A bankok leggyakoribb stiklijei
Egy szeptemberben hatályba lépett törvény tiltja a bankoknak, hogy becsapják az ügyfeleiket. Kiskapuk mégis vannak, légy felkészült!
Elégtelen felvilágosítás, jogtalan díjtételek, jutalékhajhász ügynökök - manapság minden hitelfelvevő szembesül a fogyasztói jogait, érdekeit sértő tényezőkkel. 2008. szeptember 1-jétől azonban hatályba lépett a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény.
Kinek jó a hitelkalkulátor?
Egyre gyakoribb jelenség, hogy a különböző hitelintézetek, bankok a régóta alkalmazott, honlapjukon található törlesztési táblázatokat hitelkalkulátorokra cserélik.
Használatuk valóban egyszerűbbnek tűnik, a szakértők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy kevésbé alkalmasak a fogyasztó megfelelő tájékoztatására. Bár a kalkulátor a felvenni kívánt hitel összege, futamideje és devizaneme alapján gyorsan kiszámolja a törlesztőrészletet, az általában csak az első hat hónapra érvényes. A kamatok a futamidő lejártának hosszú évei alatt a kalkulátor által számított százaléknál jóval magasabbak is lehetnek. Így előfordul, hogy a kezdeti akciós törlesztőrészlet több ezer forinttal alacsonyabb az akár évtizedeken át is fizetendő részletnél.
Jelenleg több piaci szolgáltató is dolgozik olyan táblázatokon, melyek révén könnyen összevethetővé válnának a hitelek. Éppen ezért mindenképpen érdemes a Pénzügyi Felügyelet honlapján található devizahitel-kalkulátort is igénybe venni a hitel kiválasztása előtt.
A hirdetésekben is átverhetnek
Régóta várt törvény lépett hatályba 2008. szeptember 1-jén. A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény - továbbiakban Fttv. - a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló 2005/29/EK irányelv rendelkezéseit ültette be a magyar jogrendszerbe - hatálya a vállalkozások minden kereskedelmi gyakorlatára kiterjed.
A magyar jogalkotó az átültetés során hármas hatásköri rendszert határozott meg az Fttv. rendelkezéseinek végrehajtására: a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete - PSZÁF - a versenyt nem érintő, egyébként is általa felügyelt ügyekben, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság pedig a versenyt nem érintő, nem a PSZÁF által felügyelt ügyekben jár el.
A Gazdasági Versenyhivatal - GVH - a versenyt érintő valamennyi ügyben - például a banki reklámokéban - illetékes. Kivéve azokat az eseteket, amikor a jogsértés csak címkén, használati és kezelési útmutatóban, illetve egyes speciális, külön jogszabályban előírt tájékoztatási követelmények megsértésével valósul meg.
Ennek értelmében a GVH foglalkozik azokkal az ügyekkel, melyekben a fogyasztót csak a kedvezményes kamatokról, törlesztőrészletekről tájékoztatják, mivel ezzel a módszerrel nemcsak a hitelkalkulátorokban, hanem a hirdetésekben is élnek a hitelintézetek. Sok hitelreklámban ugyanis még a kisbetűs részben sem tüntetik fel, hogy a megadott kamat mindössze néhány hónapra érvényes.
Jogtalan az elő- és végtörlesztési díj?
A nem megfelelően tájékoztatott ügyfelet azonban nemcsak a törlesztőrészletek és kamatok jelentős növekedése érintheti kellemetlenül. Egy esetleges elő- vagy végtörlesztés esetében ugyanis néhány piacvezető banktól eltekintve a legtöbb hitelintézet úgynevezett büntetőkamatot ró ki az ügyfélre, mégpedig szerződésmódosítási díj címe alatt.
2008 júniusában az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület a PSZÁF segítségét kérte e fogyasztókra nézve hátrányos gyakorlatnak a megszüntetésében. A PSZÁF Felügyeleti Tanácsa egy korábbi ajánlásában már rendelkezett e téma egy részterületéről. Kimondták ugyanis, hogy a pénzügyi intézmény egyoldalú szerződésmódosítása esetén, azaz amennyiben a szerződésmódosítás az ügyfél számára jelentős hátrányt okoz, és az ügyfél él a szerződés felmondásának lehetőségével, a pénzügyi intézmény tekintsen el az előtörlesztési díjtól. Amennyiben pedig az ügyfél a szerződés módosítását kezdeményezi - például meg szeretné hosszabbítani a futamidőt -, a pénzügyi intézmény tekintsen el a szerződésmódosítási díjtól.
Jogtalan, mégis marad
Binder István, a PSZÁF szóvivőjének elmondása szerint az államigazgatási szervek között jelenleg is folyik az egyeztetés az előtörlesztési díjakkal kapcsolatos lehetséges törvénymódosításokról. Ezzel párhuzamosan az Európai Uniónak a fogyasztási hitelekről szóló, idén életbe lépett irányelvének hazai alkalmazását is mérlegelik, mely a futamidőtől függő mértékben maximálná az előtörlesztési díjak mértékét.
- Az Európai Unió tehát nem várja el a szerződésmódosítási, elő- és végtörlesztési díjak teljes megszüntetését, csak e díjak ésszerű korlátozását tartja fontosnak. Előbbi ellen ugyanis valós érv lehet az, hogy a hitelintézet a kölcsön teljes futamidejére számítja ki az adminisztráció, a hitelügyintézés, illetve a hitelkihelyezés terheit. A szerződésmódosítás tehát számára is bizonyos többletköltségekkel járhat - mondta Binder István.
A jelenlegi jogi szabályozás, azaz a hitelintézeti törvény ráadásul a fogyasztási hitelekre vonatkozóan már kimondja, hogy előtörlesztés esetén a hitelező köteles a hiteldíjat arányosan csökkenteni. Binder szerint felvethető lenne az is, hogy ezt a szabályozást valamennyi lakossági hitelformára kiterjesszék.
Ügynökök: alacsony képzettség, magas jutalék?
Az ügyfél érdekét egyébként akár a unit-linked, azaz életbiztosítással kombinált hitel felvétele is sértheti. E termék valósággal elárasztotta a piacot, az ügynökök ugyanis jóval nagyobb jutalékra számíthatnak egy ilyen jellegű üzlet tető alá hozásáért. Az ügyfelek többsége pedig nincs tisztában azzal, mekkora kockázatot vállal e befektetési formával. Az életbiztosítás ugyanis hosszú távra szól, és visszavásárlási értéke meglehetősen alacsony. Ha az ügyfél fel szeretné mondani a szerződést, a hitelintézet gyakran csak az életbiztosításért addig kifizetett összeg feléért vásárolja azt vissza, így a hitelfelvevő akár több százezer forintot is bukhat.
Az ügynökökre azonban nemcsak a jutalékhajhászás miatt terelődött a figyelem - a képzettségük is kifogásolható. Hitelt ugyanis bárki közvetíthet, jóllehet még a biztosítási ügynökök számára is százegynéhány órás tanfolyamot írnak elő az egyes biztosítótársaságok.
Természetesen akadnak szakirányú képzettséggel rendelkező hitelközvetítők is, a Brokernet például saját akadémiát hozott létre az oktatásukra.
Nem véletlen, hogy sokan inkább a hazai ügynökök nemzetközi összevetésben is magasnak mondható jutalékát, és nem az oktatásukat tartják problémásnak.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Így még olyan, kevéssé életszerűnek mondható javaslat is született, melynek értelmében az ügynök köteles lenne tájékoztatni ügyfelét jutaléka mértékéről - melyet természetesen így is, úgy is az ügyfél fizet meg.
OLVASD EL EZT IS!
- reklám
- pénz
3 csalóka bankreklám, aminek ne dőlj be!
- pénz
- bank