Nőt vagy életet? (x)
Van egyensúly házasság és karrier között? Kit nehezebb megnevettetni – egész Amerikát vagy egy feleséget? Nőt vagy életet! Vígjáték egy humorista életéről.
Ha kielemezzük, hogy mi a közös a férfiban és a nőben, akkor nem találunk semmit...
Van egyensúly házasság és karrier között? Hogyan lesz egy New York-i csóró kiskölyökből a humoripar világhírű fenoménja? És kit nehezebb megnevettetni – egész Amerikát vagy a saját feleségét?
Október 14-én debütál a Thália Színházban a Woody Allen ősatyjaként is számon tartott, neves amerikai humorista, Groucho Marx életét és nőkkel való kapcsolatát feldolgozó, rövid szkeccsjelenetekre és zseniális humorú monológokra épülő vígjáték, a Nőt vagy életet!
Groucho Marx egyszer azt mondta: „Aki átlát a nőkön, az sokat veszít”. Valószínűleg tudta, hogy miről beszél, mert aránya a nőkkel: három házasság, három válás.
Groucho gyerekként nem vágyott sokra: szeretett volna elalvás előtt jóllakni és tetszettek neki a lányok. Templomi fiúszopránként kezdte pályafutását, viszont amikor egy alkalommal, egy texasi kocsmába szervezett fellépésen beszólt a közönségnek, kiderült, hogy igen jó humorérzéke van, mert nem megverték, hanem nevettek rajta – így lett humorista.
Legendásan nagy karriert futott be. Amerika-szerte szupersztár: Broadway, Hollywood – és az esti „jóllakás” – mind-mind sikerült. A nők viszont már, úgy tűnik, hogy bonyolultabbak. Velük a siker nem akart összejönni…
A darabban a neves humoristát Vida Péter kelti életre. „A Nőt vagy életet! egy színházi és egy stand-up előadás keveréke lesz – egy igazi műfaji csemege. A színházi előadás feldolgozza egy valaha volt alkotó, egy nagy komikus életét. A saját szemüvegén keresztül fogjuk őt látni a gyerekkorától egészen odáig, hogy pályájának csúcsára ér, és a Carnegie Hall deszkáin jön be, mint élő legenda. Az előadásban lévő zenés részek – amik koreografáltak –, ruhák és fények meg fogják idézni Hollywood aranykorát, összemosva a korszakhatárokat… Olyan lesz, mint egy remek étel, ami sok alapanyagból és hozzávalóból áll össze, megteremtve az ízharmóniát, de mindenből csak annyit tartalmaz, amennyi nem fekszi meg az ember gyomrát" – mondja. "Nekünk, színészeknek egy izgalmas, imponáló, gondolkodásra serkentő helyzet, hogy az összes karaktert csak négyen játsszuk. Kihívás, hogy mindet külön-külön meg kell tölteni élettel. Például, a színpadon az összes nőt, aki a humorista életében megfordult, Mórocz Adrienn formálja meg.”
Groucho figurája nem véletlenül találta meg Pétert, ehhez a szerephez a stand-upos részek miatt, egy jó adag improvizációs készséggel is kell rendelkezni…
„Az előadás alapszerkezete bár nem fog megváltozni, egy kis mozgásterem azért lesz abban, hogy a közönséget időnként megszólítva, velük összekacsintva, rájuk azonos rangú alkotótársként tekintve, az ő energiájukat is felhasználva, az egyes részeknél improvizatív módon, hol kicsit többet, hol kicsit kevesebbet beszéljek. Ezért az átkötő szövegek, mint a gyurma – természetesen az író és a rendező iránymutatását tartva –, alakíthatóak kell hogy maradjanak, ellentétben az előadásban felvillanó jelenetekkel, amik változatlanok lesznek, az általunk begyakorolt ritmusban és szellemiségben.”
És hogy sikerül mindez? A Thália Színház Nagyszínpadán lehet megnézni.
A tragikus vígjáték főszereplője Vida Péter. Az összes többi szerepet – ahogy az eredeti amerikai darabban is – mindössze néhány másik színművész alakítja. Groucho testvérét, örök riválisát, a zenészt, aki minden nőt elhappol Groucho elől, Hevesi László játssza. A nőket, akik megfordulnak Groucho életében, Mórocz Adrienn kelti életre. Harpo, a néma bohóc, más figurák mellett – producerek, konferansziék, klubvezetők: Balaskó Bence.
A darabot Hamvai Kornél fordította, rendező: Paczolay Béla.
(Képek forrása: Thália Színház)