Testen kívüli élményeket és hallucinációkat élhettek meg a kőkori barlangrajzok készítői
A különös rajzokat a fizikai körülményektől módosult tudatállapot következtében készíthették.

Fantasztikus élmény szemügyre venni a több tízezer éves barlangrajzokról készült fotókat, tudván, hogy azok a régmúltban élt elődeink kezeinek a munkája, gondolataik, mozdulataik megörökítése.
Elképzelni is lehetetlen, milyen élmény lehetett elsőként felfedezni és megpillantani ezeket az alkotásokat. A 19. században, szerte Európában, de főleg Spanyolországban és Franciaországban, sorra fedeztek fel ilyen ősi emlékeket. A képek zöme embereket, emberi kezeket és állatokat ábrázol, de előfordulnak geometriai, valamint absztrakt alakzatok is.
Ezért készültek a barlangok mélyére
Felmerül a kérdés, hogy vajon miért éppen a barlangok gyomrába, lejáratok nehezen megközelíthető mélységeibe készítették el ezeket képeket, ha a sziklafalak külső felére is rajzolhatták volna őket, fényes napvilágnál, könnyen megközelíthető helyen.

A válasz a Tel Aviv-i Egyetem kutatói szerint benne van a kérdésben: azért, mert mélyen voltak. Mélyen, azaz olyan helyeken, ahol rendkívül alacsony volt az oxigénszint. Ennek hatására a rajzolók módosult tudatállapotba kerülhettek, hallucinálhattak, és akár testen kívüli élményeik is lehettek, amit valószínűleg varázslatos transzállapotként élhettek meg.

Érzelmek logikája - Hogyan vannak jelen az érzelmek a logikus gondolkodásban?
A Femina Klub novemberi vendége Dr. Mérő László matematikus, pszichológus lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya az érzelmek és az elme bonyolult viszonyáról beszélget. Körbejárjuk, mit jelent valójában az érzelmi intelligencia, megismerjük az érzelmek szerkezetét, és hogyan alkalmazhatjuk a felismeréseinket mindennapi problémáink megoldásában is.
Pontos részletek az estről itt olvashatók: femina.hu/feminaklub
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2023. november 6. 18 óra
Helyszín: Thália Színház
Promóció
Az, hogy a járatokba már természetes fény sem szűrődött be, további segítséget jelentett számukra a bódultság elérésében. Ahhoz, hogy jól lássanak, fáklyákra volt szükség, a rajta lobogó tűz pedig falta az oxigént. Az egyetem kutatóinak mérése szerint fáklyák használatával 15 perc alatt 21-ről 18%-ra csökkent egy barlang oxigénszintje.

A hipoxia tehát egy lehetséges magyarázat arra, hogy elődeink miért vonulhattak a barlang bejáratától távol eső, zegzugos barlangrészekbe rajzolni. Választásuk a kutatók meglátása alapján tudatos volt, mert megérthették, hogy minél lejjebb mennek, annál kevésbé fognak levegőt kapni.
Yafit Kedar, a Tel Aviv-i Egyetem szakértője szerint a rajzok elhelyezkedését az is magyarázza, hogy a barlangok a több tízezer éve élt emberek számára különleges jelentőségű helyek voltak. Úgy gondoltak rájuk, mint az alvilág átjáróira, és a rajzolás során ott próbálhatták felvenni a kapcsolatot a természetfeletti, alvilági erőkkel.
A Chauvet-barlang rajzai
Elképesztő rajztehetségre vallanak a chauvet-i barlangrajzok, melyek sok titkot hagytak maguk után.