adják meg az adataikat. Emiatt számos kritika érte a rendszert, hiszen az anonim utalás az illegális üzletekben és a pénzmosásban is segítség lehet, ami miatt ugyan már robbant ki botrány, a rendszer működését ez mégsem befolyásolta.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Ezt is szeretjük