Napfény és ráncok
Mi az a fotoöregedés? Hogyan lehet elkerülni az idő előtti ráncosodást, amit a káros napsugarak okoznak? Hogyan lehetsz egészségesen barna? Mindent kiderítettünk.

Ez is érdekelhet

Nem kerül milliókba, mégis saját medencéd lesz - 10 érv a földfeletti medence mellett (x)

Rengeteget spórolhatsz, ha így vásárolsz júniusban - Ezek a legjobb akciók a hónapban (x)

Milyen konyha illik hozzád? Rengeteget spórolhatsz, ha így alakítod át (x)

Gyerekkorodban te is lapozhattad: a Mi Micsoda-könyvekben mindenre találtál választ (x)

beauty and style

3 mozdulat, és imádni fogod a hátul kivágott ruhát »

Fogott egy darabka ruhaanyagot, és arcot formált belőle: senki sem bánik így a tüllel »

Farmernadrágból testhez álló szoknya: kevés varrással is elkészül »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Miért káros a napfény?

A napfény minden ember, és szinte minden élőlény számára elengedhetetlen az élethez. Kell a csontok fejlődéshez, a jó közérzethez.

A nappalok és éjszakák váltakozása irányítja biológiai óránkat. Az elvékonyodott, néhol szakadozott ózonpajzs azonban már nem nyújt elegendő védelmet a napsugárzás ellen. Sajnos a környezetszennyezés a szépségünket is veszélyezteti.

A nap sugarai különböző mértékben károsítják a bőrt. Így minden szóbajöhető veszély ellen védekezni kell. A káros sugaraknak jelenleg két spektrumát ismerjük. Az UVA és az UVB sugarakat.

A bőrbe hatolva ezek a sugarak többféle módon támadnak.
  • Elszaporítják a testben védelmi funkciót ellátó szabadgyököket. Ezek feladata, hogy a káros anyagokat elpusztítsák. Elszaporodva azonban az egészséges sejteket is megtámadják.
  • A bőr a nap hatására kiszárad. A dehidratáltság pedig szintén ráncokhoz vezet.
  • A bőr, hogy megvédje magát megvastagszik, érdessé válik.
  • Az UVA sugarak a bőr mélyére hatolva károsítják a kötőszövetet, akadályozzák a kollagéntermelődést.
  • Szintén ezek a sugarak a bőr mélyebb rétegeiben égési sérüléseket idézhetnek elő.
  • Az UVB sugarak felelősek a leégésért, a bőr felületének károsodásáért.
  • A felszaporodott szabadgyökök akár bőrrákot is okozhatnak.

Szabadgyökök, antioxidánsok: Normális körülmények között a szervezet szabályozza a szabadgyökök számát. Túl sok szabadgyök keletkezése esetén azonban az őket lebontó enzimeknek szüksége van külső segítségre. Az antioxidánsok segítenek megállítani a káros folyamatokat.

Az antioxidánsok megvédik a szervezetet a nagy mennyiségben előforduló szabadgyök okozta károktól. Az antioxidánsok a bőr fiatalságának megőrzésében is nagy szerepet játszanak, hiszen a ráncok elsősorban a szabadgyökök miatt keletkeznek.


A fotoöregedés a napfény kiváltotta öregedés. Azért nehéz ellene tenni, mert a következményekkel csak évek múltán szembesülünk, amikor már nem sok mindent lehet tenni. Hiszen ki ne fürdőzne, napozna és barnulna szívesen, ha csak azt érzékeli, hogy csokoládé színű lesz.

Mit tehetsz?

  • Hogy a legtriviálisabbal kezdjük, ne menj napra napvédő használata nélkül. Olyan terméket válassz, ami mindkét sugarat kiszűri.
  • Ne menj a napra délelőtt 11 és délután 4 óra között. A napfény ilyenkor a leggyilkosabb.
  • Ha vízparton vagy, akkor a szokott faktorszámnál erősebbet használj. A víz visszaveri a napsugarakat, és kétszer annyi éri a bőrödet.
  • Egyél béta-karotinban gazdag ételeket, például sárgabarackot, répát. Így megerősíted a bőr természetes védekezőképességét.
  • Szedhetsz külön erre a célra készített bronzosító kapszulát is. Így nem csak védettebb lesz a bőröd, hanem barnább is.
  • Viselj napszemüveget. Az állandó hunyorgástól mélyülnek a szarkalábak.
  • Igyál elég folyadékot, így nem szárad ki a bőröd a napfénytől és a melegben fokozottabb izzadástól.

Honnan pótold az antioxidánsokat? Különösen a sötét színű zöldségek, gyümölcsök hatékony anti-oxidánsok, nagy mennyiségű klorofil és flavonoid tartalmuknál fogva. Jelentős mennyiségű C-vitamint tartalmaz a zöldségfélék közül a paprika, amelyben tízszer annyi C-vitamin van, mint a citromban. Antioxidánsban gazdag még a narancs, az áfonya, a földieper, a meggy és a szőlő. Figyelj, hogy az itt felsoroltak gyakran legyenek a tányérodon!

Ezt is szeretjük