Bizonytalanok a magyar nők a testük miatt vásárláskor - Irreálisnak tartják a nőkkel szembeni elvárásokat
Magyarországon a nők 63%-a, a férfiak pedig 40%-a úgy gondolja, hogy a divat világa túlzó elvárásokat támaszt feléjük a testideálok tekintetében.
A GLAMI online divatkereső platform kilenc európai országban készített felmérést, amelyben a testkép és a divatipar kapcsolatáról kérdezte meg felhasználóit.
A több mint 20 000 fő részvételével készült kutatás eredményei alapján Magyarországon a többség úgy gondolja, hogy a divatipar a szépség szabványosításával túlzó elvárásokat támaszt a fogyasztók felé, és még 2023-ban sem tekinthető általánosnak az idealizálttól eltérő testalkatú modellek alkalmazása.
Irreálisak a nőkkel szembeni elvárások
A Glami.hu legfrissebb Fashion (Re)search – Body Neutrality kutatása* szerint a magyarok többsége úgy érzi, hogy a divatipar irreális elvárásokat támaszt feléjük a testideálok tekintetében. A felmérés során a női válaszadók 63%-a, a férfiak pedig 40%-a válaszolta, hogy a divat világa nem támogatja a reális testkép kialakítását. Ugyanakkor a nők 25%-a, a férfiak pedig 42%-a pozitívan ítéli meg a divatmárkák önképükre gyakorolt hatását.
A kutatás arra is rákérdez, hogy a résztvevők véleménye szerint melyik nemre vonatkoznak nagyobb elvárások. Az eredmények szerint a női válaszadók 56%-a úgy érzi, hogy a nőkre vonatkozó normák irreálisabbak, 35%-uk szerint pedig az elvárások ugyanolyan mértékben irreálisak mindkét nem számára. Ezzel szemben a férfi válaszadók 48%-a gondolja, hogy az elvárások nők és férfiak számára egyaránt azonos mértékűek, és csak 26%-uk érzi úgy, hogy a nőkkel szembeni elvárások nagyobbak. Érdekes, hogy a nők 3%-a szerint a férfiakra vonatkozó normák az irreálisabbak, valamint a férfiak 14%-a a férfiakra vonatkozó normákat tartja túlzóbbnak.
Vásárolj Femina Klub bérletet!
Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől.
- Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
- Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában. 2025.02.19.
- Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.
További részletek: feminaklub.hu/
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Ilyen modelleket akarnak látni a magyarok
A felmérésben részt vevő magyar válaszadók szerint a divat világában továbbra sincsenek kellőképpen képviselve a különböző testalkatok, azaz még 2023-ban sem tekinthető általánosnak például a plus size, illetve molett, a nagyon alacsony vagy nagyon magas, a középkorú vagy idős, esetleg bőrhibákkal vagy testi fogyatékossággal rendelkező modellek alkalmazása.
A nők és a férfiak egyaránt a középkorú és idősebb modelleket, a normáktól eltérő testalkatú modelleket és a plus size/molett modelleket hiányolják leginkább a reklámokból. A nők 70%-a több középkorú és idősebb modellt szeretne látni a hirdetésekben, a legtöbb férfi (54%) pedig a normáktól eltérő testalkatú modelleket hiányolja.
A válaszadók önképével kapcsolatos kérdésre a megkérdezett nők 31%-a válaszolta, hogy alkalmanként érzett már a testével kapcsolatban bizonytalanságot divatcikkek vásárlása során, 11% pedig kifejezetten negatív testképpel rendelkezik. A nők 79%-a úgy gondolja, hogy a divatmárkák felelősséggel tartoznak azért, hogy hirdetéseikben különböző testalkatú modelleket alkalmazzanak. A felmérés szerint a férfiak 4%-a rendelkezik kifejezetten negatív testképpel, 17% érezte már magát teste miatt bizonytalannak vásárlás során, és 70% gondolja úgy, hogy divatmárkáknak különböző testalkatú modelleket kellene alkalmaznia.
Olvass tovább! Így néz ki egy valódi női test ülve
A fiatal nő megmutatja, hogy amit te szépséghibának, takargatnivalónak tartasz, az valójában természetes és szép.
Így néz ki a valódi női test ülve - Nem olyan, mint a legtöbb képen, mégis gyönyörű
Nézegess képeket!
Elolvasom(*GLAMI Fashion Research – Body Neutrality. A felmérés 9 országban (Magyarország, Csehország, Szlovákia, Románia, Görögország, Horvátország, Szlovénia, Bulgária, Olaszország) összesen 20.242 felhasználó (Magyarországon 1773 fő) megkérdezésével történt. Az adatfelvétel időpontja 2023. június 1-10.)
(Képek: Glami.hu, Getty Images Hungary.)