Így torzítja a gyerek pszichéjét, ha mindig nyerni hagyják - Izgalmas kutatási eredmény
Szabad nyerni hagyni a gyereket?

Családi társasjátékok és kártyapartik idején visszatérő vita tárgya lehet, hogy míg az anyukák hajlamosak nyerni hagyni az óvodáskorú gyereket - hogy lássák az örömét, vagy elkerüljék a csalódottság okozta sírást -, addig az apákból inkább a versenyszellem tör elő ilyenkor.
Nehéz eldönteni, hosszú távon vajon melyik a jó módszer, hiszen ha nincs sikerélménye, elmegy a kedve a játéktól, míg ha folyton nyerni hagyják a gyereket, rosszul mérheti fel az erőviszonyokat. Carrie Palmquist pszichológus kutatása pedig még valamire rávilágított.
Torzítja a gyerek pszichéjét, ha mindig nyerni hagyják
Az Amherst College fejlődéspszichológiai adjunktusa, Carrie Palmquist és munkatársai 4-5 éves gyerekeket vontak be egy kísérletbe, melynek során elrejtett játékokat kellett megkeresni. A vizsgálat során két beavatott felnőtt felajánlotta a kicsiknek, hogy segít a keresésben: egyikük valós segítséget nyújtott, míg a másik - épp ellenkezőleg - téves információt adott a gyerekeknek. Ezt követően a kutatók úgy manipulálták a játék folytatását, hogy a gyerekek egy része mindenképpen megtalálja az elrejtett játékot, míg a másik felük sikere a véletlenen múlt: vagyis közülük azok, akik pontos segítséget kaptak a felnőttől, nagyobb eséllyel találták meg a játékot. Ezt követően a kutatók megkérdezték a gyerekeket, hogy a két felnőtt közül kitől szeretnének segítséget kérni további rejtett tárgyak felkutatásában.

- Azok a gyerekek, akik részt vettek a játék hamisított verziójában, nem preferálták a korábban segítőkész embert - mondta Palmquist.
Ellenben azok a gyerekek, akiket a kutatók nem úgy irányítottak, hogy mindenképpen megtalálják az elrejtett játékot, egyértelműen azt az embert választották, aki hasznos segítséget nyújtott számukra.
- Amikor a gyerekek erőfeszítéseiktől függetlenül sikeresek voltak, úgy tűnt, figyelmen kívül hagyták az egyébként releváns jelzéseket, hogy ki lenne a jobb információforrás - magyarázta Palmquist.
Tehát a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a rendszeresen nyerni hagyott gyerek - aki azt tapasztalja, hogy mindegy mit tesz, a versenyből ő kerül ki győztesen -, téves képet alkot önmagáról és a világról. Amennyiben a gyerek mindig a játék győztes oldalán van, az negatív hatással van az információfeldolgozására, jóval kevesebbet tanulhat meg a játékból. Rendszeresen nyerni hagyni a gyereket tehát nem szerencsés, ám apróbb segítségekkel - emlékeztetheted rá játék közben, hogy mire figyeljen -, könnyítésekkel - mutathatsz neki legális trükköket - támogatni tudod abban, hogy nagyobb eséllyel győzzön a felnőttekkel szemben.

Boomerek és Zoomerek - Miért nehéz a generációk közötti kommunikáció?
Steigervald Krisztián generációkutató a Femina Klub áprilisi előadásán arra keresi a választ, hogyan érthetjük meg egymás világát, hogy a különbözőségek helyett a kapcsolódási pontokra koncentráljunk. Hogyan lehet megtalálni a közös nyelvet a digitális bennszülöttek és az analóg világban felnőttek között? Milyen eszközökkel segíthetjük elő az együttműködést, és hogyan tanulhatnak a generációk egymástól, ahelyett hogy egymás ellen dolgoznának?
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2025. április 9. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Mi a helyzet a versenyekkel?
6-7 éves kor környékén alakulnak ki a szabályalapú játékok, melyek lényege, hogy résztvevők a szabályok betartásával és segítségével igyekeznek győzni valamilyen versenyhelyzetben. Innentől kezdve a játék már nem pusztán önmagáért való, hanem sok esetben a győzelemért is. 6-7 éves kor előtt azonban nem szerencsés versenyezteti a kicsiket, hiszen önmaguktól még nem merül fel bennük az igény a versenyre. Épp ezért ebben az életkorban feleslegesen nagy pszichés terhet ró a gyerekekre az intézményes versenyeztetés.
Hogyan hatnak a felnőttek a gyerekekre?
Frieke Janssens fotósorozata a megdöbbentés nyelvén tolmácsolja, hogyan hatnak a felnőttek a gyerekekre.
Hogyan hatnak a felnőttek a gyerekekre? Erős fotósorozat nyitja fel a szemeket
Nézegess képeket!
ElolvasomKépek: Getty Images Hungary
OLVASD EL EZT IS!

- pszichológia
- gyereknevelés
Nem csak büntetni, már dicsérni sem szabad a gyereket? Amit a pozitív fegyelmezésről tudni kell

- pszichológia
- kisgyerek