Így kaphatod vissza a hibás termék árát: ide fordulj, ha becsaptak az üzletben
Így érvényesítheted a jótállást és a szavatosságot.
Hiába próbálod fel az üzletben, mégis elkerüli a figyelmedet a pólón éktelenkedő szakadás, amit csak jóval később, otthon szúrsz ki? Esetleg az első mosás után - annak ellenére, hogy a mosási címke szerint jártál el - tönkremegy az új pulóvered?
Nincs veszve semmi, nem kell beletörődnöd a veszteségbe, csak ismerned kell a vásárlói jogaidat - a hibás terméket ugyanis visszaviheted a boltba!
Jótállás és szavatosság
A fogyasztói panaszok jelentős része a jótállás és a szavatosság tárgykörébe tartozik, ám a kettő között különbséget kell tenni: a jótállás időtartama alatt a kötelezett garantálja, hogy a szerződést hibátlanul teljesíti, vagyis, hogy az érintett termék kifogástalanul fog működni - a gyakorlatban épp ezért ezt sokszor csak garanciaként emlegetik.
Vagyis, ha a garanciális jogodat akarod érvényesíteni, ki kell deríteni, hogy hibás teljesítés történt-e. Ez viszont csakis a minőségi hibákra vonatkozik, tehát például nem tartozik ide, ha a ruha mérete nem megfelelő, az viszont igen, ha egy szobabiciklit rosszul szerelsz össze a hibás útmutató alapján.
Fontos, hogy a jótállás időtartama alatt a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a termék hibátlan volt, míg szavatosságnál - fogyasztói szerződés esetén - ez csak a vásárlást követő hat hónapon belül van így, utána megfordul a bizonyítási teher.
A termék meghibásodása esetén - meghatározott feltételek mellett - élhetsz szavatossági jogaiddal, amennyiben a termékre vonatkozóan nincs sem önkéntes, sem kötelező jótállás, vagy a jótállási idő már lejárt. A szavatossági igény benyújtásának határideje két év.
Azt, hogy mely termékekre vonatkozik kötelezően a jótállás, jogszabály határozza meg - az erre vonatkozó részleteket itt találod meg.
Javítás, csere vagy pénzvisszafizetés?
Ha például a megvásárolt cipőd talpa újra és újra leválik, és kiderül, hogy valóban hibás termékről van szó, lehetőséged van választani a javítás és a csere között. Ha előbbi mellett döntesz, tudnod kell, hogy a javítást követően újrakezdődik a szavatosság, legalábbis a cipő talpára vonatkozóan.
A harmadik lehetőség, vagyis a vételár visszafizetése azonban csak abban az esetben illet meg, ha a terméket nem lehet cserélni, és nem lehet javítani. Ha a cserébe kapott cipőnek is ugyanúgy leválik a talpa, akkor típushibáról lehet szó, vagyis visszakérheted a pénzt.
A levásároltatás hivatalosan nem létező fogalom, vagyis az üzletben nem kötelezhetnek arra, hogy válassz más terméket hasonló értékben, ha viszont felajánlják, és neked megtetszik valami, megegyezhettek.
A panasztétel menete
Érdemes szem előtt tartami a három napos szabályt: ha a vásárlástól számított három napon belül - persze a blokk kíséretében - jelzed a hibát, a kereskedő köteles kicserélni az árut a jótállás alá eső termékekre vonatkozóan. Minél korábban jelentkezel a hibás termékkel a kereskedőnél, ahol vásároltad, annál jobb, ugyanis a forgalmazók gyakran védekeznek azzal, hogy túl későn hozták be a hibás terméket, így az indokoltnál nagyobb lett a kár.
Ha van érvényes jótállás, akkor arra hivatkozva teheted meg a bejelentést, ha nincs, vagy már lejárt, akkor is érvényesítheted az igényedet a szavatosság alapján két évig. A bejelentésről a forgalmazó jegyzőkönyvet köteles felvenni, mely az alábbiakat tartalmazza: a fogyasztó nevét és címét, a fogyasztási cikk megnevezését és vételárát, a vásárlás időpontját, a hiba bejelentésének időpontját, a hiba leírását, a fogyasztó által érvényesíteni kívánt igényt és a kifogás rendezésének módját.
Ha a kereskedő megtagadja a jegyzőkönyv felvételét, akkor ezt mindenképpen rögzítsd a Vásárlók könyvében, ezt ugyanis kötelessége átadni, ha kéred! A hiba okát feltáró bizonyítási eljárás költségei - ha még érvényes a garancia - mindenképpen a forgalmazót terhelik!
Vásárolj Femina Klub bérletet!
Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől.
- Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
- Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában. 2025.02.19.
- Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.
További részletek: feminaklub.hu/
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Hová fordulhatsz?
A fogyasztóvédelemmel kapcsolatos hatósági feladatokat a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság látja el, a kereskedővel való jogvita esetén tőlük kérhető tájékoztatás, segítségnyújtás.
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülettől fogyasztóvédelmi kérdésekben kaphatsz információkat, a Fogyasztóvédő és Érdekszövetség Alapítvány pedig szintén a jogviták rendezését segíti.
OLVASD EL EZT IS!
- fizetés
- munka törvénykönyve
Megszűnik augusztustól a túlórapénz? Így változnak a szabályok
- munka
- számítógép
Órákkal lerövidíti a munkaidődet: 5 apró trükk az Excelhez
- csalás
- szolgáltató