Mennyi mobilozás számít függőségnek a gyereknél? A pszichológust kérdeztük
Reggeltől estig a mobilon lógnak: mi a nem normális szint a szakember szerint?

mobilozik
Ez is érdekelhet

Férfiak fecskében - a nyár legfrissítőbb vígjátéka, igaz történet alapján (x)

Kimeríti a testet a kánikula: 4 bevált tipp a gyors felfrissüléshez (x)

Kellemetlen, gyakori vizelési inger: mit tehetsz ellene? (x)

A nő kétszer (x) - Szeretni kell, és pont.

Legyél az idei nyár divatdiktátora! (x)

beauty and style

A pótszemöldök az év találmánya: teljesen őrült vagy zseniális? »

8 kivétel, amikor a mély dekoltázs cseppet sem közönséges »

Így még nem láthattad Palvin Barbit: tehenészlánynak öltözve sétált Párizsban »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A mai gyerekek nagy többsége, szomorú, de sajnos nem tud meglenni a mobiltelefonja nélkül. A kérdésekre, hogy hogyan sodródtunk idáig, hogyan hagyhattuk ennyire elfajulni a dolgokat, gyerekkézbe kerülni, ami nem feltétlenül lett volna oda való, már hiábavaló lenne keresni a választ. Fontosabb feladatuk van a felnőtteknek.

Részint törekedni a gyerek mobilhasználatának minimalizálására, illetve ellenőrizni, mit csinálnak a neten, részint pedig az, hogy figyelemmel kísérjék, hogy a gyerek mobilmániája nem csap-e át függőségbe. A pszichológust, Acosta Sára Diánát kérdeztük meg arról, mik lehetnek erre utaló jelek, és egyáltalán, mi számít mobilfüggőségnek.

- Mi számít mobilfüggőségnek? Mennyi idő, milyen jellegű használat?

- Függőségeken belül megkülönböztetünk kémiai és viselkedéses függőségeket. Míg a kémiai függés a drogokhoz, szerhasználathoz köthető, addig a viselkedéses függőségek valamilyen cselekvéshez kapcsolódó és az életvitelt jelentősen befolyásoló, uraló tevékenységek. Ez utóbbi csoportba tartozik például a munkamánia, az edzésfüggőség és napjainkban egyre inkább a mobilfüggőség is.

A mobiltelefonok, tabletek a mai modern világ szerves részét képezik, és jelenlétük önmagában természetes, sőt, számos pozitív hozadékkal járnak. Függőségről akkor kell beszélnünk, ha a mobilhasználat olyan mértéket ölt, hogy az már jelentősen befolyásolja a gondolkodást, uralja a viselkedést, és veszélyezteti a testi és lelki egészséget.

- Mik a mobilfüggőség tünetei?

- Jelei lehetnek például, ha a telefon hiánya szorongást vált ki, ha az illető retteg attól, hogy az akkumulátor bizonyos szint alá csökken, ha a személy fél, hogy kimarad valamiből, ha a telefon nincs a nap minden percében a kezében. 

- Hány óra fér bele naponta?

- Nehéz lenne pontosan meghatározni, hogy hány óra “fér bele”, a kulcs inkább a pszichés függőség: ha ennek jeleit ismerjük fel akár magunknál, akár gyermekünknél, érdemes kicsit visszavenni a telefon- és közösségimédia-használatból. Ez azért is fontos, mert a mobilfüggőség - más függőségekhez hasonlóan - negatív hatással lehet az életminőségre, és gyerekeknél például a társas és figyelmi fejlődés alakulását is befolyásolhatja.

- Vannak gyerekek, akik hajlamosabbak lehetnek?

- Minél fiatalabb egy gyerek, mentális érettsége annál kiforratlanabb - ezért valószínűsíthető, hogy könnyebben függővé válik. Ezért kisebb gyerekeknél különösen fontos, hogy korlátozzuk a mobillal töltött időt.

- A magányosabb gyerek veszélyeztetettebb?

- Veszélyeztető tényező lehet, ha a gyereknek nincsenek testvérei, így több időt tölt egyedül, ami megnöveli a digitális eszközöktől való függőség kialakulásának esélyét. Ugyanígy, ha a szülők sokat dolgoznak, és kevés idejük jut a gyerekre, akkor nagyobb lehet a kockázat. Ezek persze általánosítások, nincs mindenhol így, de tény, hogy ezek nagyobb rizikót jelenthetnek, így érdemes odafigyelni.

A cikk az ajánló után folytatódik

- A szülő viszont nem hiteles, ha úgy kéri a gyerektől, hogy kevesebbet mobilozzon, hogy közben ő maga folyton a telefonját bújja.

- Természetesen, a gyerekek a szüleik mintájából tanulnak a legtöbbet. Érdemes a saját szokásainkat is megvizsgálni, hiszen, ha mi állandóan a telefont nézegetjük, és nyomkodjuk, akkor természetes, hogy a gyereket is érdekelni fogja. És hogyan várjuk tőlük, hogy ne csinálják, ha tőlünk is ezt látják?

- Hogy lehet ebből kisegíteni, kihúzni a gyereket?

- Először is, fontos kiemelni, hogy a mobilokról és internetről való teljes letiltás nem célravezető. A telefon a mai világban az információszerzés és a kapcsolattartás legfőbb eszköze. Ami fontos lenne, az annak a megtanítása, hogyan lehet ezt a technológiát okosan használni. Például azt, hogyan lehet a valós tartalmakat megkülönböztetni a hamistól, hogy miért fontos a mobilhasználatban gátakat szabni, hogy miben tud a mindennapi életben a segítségünkre lenni a telefon, ugyanakkor milyen veszélyeket hordoz.

Emellett természetesen a mobilozást limitálni kell. Az első tanácsom az lenne, hogy mutassunk jó példát. Legyünk hitelesek! Nem várhatjuk azt a gyerektől, hogy ne mobilozzon, ha mi is telefonfüggők vagyunk.

- Milyen gyakorlati tanácsot tudnál adni?

- Ha szeretnénk leszoktatni a gyereket, illetve csökkenteni a mobilozással töltött időt, törekedjünk a fokozatosságra. Próbáljunk meg beiktatni olyan időszakokat, amiket a technológiától elzártan kell tölteni - ez lehet eleinte 15-30 perc, attól függően, mennyire nehéz elszakítani a gyereket a telefontól -, ami után viszont jutalomként adott ideig mobilozhatnak. Például 30 perc mobilmentes leckeírás után 15 percig övék a telefon.

Szintén megoldás lehet az internet korlátozása. Vannak alkalmazások, melyekkel például lehet korlátozni a wifi-elérést, és segítségükkel be lehet vezetni egy olyan rendszert, hogy este x órától másnap reggel egy adott időpontig ne legyen elérhető az internet. Korlátlan mobil-adatforgalmat sem érdemes fizetni a gyerekeknek, ha csak korlátozott megabyte áll rendelkezésükre, jobban be fogják osztani, mikor és mire használják fel.

Otthon bevezethetünk mobilmentes időszakokat is, amikor mindenki beteszi a telefonját egy dobozba, például a közös étkezésekkor. Figyelem! Ez a szülőkre is vonatkozik.

- Veszélyeztetheti a túl sok mobilozás a gyerek lelki fejlődését, szocializációját?

- Azoknál a gyerekeknél, akiknél a mobilfüggőség jelentős, nagyobb az esély különböző lelki problémák előfordulására, kialakulására. Ilyenek lehetnek a düh, figyelemzavar, érzelmi stabilitás, hangulatzavarok. Ezenkívül, aki sokat mobilozik, az kevés időt tölt mozgással, ami nemcsak az elhízással lehet összefüggésben, hanem bizonyos készségek elsajátítását is hátráltathatja. Ha a mobiltelefon sok időt vesz el a társas kapcsolatoktól, akkor a társas készségek is csorbulhatnak. Ezért fontos odafigyelni a megfelelő arányokra.

- Célravezető a szigor, vagy inkább észérvekkel érdemes előállni?

- Kell, hogy legyenek szabályok, de nem kell, hogy azok túlságosan szigorúak legyenek. Fontos a következetesség, az egyértelmű szabályok kialakítása. Ha a gyerek már idősebb, érdemes lehet bevonni a szabályalkotásba, így nagyobb valószínűséggel fogja betartani azokat. Ha idősebb, akkor fontos, hogy érveket hozzunk fel, és közösen átbeszéljük a problémát, hogy ő is minél inkább megértse, és ne büntetésnek gondolja.

- Mikor kell szakemberhez menni, pszichológus tanácsát kérni?

- Pszichológus tanácsát bármikor érdemes lehet kérni. Mindenki számára akadnak olyan élethelyzetek, nehézségek, melyek az adott pillanatban megoldhatatlannak tűnnek. Akár magánúton, akár a helyi nevelési tanácsadóban szívesen segítenek, ha úgy érezzük, elakadtunk egy kérdésben.

Ezt is szeretjük