3 és fél milliárdos kérdés: mi áll a metrózűr hátterében?

Három szerelvény is meghibásodott az elmúlt hetekben. Három és fél milliárdért újítják fel őket.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Az elmúlt hetekben többször hallhattunk füstölgő metrókocsikról, meghibásodott szerelvényekről, problémás fékrendszerekről. Elfüstölt egy szerelvény április 25-én, előtte pedig teljesen kiégett egy metrókocsi, tegnap pedig a kisföldalattival voltak problémák.

Mindeközben továbbra sem zárult le a BKV és az Alstom vitája, melynek lényege, hogy a BKV felbontotta a gyártóval a szerződést, mert a metrókocsik nem feleltek meg a magyar szabványnak.

Adott a kérdés: ha az új szerelvények nem felelnek meg a szabványnak, akkor mi a helyzet a kigyulladó, füstölgő kocsikkal? Azok megfelelnek? És ha nem, akkor miért vannak még mindig forgalomban?

Kérdéseinkkel a BKV-t és a Főpolgármesteri Hivatalt hiába kerestük, választ nem kaptunk. Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének - VTDSZSZ - elnöke lapunknak elmondta: a jelenleg forgalomban lévő kocsik fékrendszere megfelel a magyar szabványoknak, amely egyébként a külföldinél szigorúbb, de régebbi szemléletű.

Le kellett volna selejtezni őket

Hogy az egyéb alkatrészekkel és szoftverekkel is vajon ez a helyzet, azt viszont az elnök nem tudta megmondani. - Lehet, hogy nem mennének át  – vélekedett.

Gulyás Attila szerint a problémát most nem is ez okozza, sokkal inkább az, hogy a szerelvények "túl vannak futtatva", már évekkel ezelőtt le kellett volna selejtezni őket.
- Úgy volt, hogy januárban megkezdődik a javításuk, de húzták-halasztották, így egy teljes negyedévet késtek vele úgy, hogy már a január is igen szoros határidő volt - mondta el.

Három és fél milliárd a javításuk

A túlfuttatott szerelvények javítása az elnök elmondása szerint három és fél milliárd forintba kerül, amiből viszont már újakat lehetne venni. Gulyás Attila problémának látta azt is, hogy nincs annyi tartalékszerelvény, amelyekkel egy esetleges újabb meghibásodás esetén pótolni lehet a kieső kocsikat.

Ezt pedig már az utasok is érezni fogják a mindennapokban, hiszen kellő mennyiségű kocsi hiányában ritkábban jár majd a metró, ami értelemszerűen zsúfoltságot eredményez.

Az Alstom szállíthatott volna, ha...

A BKV idén januárban mondta fel hivatalosan is az Alstommal a szerződést, miután szerelvényeik nem kapták meg a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól a típusengedélyt, mert a hatóság nem látta bizonyítottnak, hogy a Metropolis fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mint ha a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna őket.

A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?

Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.

További részletek: feminaklub.hu/

Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. november 27. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

Az Alstomnak eredetileg 38 metrókocsit kellett volna átadni idén áprilisban, ezekből 22 darab a 2-es metró vonalán a szovjet kocsikat váltotta volna, míg 16 darab az új vonalon közlekedne.

A kiégett metrókocsiról készült képért köszönet a Lánglovagok.hu-nak.

Ezt is szeretjük