Michelangelo és a spanyol király is rajongott a briliáns festőnőért - Sofonisba Anguissola független személyiség volt

Sofonisba Anguissola igazán kivételes karriert futott be a reneszánsz idején.

Sofonisba Anguissola reneszánsz festőnő élete
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Sofonisba Anguissola az első világszerte ismert női festőművész, aki egy alapvetően férfiak által uralt közegben, ráadásul a reneszánsz idején tudott érvényesülni. 

Kimagasló tehetségének számos rajongója akadt, elismeréssel szólt róla többek között a művészóriás Michelangelo, illetve a nő mecénása, II. Fülöp spanyol király is. 

Sofonisba Anguissola reneszánsz festőnő élete

A művészettörténetben viszonylag kevés női alkotó tudott versenyre kelni a legnagyobb férfi mesterekkel, különösen igaz ez, ha a 20. század előtti időszakot tekinti át az ember. Sofonisba Anguissola több szempontból is kivételes személyiség volt: a reneszánsz idején, már életében hírnévre tett szert, 27 évesen Európa egyik legelismertebb udvari festője lett, művei pedig olyan kiemelkedő barokk művészeket inspiráltak, mint Caravaggio vagy a flamand Anthony van Dyck. 

Sofonisba 1532 körül látta meg a napvilágot az észak-itáliai Cremonában, Bianca Ponzoni és Amilcare Anguissola legidősebb gyermekeként. A házaspárnak hat lánya és egy fia született, és az édesapa ragaszkodott hozzá, hogy mindannyian, beleértve a lányokat is, magas szintű oktatásban részesüljenek, és a művészetekkel is megismerkedjenek. Sofonisba tehetsége hamar nyilvánvalóvá vált, így aztán Amilcare a korban merőben szokatlan lépésre szánta el magát: áldását adta rá, hogy a lány 14 éves kora környékén a festő Bernardino Campitól tanuljon.

Michelangelo és a spanyol királyi udvar

Sofonisba 22 éves volt, amikor Michelangelo Buonarottival találkozott. Az idős zseni és a fiatal nő leveleken keresztül tartották a kapcsolatot, a férfinak különösen tetszettek Sofonisba érzelmeket kifejező rajzai. Az egyiket, a síró öccsét ábrázolót Michelangelo kérésére készítette. 

Sofonisba pályafutásának legmeghatározóbb fejezete a spanyol királyi udvarba érkezésével vette kezdetét. Bár II. Fülöp új, francia felesége, Valois Erzsébet spanyol királynő udvarhölgyeként került oda, tulajdonképpen a királyi család portréfestője lett. Szoros, baráti kapcsolatot ápolt a királynővel, aki mindössze 14 éves volt, amikor Madridba érkezett. Sofonisba mellette állt a terhessége alatt és tanította a gyermekeit és őt is - rajzolni. Amikor 1568-ban a 23 éves királynő belehalt a szülésbe, a festő őszintén meggyászolta. Nem hagyta el Madridot, mert II. Fülöp kérése az volt, hogy tanítsa tovább a kis hercegnőket. Az udvarban betöltött fontos szerepe lehetővé tette, hogy női művész számára addig sosem látott hírnévre tegyen szert. 

Későn ment férjhez

Sofonisba sokáig őrizte a függetlenségét. 1573-ban ment férjhez a király jóváhagyásával egy szicíliai nemeshez, Fabrizio Moncadához. II. Fülöp még a hozományáról is gondoskodott. Az esküvőn a hercegnők is részt vettek.

A házasság sajnálatos módon rövidre sikerült, Fabrizio hat évvel később kalózok kezétől az életét vesztette. Sofonisba a szigeten is dolgozott, 2008-ban egy kutatás felderítette, hogy egy, korábban más festőnek tulajdonított Madonnát ábrázoló festmény, amely a Paternói Santa Maria de la Annunziata templomban található, az ő munkája. Több, ma már az övének tartott művet korábban férfi festők alkotásának tartottak. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban az AI, vagyis a mesterséges intelligencia előretöréséről, jövőjéről és esetleges veszélyeiről dilemmázzunk. Valóban elveheti a munkánkat az AI? Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától? Hogyan hasznosítható az oktatásban? Teremthet munkahelyeket? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Szertics Gergely AI szakértő, Kazár Zalán Kristóf, a Femina vezető szerkesztő-újságírója és Pintér Ada műsorvezető.

Promóció

Szicíliából visszaköltözött Észak-Itáliába, valószínűleg, hogy a családjához közel élhessen. Újra férjhez ment, majd 35 évet Genovában élt és alkotott. Már szinte teljesen vak volt és 80 éves is elmúlt, amikor a második férjével ismét Szicíliába költözött. Itt látogatta meg az ifjú festő, Anthony van Dyck, aki találkozni akart a kivételes művésszel. Feljegyezte, hogy Sofonisba legnagyobb bánata, hogy a látása miatt már nem tud festeni, pedig a keze még ennyi idősen is biztos volt. 

Sofonisba Anguissola 93 évet élt, 1625-ben hunyt el Palermóban, túlélte szeretett testvéreit. Munkásságát, életútját napjainkban kezdi újra felfedezni a közönség. 

A barokk festőnő, aki felforgatta a világot

Artemisia Gentileschi erőteljes színekkel megfestett, hatásos, olykor sokkolóan brutális bibliai képei egyes kutatók szerint nagyrészt az alkotó életéből is táplálkoztak. Napjainkban művészete reneszánszát éli, munkái jól szerepelnek az aukciókon, a kiállításokon pedig tömegek kíváncsiak rájuk. Ez többek között annak köszönhető, hogy a feminista gondolkodók felfedezték maguknak a festményeit, amelyeken a nőalakok egyenrangúak a férfiakkal, sőt gyakran el is bánnak velük. 

A barokk festőnő, aki felforgatta a világot: Gentileschi olyan képeket festett, ami előtte a férfiak kiváltsága volt

A ragyogóan tehetséges festőnő képein sokszor kerekednek felül a férfiakon az asszonyok, az okra talán a művész élettörténete adhat magyarázatot.

Elolvasom

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük