Számíthat-e gyermeked tanulási zavarokra?
Az iskolai kudarcokhoz vezető diszlexia és diszgráfiakorai jelei már óvodáskorban megmutatkoznak.
A szakirodalom és a pedagógusok tapasztalatai alapján a tanulási zavaros gyermekek száma évről évre nő. Többségüknek az olvasással és az írással gyűlik meg a baja, néhányuknak azonban a számolás is nehézséget okoz. A problémára sokszor csak az iskolakezdést követően derül fény, amikor már csupán hosszas és összetett fejlesztőmunka árán lehet a helyzeten javítani.
Az időközben elszenvedett kudarcok pedig porontyod későbbi iskolai pályafutására, sőt, a továbbtanulására is rányomhatják a bélyegüket. Ha azonban kezdettől fogva figyelsz gyermekedre, elkerülheted, hogy kisiskolás korában kelljen a nehézségekkel megbirkóznia.
A probléma korai jelei ugyanis már óvodáskorban nagy biztonsággal kiszűrhetők, az időben megkezdett fejlesztés pedig az esetek legnagyobb részében látványos javulást eredményez.
A három fő tanulási zavar
Tanulási zavarról akkor beszélünk, ha a gyerek teljesítménye jelentősen elmarad attól a szinttől, ami kora és értelmi képességi alapján elvárható lenne. A probléma hátterében az áll, hogy bizonyos képességek és készségek, melyek jelentős szerepet játszanak az írás, az olvasás, illetve a számolás elsajátításában, nem megfelelően működnek. Ismerd meg a tanulási zavarok három fő fajtáját!
Diszlexia és diszgráfia
A diszlexia a különféle olvasási zavarok gyűjtőneve. A gyerek nem képes felismerni a betűk és a hangok közötti összefüggést, ezért felcserél egyes betűket, szótagokat, illetve összekeveri a tükörbetűket, mint amilyen a b és a d. A diszgráfia, azaz a helyesírás zavara szoros összefüggésben áll a diszlexiával - lényegében ugyanazok a tévesztések jelentkeznek írásban, mint olvasásban.
Diszkalkulia
A diszkalkulia olyan számolási zavar, amikor a matematika megtanulásához szükséges képességek kórosan alul maradnak a gyermek értelmi képességeihez képest. A diszkalkuliás gyerek nem érzi a mennyiségek közötti különbséget, és nem - vagy csak részben - ismeri fel a számokat. Mindezek következtében nehézséget jelent számára a matematikai alapműveletek elsajátítása.
A tanulási zavarok korai tünetei
Az alábbiakban bemutatjuk azokat a funkciókieséseket, melyek már óvodáskorban megmutatkoznak. Ha közülük bármelyik jelentkezik csemetédnél, haladéktalanul fordulj szakemberhez. Minél előbb kezdődik meg a fejlesztőmunka, annál nagyobb az esélye annak, hogy a gyengén működő képességek és készségek elérjék a normális szintet, mire a kicsi megkezdi az iskolát.
A tér- és időbeli orientáció zavara
A súlyos mozgászavarok jele lehet, ha a gyermek mozgása kevéssé összehangolt, ezért gyakran megbotlik, elesik, és a bonyolultabb mozgásformákat szinte soha nem képes pontosan végrehajtani. Ha porontyod kézfejét nem megfelelően tartja, szabálytalanul, görcsösen fogja a ceruzát, és vonalvezetése is bizonytalan, érdemes szakember véleményét is kikérned. A mozgászavaros gyerek nem képes tudatosítani magában saját helyzetét, így a térbeli távolságokat és viszonyokat sem sikerül felmérnie: előfordulhat, hogy a fent és a lent közötti különbséget is képtelen megállapítani. A probléma egyik különös jele lehet, ha a kicsi nem tudja elkülöníteni a napszakokat, és megkülönböztetni egymástól a hét napjait.
Bizonytalan testséma
Ha gyermeked ezzel a problémával küzd, nehezen tájékozódik a saját testén, azaz nem tudja, hol helyezkednek el főbb testrészei. Emiatt a mozgásutánzás is gondot jelenthet számára: ha kérésre nem sikerül egyik lábát a másik fölött keresztbe tennie vagy a két karját összekulcsolnia, a hátát homorítania vagy domborítania, érdemes gyanút fognod.
Beszédzavar, fejletlen nyelvi készségek
A beszédzavarnak több fajtája van. Ha már a korai években jellemző, hogy csemetéd lassan tanul meg új szavakat, ezért szókincse szegényesebb, mint társaié, és csak kevés verset tud önállóan elmondani, megvan a kockázata, hogy problémái lesznek. A legtöbb nehézséget a megkésett beszédfejlődés, az elhúzódó pöszeség, a ragok helytelen alkalmazása okozza, de az is kellemetlen lehet, ha a kicsi nehezen tesz különbséget egyes beszédhangok között - például seb-zseb.
További gyanús jelek
A tanulási zavarok tipikus előjelei közé tartozik még a gyenge ritmusérzék, a koncentrációs zavar, valamint a formák pontatlan érzékelése, ami leginkább a gyerek rajzaiban mutatkozik meg. Kifejezetten diszkalkulia-veszélyeztetettségre utal, ha a gyerek semmiféle érdeklődést nem mutat a számok világa iránt, illetve, ha a játékokban nem ismeri fel, így nem is tartja be a szabályokat.
Így enyhítsd a tünetek súlyosságát!
Bár a szakember segítsége elengedhetetlen, te magad is sokat tehetsz a tünetek súlyosságának csökkentéséért, illetve megelőzheted a tanulási nehézségek kialakulását. A gyerek mozgási és észlelési képességei leginkább ingergazdag környezetben fejlődnek. Ruházata legyen minél könnyebb, hogy ne akadályozza a mozgásban, másszon minél többet a földön, mászókára és fára. Jó időben akár mezítláb is játszhat olyan helyeken, ahol nincs kitéve a sérülés veszélyének.
Megbízhatod apró, de valódi kihívást és sikerélményt jelentő feladatokkal - a konyhai segítség, a barkácsolás és a kerti munka egyaránt szóba jöhet -, de ugyanilyen hasznosak a játékos sportok, valamint a szórakoztató társas elfoglaltságok is.
Ajánlottak továbbá a társas- és kártyajátékok, melyek amellett, hogy fejlesztik a gyerek logikáját, a finom mozgások koordinálásában és az irányok megismerésében is segítik. A koncentrációs képességet növeli minden gyakorlat, ami az egyensúlyrendszert ingerli, mint a forgás, a hintázás, a korcsolyázás vagy az úszás.
Kiút a társfüggőségből - Hogyan szabadulj meg a mérgező kapcsolatoktól?
Knapek Éva klinikai szakpszichológus, tabuk nélkül beszél a társfüggőség jellemzőiről, és bemutatja a kialakulásának okait, a kapcsolati dinamikákat, és a felismeréshez vezető jeleket a saját életünkben, közeli kapcsolatainkban. A Femina Klub januári előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz hogyan léphetsz ki ezekből a helyzetekből, és hogyan alakíthatsz ki egészséges, egyenrangú kapcsolatokat.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2025. január 7. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
A tanulási zavarok megelőzésének másik meghatározó eleme a meseolvasás. Ily módon porontyod egyre inkább érzékeli majd a nyelv ritmusát, miközben szókincse is fokozatosan gyarapszik. A mesélés kellemes mellékhatásaként pedig még az irodalmat is megkedveli, ami iskoláskorában motiválja majd az olvasásra, hiszen ezáltal újabb és újabb élményekhez juthat.
OLVASD EL EZT IS!
- kisgyerek
- kezelés
Piros foltok, viszkető, hámló bőr
- internet
- kisgyerek
Így szabályozd a gépet, hogy a gyerek csak azt lássa, ami neki való
- kisgyerek
- gyereknevelés