A fogyasztóvédelem figyelmeztet! Erre figyelj nagyon, ha neten veszed az ajándékot

A rohanásban figyelmetlenebb az ember, és ezzel visszaélhetnek.

Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A karácsony előtti rohanásban az ember hajlamos kevéssé körültekintően vásárolni - akár fizikai boltban, akár webshopban. A tisztességes kereskedők mellett pedig akadnak olyanok is, akik hajlamosak visszaélni a helyzettel.

Hogyan előzheted meg az eladói árveréseket, illetve, ha már pórul jártál, miképpen kaphatsz megoldást a problémádra? Perger Mónika, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság sajtóreferense segít eligazodni.

A legjellemzőbb problémák

Számos olyan esetről hallani, amikor valaki egy neten rendelt termék árát előre átutalja az azt forgalmazó webshopnak - ám a termék csak nem akar megérkezni, a webshop a reklamációra nem reagál érdemben, esetleg maga az oldal is eltűnik a világhálóról.

Némely eladó kereskedelmi gyakorlata is fejfájást okozhat. A sajtóreferens tájékoztatása szerint a - karácsonykor is - legjellemzőbb problémák, melyekkel a panaszosok a hatósághoz fordulnak, a következők.

A vállalkozás a megrendelt terméket - a honlapon feltüntetettekhez képest - később szállítja ki, vagy a kiszállított termék nem felel meg a honlapon közzétett tulajdonságoknak, illetve a ténylegesen fizetendő vételár nem egyezik azzal, amit a vállalkozás a megrendelés elfogadásaként küldött visszaigazolásban megjelölt.

Megesik, hogy a megrendelő olyan terméket kap kézhez, melynek biztonságos jellege - a vonatkozó jogszabályi rendelkezés ellenére - nem megfelelően igazolt, többek között hiányzik róla az előírt CE-jelölés. Nem kevés példa volt arra is, hogy az elállást követően a vállalkozás nem fizette vissza a vételárat, illetve a kiszállítási költséget.

Ha az előkészületek közepette szeretnél egy kicsit megpihenni, nézd végig az alábbi háttérképeket, és a legjobban tetszőt töltsd le ingyen!

A legszebb karácsonyi háttérképek ingyen

Nézegess képeket!

Elolvasom

Előzd meg a bajt!

Hogy te ne kerülhess ilyen helyzetbe, Perger Mónika szerint a következőket érdemes szem előtt tartanod.

Megjelölésre került-e a honlapon magyarországi forgalmazó, és egyértelműen beazonosítható-e? A hirdető neve, székhelye, a kapcsolattartásra, elérhetőségre vonatkozó adatok - például e-mail cím - egyértelműen azonosíthatóak-e, elérhetőek-e? Jó, ha felveszed a kapcsolatot az áruházzal már a rendelés elküldését megelőzően.

Olvasd el alaposan a termékekhez kapcsolódó leírást - azaz az összetételre, hatásra vonatkozó tájékoztatást. Vásárlás előtt tájékozódj az interneten az adott webáruházzal, illetve a vásárolni kívánt termékkel kapcsolatosan. Jó eséllyel pár kattintással eljuthatsz a korábbi fogyasztói tapasztalatokat leíró fórumoldalakra.

Amennyiben nagyobb összegű megrendelést tervezel, első lépésben ajánlott az adott webshopból egy kisebb értékű terméket rendelni - ily módon is információt kaphatsz arról, hogy az üzlet kereskedelmi gyakorlata megfelelő-e.

Ha már megtörtént a baj

Ami a nem létező webshopokat illeti, a hangsúly a megelőzésen van:

- Elmondható, hogy a tisztességes piaci résztvevők mellett sok tisztességtelen vállalkozás vagy úgynevezett fantomcég van jelen az internetes felületeken - tájékoztat Perger Mónika. - Az általuk kínált termékek közös jellemzője, hogy azokat külföldön bejegyzett honlapokról lehet megrendelni. A pórul járt vásárlóknak lehetőségük van bejelentést tenni a területileg illetékes megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelőségénél. A hatóság minden egyes panaszbejelentést megvizsgál, ugyanakkor a vizsgálat eredményes kimenetele kétséges, mivel ezek a cégek gyakran beazonosíthatatlanok, mire a hatóság a nyomukra bukkanna, megszüntetik a honlapot, és eltűnnek.

Egyéb panaszoddal a szolgáltatóhoz e-mailben és postai úton is fordulhatsz. Ha a webshop rendelkezik üzlethelyiséggel, reklamációdat személyesen is közölheted az eladóval. Az eladó az e-mailen vagy postai úton elküldött panaszodra legkésőbb harminc napon belül köteles érdemben, írásban válaszolni, és, ha a panaszt nem tartja jogosnak, köteles ezen álláspontját megindokolni. Az üzletben közölt szóbeli panaszt haladéktalanul ki kell vizsgálnia, és, ha az eladó nem fogadja el az igényedet, akkor köteles a panaszról jegyzőkönyvet felvenni, majd azt harminc napon belül érdemben megválaszolni.

Ha nem sikerül dűlőre jutnotok, mint minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában, bírósághoz vagy a lakóhelyed szerint illetékes békéltető testülethez fordulhatsz.

Szavatosság és garancia

Természetesen online vásárlásnál is megilletnek az általános szavatossági és garanciális jogok, melyekről ide kattintva olvashatsz bővebben.

Ezek az akciós árukra is vonatkoznak - kivéve, ha éppen a meghibásodás az, ami miatt az adott terméket leértékelték, erről azonban a kereskedőnek előzetesen tájékoztatnia kell a vevőt. Ha tehát egyszerűen csak kiárusítás vagy készletcsere miatt jutottál olcsóbban a termékhez, akkor arra ugyanazok a feltételek érvényesek, mint a teljes áron vásárolt cikkekre.

Ezt is szeretjük