Így kaphatod vissza a hibás termék árát: ide fordulj, ha becsaptak az üzletben

Így érvényesítheted a jótállást és a szavatosságot.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Hiába próbálod fel az üzletben, mégis elkerüli a figyelmedet a pólón éktelenkedő szakadás, amit csak jóval később, otthon szúrsz ki? Esetleg az első mosás után - annak ellenére, hogy a mosási címke szerint jártál el - tönkremegy az új pulóvered?

Nincs veszve semmi, nem kell beletörődnöd a veszteségbe, csak ismerned kell a vásárlói jogaidat - a hibás terméket ugyanis visszaviheted a boltba!

Jótállás és szavatosság

A fogyasztói panaszok jelentős része a jótállás és a szavatosság tárgykörébe tartozik, ám a kettő között különbséget kell tenni: a jótállás időtartama alatt a kötelezett garantálja, hogy a szerződést hibátlanul teljesíti, vagyis, hogy az érintett termék kifogástalanul fog működni - a gyakorlatban épp ezért ezt sokszor csak garanciaként emlegetik.

Vagyis, ha a garanciális jogodat akarod érvényesíteni, ki kell deríteni, hogy hibás teljesítés történt-e. Ez viszont csakis a minőségi hibákra vonatkozik, tehát például nem tartozik ide, ha a ruha mérete nem megfelelő, az viszont igen, ha egy szobabiciklit rosszul szerelsz össze a hibás útmutató alapján.

Fontos, hogy a jótállás időtartama alatt a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a termék hibátlan volt, míg szavatosságnál - fogyasztói szerződés esetén - ez csak a vásárlást követő hat hónapon belül van így, utána megfordul a bizonyítási teher.

A termék meghibásodása esetén - meghatározott feltételek mellett - élhetsz szavatossági jogaiddal, amennyiben a termékre vonatkozóan nincs sem önkéntes, sem kötelező jótállás, vagy a jótállási idő már lejárt. A szavatossági igény benyújtásának határideje két év.

Ezek a világ legjobban fizető szakmái

Nézegess képeket!

Elolvasom

Azt, hogy mely termékekre vonatkozik kötelezően a jótállás, jogszabály határozza meg - az erre vonatkozó részleteket itt találod meg.

Javítás, csere vagy pénzvisszafizetés?

Ha például a megvásárolt cipőd talpa újra és újra leválik, és kiderül, hogy valóban hibás termékről van szó, lehetőséged van választani a javítás és a csere között. Ha előbbi mellett döntesz, tudnod kell, hogy a javítást követően újrakezdődik a szavatosság, legalábbis a cipő talpára vonatkozóan.

A harmadik lehetőség, vagyis a vételár visszafizetése azonban csak abban az esetben illet meg, ha a terméket nem lehet cserélni, és nem lehet javítani. Ha a cserébe kapott cipőnek is ugyanúgy leválik a talpa, akkor típushibáról lehet szó, vagyis visszakérheted a pénzt.

A levásároltatás hivatalosan nem létező fogalom, vagyis az üzletben nem kötelezhetnek arra, hogy válassz más terméket hasonló értékben, ha viszont felajánlják, és neked megtetszik valami, megegyezhettek.

A panasztétel menete

Érdemes szem előtt tartami a három napos szabályt: ha a vásárlástól számított három napon belül - persze a blokk kíséretében - jelzed a hibát, a kereskedő köteles kicserélni az árut a jótállás alá eső termékekre vonatkozóan. Minél korábban jelentkezel a hibás termékkel a kereskedőnél, ahol vásároltad, annál jobb, ugyanis a forgalmazók gyakran védekeznek azzal, hogy túl későn hozták be a hibás terméket, így az indokoltnál nagyobb lett a kár.

Ha van érvényes jótállás, akkor arra hivatkozva teheted meg a bejelentést, ha nincs, vagy már lejárt, akkor is érvényesítheted az igényedet a szavatosság alapján két évig. A bejelentésről a forgalmazó jegyzőkönyvet köteles felvenni, mely az alábbiakat tartalmazza: a fogyasztó nevét és címét, a fogyasztási cikk megnevezését és vételárát, a vásárlás időpontját, a hiba bejelentésének időpontját, a hiba leírását, a fogyasztó által érvényesíteni kívánt igényt és a kifogás rendezésének módját.

Ha a kereskedő megtagadja a jegyzőkönyv felvételét, akkor ezt mindenképpen rögzítsd a Vásárlók könyvében, ezt ugyanis kötelessége átadni, ha kéred! A hiba okát feltáró bizonyítási eljárás költségei - ha még érvényes a garancia - mindenképpen a forgalmazót terhelik!

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban a cancel culture, azaz az eltörléskultúra került terítékre. Mikor született meg, és mit jelent a cancel culture kifejezés? Miért veszélyes jelenség? Kik azok a híres személyek, akik érintettek? Honnan tudjuk, hogy valósak-e az ellenük felhozott vádak? Hogyan befolyásolja az eltörléskultúra a stand up comedy műfaját?

Promóció

Hová fordulhatsz?

A fogyasztóvédelemmel kapcsolatos hatósági feladatokat a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság látja el, a kereskedővel való jogvita esetén tőlük kérhető tájékoztatás, segítségnyújtás.

Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülettől fogyasztóvédelmi kérdésekben kaphatsz információkat, a Fogyasztóvédő és Érdekszövetség Alapítvány pedig szintén a jogviták rendezését segíti.

Ezt is szeretjük