Számíthat-e gyermeked tanulási zavarokra?
Így szűrheted ki az előjeleket!
Az iskolai kudarcokhoz vezető diszlexia és diszgráfiakorai jelei már óvodáskorban megmutatkoznak.

Ez is érdekelhet

Hőségben is tökéletes választás az ország legjobb játszóparkja! (x)

Kszi, Simon – Mindenkinek jár egy első szerelem (x)

Daganatos betegek életét menti meg világszerte az őssejtterápia - Ezen betegségek gyógyításában lehet sikeres még (x)

Ezen a filmen sírt a cannes-i filmfesztivál közönsége - Egy fél mozijegy áráért megnézheted (x)

beauty and style

Ez a színésznő a nagybetűs nő: a 41 éves Jessica Chastain fotóin ámulunk »

Izmos has és kerek popsi percek alatt: megosztja a módszer a netezőket »

Ezt a sminket készítsd el, ha bulizni mész: nem erős, de pont elég »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A szakirodalom és a pedagógusok tapasztalatai alapján a tanulási zavaros gyermekek száma évről évre nő. Többségüknek az olvasással és az írással gyűlik meg a baja, néhányuknak azonban a számolás is nehézséget okoz. A problémára sokszor csak az iskolakezdést követően derül fény, amikor már csupán hosszas és összetett fejlesztőmunka árán lehet a helyzeten javítani.

Az időközben elszenvedett kudarcok pedig porontyod későbbi iskolai pályafutására, sőt, a továbbtanulására is rányomhatják a bélyegüket. Ha azonban kezdettől fogva figyelsz gyermekedre, elkerülheted, hogy kisiskolás korában kelljen a nehézségekkel megbirkóznia.

A probléma korai jelei ugyanis már óvodáskorban nagy biztonsággal kiszűrhetők, az időben megkezdett fejlesztés pedig az esetek legnagyobb részében látványos javulást eredményez.

A három fő tanulási zavar

Tanulási zavarról akkor beszélünk, ha a gyerek teljesítménye jelentősen elmarad attól a szinttől, ami kora és értelmi képességi alapján elvárható lenne. A probléma hátterében az áll, hogy bizonyos képességek és készségek, melyek jelentős szerepet játszanak az írás, az olvasás, illetve a számolás elsajátításában, nem megfelelően működnek. Ismerd meg a tanulási zavarok három fő fajtáját!

Diszlexia és diszgráfia

A diszlexia a különféle olvasási zavarok gyűjtőneve. A gyerek nem képes felismerni a betűk és a hangok közötti összefüggést, ezért felcserél egyes betűket, szótagokat, illetve összekeveri a tükörbetűket, mint amilyen a b és a d. A diszgráfia, azaz a helyesírás zavara szoros összefüggésben áll a diszlexiával - lényegében ugyanazok a tévesztések jelentkeznek írásban, mint olvasásban.

Diszkalkulia

A diszkalkulia olyan számolási zavar, amikor a matematika megtanulásához szükséges képességek kórosan alul maradnak a gyermek értelmi képességeihez képest. A diszkalkuliás gyerek nem érzi a mennyiségek közötti különbséget, és nem - vagy csak részben - ismeri fel a számokat. Mindezek következtében nehézséget jelent számára a matematikai alapműveletek elsajátítása.
 

A tanulási zavarok korai tünetei

Az alábbiakban bemutatjuk azokat a funkciókieséseket, melyek már óvodáskorban megmutatkoznak. Ha közülük bármelyik jelentkezik csemetédnél, haladéktalanul fordulj szakemberhez. Minél előbb kezdődik meg a fejlesztőmunka, annál nagyobb az esélye annak, hogy a gyengén működő képességek és készségek elérjék a normális szintet, mire a kicsi megkezdi az iskolát.

A tér- és időbeli orientáció zavara

A súlyos mozgászavarok jele lehet, ha a gyermek mozgása kevéssé összehangolt, ezért gyakran megbotlik, elesik, és a bonyolultabb mozgásformákat szinte soha nem képes pontosan végrehajtani. Ha porontyod kézfejét nem megfelelően tartja, szabálytalanul, görcsösen fogja a ceruzát, és vonalvezetése is bizonytalan, érdemes szakember véleményét is kikérned. A mozgászavaros gyerek nem képes tudatosítani magában saját helyzetét, így a térbeli távolságokat és viszonyokat sem sikerül felmérnie: előfordulhat, hogy a fent és a lent közötti különbséget is képtelen megállapítani. A probléma egyik különös jele lehet, ha a kicsi nem tudja elkülöníteni a napszakokat, és megkülönböztetni egymástól a hét napjait.

Bizonytalan testséma

Ha gyermeked ezzel a problémával küzd, nehezen tájékozódik a saját testén, azaz nem tudja, hol helyezkednek el főbb testrészei. Emiatt a mozgásutánzás is gondot jelenthet számára: ha kérésre nem sikerül egyik lábát a másik fölött keresztbe tennie vagy a két karját összekulcsolnia, a hátát homorítania vagy domborítania, érdemes gyanút fognod.

Beszédzavar, fejletlen nyelvi készségek

A beszédzavarnak több fajtája van. Ha már a korai években jellemző, hogy csemetéd lassan tanul meg új szavakat, ezért szókincse szegényesebb, mint társaié, és csak kevés verset tud önállóan elmondani, megvan a kockázata, hogy problémái lesznek. A legtöbb nehézséget a megkésett beszédfejlődés, az elhúzódó pöszeség, a ragok helytelen alkalmazása okozza, de az is kellemetlen lehet, ha a kicsi nehezen tesz különbséget egyes beszédhangok között - például seb-zseb.

További gyanús jelek

A tanulási zavarok tipikus előjelei közé tartozik még a gyenge ritmusérzék, a koncentrációs zavar, valamint a formák pontatlan érzékelése, ami leginkább a gyerek rajzaiban mutatkozik meg. Kifejezetten diszkalkulia-veszélyeztetettségre utal, ha a gyerek semmiféle érdeklődést nem mutat a számok világa iránt, illetve, ha a játékokban nem ismeri fel, így nem is tartja be a szabályokat.

Így enyhítsd a tünetek súlyosságát!

Bár a szakember segítsége elengedhetetlen, te magad is sokat tehetsz a tünetek súlyosságának csökkentéséért, illetve megelőzheted a tanulási nehézségek kialakulását. A gyerek mozgási és észlelési képességei leginkább ingergazdag környezetben fejlődnek. Ruházata legyen minél könnyebb, hogy ne akadályozza a mozgásban, másszon minél többet a földön, mászókára és fára. Jó időben akár mezítláb is játszhat olyan helyeken, ahol nincs kitéve a sérülés veszélyének.

Megbízhatod apró, de valódi kihívást és sikerélményt jelentő feladatokkal - a konyhai segítség, a barkácsolás és a kerti munka egyaránt szóba jöhet -, de ugyanilyen hasznosak a játékos sportok, valamint a szórakoztató társas elfoglaltságok is.

Ajánlottak továbbá a társas- és kártyajátékok, melyek amellett, hogy fejlesztik a gyerek logikáját, a finom mozgások koordinálásában és az irányok megismerésében is segítik. A koncentrációs képességet növeli minden gyakorlat, ami az egyensúlyrendszert ingerli, mint a forgás, a hintázás, a korcsolyázás vagy az úszás.

A tanulási zavarok megelőzésének másik meghatározó eleme a meseolvasás. Ily módon porontyod egyre inkább érzékeli majd a nyelv ritmusát, miközben szókincse is fokozatosan gyarapszik. A mesélés kellemes mellékhatásaként pedig még az irodalmat is megkedveli, ami iskoláskorában motiválja majd az olvasásra, hiszen ezáltal újabb és újabb élményekhez juthat.

Ezt is szeretjük