Mit fizet a vevő a vételáron túl, ha ingatlant vásárol? Sokakat váratlanul érnek a pluszkiadások - Az ügyvéd válaszol
Az extra költségeken túl az adminisztrációs teendőket is sorra vettük.

GettyImages-836251910
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Hiába van ugyanúgy eladói és vevői oldal, egy ingatlan megvásárlása messze nem annyira egyszerű, mint amikor bemegyünk a boltba, leemelünk valamit a polcról, fizetünk, és kész.

Az ingatlanvásárlásnak megvan a maga törvényi menete, és ebbe adminisztrációs kötelezettségek, valamint az is benne foglaltatik, hogy a vételáron túl is fizetendők bizonyos pluszköltségek. Ezek a költségek több tényezőtől is függnek, ahogyan az esetleges kedvezmény vagy mentesség is. Az ügyvéddel, dr. Dobozy Lillával vettük sorra, hogy 2021-ben pontosan mit kell tudni a lakásvásárlás extra költségeiről. A szakértő a hivatali teendőket is részletezte.

A lakásvásárlás pluszköltségei a vevő részéről

Egy ingatlan adás-vételének eladói oldalról és vevői oldalról is vannak pluszköltségei. Jelen esetben a vásárlói oldalt vesszük górcső alá.

- A lakást vásárló fizetési kötelezettségei, ez az úgynevezett visszterhes vagyonszerzési illeték, továbbá általában a vevőt terhelik az ingatlan-tulajdonjog átírásával kapcsolatos költségek is. A visszterhes vagyonszerzési illeték általános mértéke ingatlan (lakás, egyéb ingatlan) megszerzés esetén ingatlanonként (1 milliárd forintig) 4%. A vevő költsége a földhivatali eljárás díja és az ügyvédi munkadíj is - mondja dr. Dobozy Lilla.

Az ügyvéd szolgáltatása nem spórolható le a költségekből:

- Ahhoz, hogy a szerződés ingatlan-nyilvántartási bejegyzésre alkalmas legyen, az Ingatlan-nyilvántartásról szóló törvényben meghatározott számos alaki és tartalmi feltételnek kell megfelelnie. Ezen feltételek egyike, hogy a szerződés a jogszabályi előírásoknak megfelelő ügyvédi ellenjegyzéssel legyen ellátva (vagy esetleg közokiratba foglalják a felek) - indokol a szakértő.

A cikk az ajánló után folytatódik

A vásárlót illető kedvezmények

Egy ingatlanszerzés tehát sok költséget von maga után, azonban több olyan kedvezmény van, melyet vásárlóként igénybe lehet venni. Erre akkor kerülhet sor, ha az ember megfelel az egyes kedvezményre jogosító feltételeknek.

- A vevő illetékfizetési kedvezményt vehet igénybe. Több ilyen is van, például a házastársak, illetve egyenes ági rokonok egymás közötti adásvétele, 35 év alatti személy 15 millió Ft alatti értékű első lakástulajdon szerzése esetén igénybe vehető kedvezmény, illetve a cserepótló vétel. (A lehetőségekről tételesen dr. Dobozy Lilla ügyvéd honlapján lehet olvasni.)

2021-es újítás, hogy a csokkal vásárolt lakásra a vevők illetékmentességet kapnak, azonban amennyiben a csok feltételei nem teljesülnek, vagy teljesítés nélkül visszafizetés történik, akkor utóbb kiszabásra kerül a vagyonszerzési illeték - mondja az ügyvéd.

Teendők a lakásvásárlás adminisztrációjában

A pluszköltségeken túl jó megismerni a vásárlóra váró adminisztrációs teendőket is. Ahhoz ugyanis, hogy az ingatlant törvényesen birtokba és használatba vehesse, ezeket egytől egyig el kell intéznie.

- Ha megvan a kiválasztott ingatlan, akkor először célszerű megbizonyosodni arról, hogy az ingatlan biztosan tulajdonosa az, akivel szerződni fogunk. Érdemes minél frissebb tulajdoni lapot kiállíttatni az eladó lakásról, házról, mert bár ezek a dokumentumok 30 napig érvényesek, a lakások státusza bizonyos esetekben egy nap alatt is megváltozhat, ami ellehetetlenítheti azok megvásárlását. A tulajdoni lap az ügyfélkapun keresztül is lekérhető.

- Miután a tulajdoni lap rendben van, és megtette a vevő a vételi ajánlatot, keresni kell egy ügyvédet, aki megírja az adásvételi szerződést. Persze már az ajánlat előtt is célszerű lehet ügyvéddel konzultálni. Az adásvételi szerződés aláírását követően és az abban foglalt vételár kifizetése megtörténte után az ügyvéd benyújtja az illetékes Földhivatalhoz az ingatlan-nyilvántartási kérelmet.

A tulajdonjogi ügyek elintézése mellett a vevőnek az eladóval együtt vagy a szolgáltatók által megadott nyomtatvány közös aláírását követően el kell mennie az egyes közüzemi szolgáltatókhoz is, hogy ott is jelezzék, hogy tulajdonosváltás történt az ingatlanban. Miután az ingatlan birtokba vétele is megtörténik a lakcímnyilvántartóba is be kell jelenteni a megváltozott lakcímet - részletezte az ügyvéd az ingatlanvásárlással járó adminisztrációs teendőket.

34391883 c4604b82e18ac7f6930776c2f04ebb0f wm
Dr. Dobozy Lilla

A cikkben megszólaló szakértő dr. Dobozy Lilla budapesti ügyvéd, aki kiemelten családjoggal, ingatlanjoggal, öröklési joggal, társasági joggal és peres képviselettel foglalkozik.

Ha a megvásárolt ingatlan hibás

Előfordul, hogy a lakás vagy ház valamilyen hibája csak utólag, megvásárlását követően derül ki. Mit tehet az új lakó, ha úgy érzi, nem azt kapta, amiért fizetett?

Ezt is szeretjük