7 tanulási zavar gyerekeknél, amit nem könnyű észrevenni - Nem a szellemi képességgel van baj
A tanulási zavar életen át tartó küzdelmet jelent, ám ha időben észreveszik, a támogató háttér nagyban megkönnyíti érvényesülésüket felnőttkorban.
![Tanulási zavarok tünetei](https://kep.index.hu/1/0/3232/32324/323241/32324113_2478797_f4024bd68417c1125993f34ed73582af_wm.jpg)
A tanulási zavarok kialakulása mögött különböző okok húzódhatnak meg, lehetnek genetikai vagy neurobiológia faktorai is. Ezek befolyásolják az agyműködést, amik hatással vannak a tanulási folyamatokra.
Az állapot okozta problémák kapcsolatban állnak olyan alap tanulási képességekkel, mint az olvasás, írás vagy a számolás. Akár a szervezés, az időmenedzselés, a problémamegoldás, a memória és a figyelem kvalitását is befolyásolhatják. A tanulási zavar hatással lehet a családi, baráti és a munkahelyi kapcsolatokra is.
7 tanulási zavar, amit nem könnyű észrevenni
Ugyan már ismertek azok a módszerek, amik segítenek időben észrevenni a tanulási zavarral küzdő gyereket, nem ritkán előfordul, hogy már csak az egyetemi képzésen, vagy akár a munkahelyen derülnek ki ezek a problémák.
![tanulási zavar 3](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3232/32324/323241/32324121_d63cd7395606d4382499f51926fa675b_wm.jpg)
Sőt, egyesek soha nem tudják meg, miért alakítanak ki nehezen baráti kapcsolatokat, miért vannak problémái a családjával vagy a munkahelyén. A tanulási zavar nem összekeverendő a tanulási problémákkal, amik különböző, fizikailag megnyilvánuló látásbeli, hallási vagy motorikus gyengeség következtében alakulnak ki.
Nem véletlenül hívják "rejtett zavarnak", mivel a személy kívülről teljesen normálisnak, intelligensnek látszik, pedig valójában nem tudja hatékonyan érvényesíteni a benne rejlő potenciálokat. Ezt nem lehet meggyógyítani, egy életen át tartó küzdelem, ám a korai közbelépés és támogatás segíthet, hogy kellő önbizalomra tegyenek szert, sikereket érjenek el az iskolában, a munkahelyen, a kapcsolataikban és úgy a közösség egészében. Az Amerikai Tanulási Zavarok Egyesülete összeszedte a leggyakoribb tanulási zavarokat.
Diszkalkulia
Egy speciális tanulási zavar, amely során a gyereknek gondjai vannak főleg a matematikával, nem látja a kapcsolatokat a jelek között, nehézségekbe ütközhet memorizálni és rendezni a számokat, leolvasni az időt, és úgy egészében számolni.
![tanulási zavar 1](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3232/32324/323241/32324125_c78d0c2533fbdb742f96c6f195f4b57d_wm.jpg)
Diszgráfia
Ez a tanulási zavar a írás adottságát befolyásolja. Az folyóírás elsajátításának a nehézségében mutatkozik meg, mint a megfelelő térköz használata a szavak vagy betűk között vagy a szöveg elhelyezése a papíron. Lassan írnak, mivel nehezen megy nekik egyszerre gondolkozni és írni.
Diszlexia
Az egyik legelterjedtebb tanulási zavar, ami az olvasás képességére hat. Akadályozza a folyékony olvasásban, az értelmezésben, a szavak felismerésében, a visszaemlékezésben, az írásban, a kiejtésben és a beszédben, több tanulási zavarral együtt is jelen lehet.
Nem verbális tanulási zavar
A tünetei igen kontrasztosak lehetnek, magas nyelvi tudás mellé alacsony fizikális és szociális készségek társulnak. Az ilyen gyerekek nehezen dekódolják a nonverbális jeleket, a testbeszédet, maguk sem tudják helyesen használni, és nem jó a koordinációjuk.
ADHD
Nehezen fókuszálnak, figyelmük hamar elkalandozhat, a viselkedésüket sem tudják kontrollálni, és gyakran hiperaktívak. Ugyan az ADHD nem minősül tanulási zavarnak, szakértők szerint a 30-50%-uk valamilyen tanulási zavarban is szenved, és ha kettő kombinálódik, extrém nehéz nekik a tananyagok befogadása.
Diszpraxia
Ebben az esetben az izomműködést nem tudják kontrollálni, ami a koordinációban és a mozgásban, beszédben és a tanulásban is gátolja őket. Ugyan nem tanulási zavar, mégis gyakran kéz a kézben jár a diszlexiával, diszkalkuliával vagy ADHD-val.
Döntéshozatali zavar
Az agy kognitív rendszerében különböző neuropszichológiai folyamatok zajlanak, melyek a tervezést, stratégiát, szervezést, figyelmet, emlékezést, időmenedzselést és a térmenedzselést befolyásolják. Ha megzavarodik a rendszer, ezeknek a dolgoknak a nehézségébe ütközik a gyerek, gyakran ADHD-val is társul.
Hogyan lehet segíteni a tanulásban?
A több érzékszervet lekötő játékok segítenek a gyerekeknek hatékonyan feldolgozni és beépíteni az információkat, mivel ilyen esetekben több forrásból egyszerre érkeznek.
![tanulási zavar 4](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3232/32324/323241/32324129_9aac1903f530f9799b22f697ff129da5_wm.jpg)
Szókirakós játék
Különböző kisebb tárgyak összerakásából szavakat vagy mondatokat is lehet alkotni, ennek legegyszerűbb módja a tésztaragasztás. Másik verziója, ha papírra felírt különböző összetett szavakat a közepüknél kettévágsz, és elrejted az egyik felüket, hogy a gyerek megtalálja, egymáshoz illessze, és összeragassza őket.
Színes billentyűzet
A színes billentyűzet megkönnyítheti a gépelést. Érdemes lehet pluszban olyan programot telepíteni a gépre, ami a leírt szavakat felolvassa a gyereknek. Így nemcsak írja, látja, hanem egyszerre hallja is, ez is segít a memorizálásban.
Kulcsszavakat készíteni
A leckékről, tananyagokról érdemes megelőzően kulcsszavakat készíteni, hogy az előadások, tanórák közben ne kelljen neki végig az írásra koncentrálnia. A kulcsszavak is segítenek előhívni az emlékeket, miközben figyelemmel követhetik az előadott anyagot a folyamatos körmölés helyett.
![tanulási zavar 2](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3232/32324/323242/32324253_9e1526344bedd6360ba5e2c7ec5e722b_wm.jpg)
Legyen idejük leckét írni
Érdemes péntekről hétfőre adni leckéket, hogy a diszlexiás tanulóak legyen több napjuk elkészíteni. A szülők akár a tanártól előre elkérhetik a betervezett házi feladatokat, hogy fel tudjanak készülni a szükséges anyagból.
Ilyenek voltak az iskolák a 20. század elején: sokat változott a világ
Az iskoláslét minden érzése örök. Nézegesd meg a képeket az 1900-as évek első feléből!
(Képek forrása: Getty Images Hungary)