Mennyi mobilozás számít függőségnek a gyereknél? A pszichológust kérdeztük

Reggeltől estig a mobilon lógnak: mi a nem normális szint a szakember szerint?

mobilozik

FeminaShop

Látogass el a
Femina Shopba!

Megnézem
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A mai gyerekek nagy többsége, szomorú, de sajnos nem tud meglenni a mobiltelefonja nélkül. A kérdésekre, hogy hogyan sodródtunk idáig, hogyan hagyhattuk ennyire elfajulni a dolgokat, gyerekkézbe kerülni, ami nem feltétlenül lett volna oda való, már hiábavaló lenne keresni a választ. Fontosabb feladatuk van a felnőtteknek.

Részint törekedni a gyerek mobilhasználatának minimalizálására, illetve ellenőrizni, mit csinálnak a neten, részint pedig az, hogy figyelemmel kísérjék, hogy a gyerek mobilmániája nem csap-e át függőségbe. A pszichológust, Acosta Sára Diánát kérdeztük meg arról, mik lehetnek erre utaló jelek, és egyáltalán, mi számít mobilfüggőségnek.

- Mi számít mobilfüggőségnek? Mennyi idő, milyen jellegű használat?

- Függőségeken belül megkülönböztetünk kémiai és viselkedéses függőségeket. Míg a kémiai függés a drogokhoz, szerhasználathoz köthető, addig a viselkedéses függőségek valamilyen cselekvéshez kapcsolódó és az életvitelt jelentősen befolyásoló, uraló tevékenységek. Ez utóbbi csoportba tartozik például a munkamánia, az edzésfüggőség és napjainkban egyre inkább a mobilfüggőség is.

A mobiltelefonok, tabletek a mai modern világ szerves részét képezik, és jelenlétük önmagában természetes, sőt, számos pozitív hozadékkal járnak. Függőségről akkor kell beszélnünk, ha a mobilhasználat olyan mértéket ölt, hogy az már jelentősen befolyásolja a gondolkodást, uralja a viselkedést, és veszélyezteti a testi és lelki egészséget.

- Mik a mobilfüggőség tünetei?

- Jelei lehetnek például, ha a telefon hiánya szorongást vált ki, ha az illető retteg attól, hogy az akkumulátor bizonyos szint alá csökken, ha a személy fél, hogy kimarad valamiből, ha a telefon nincs a nap minden percében a kezében. 

- Hány óra fér bele naponta?

- Nehéz lenne pontosan meghatározni, hogy hány óra “fér bele”, a kulcs inkább a pszichés függőség: ha ennek jeleit ismerjük fel akár magunknál, akár gyermekünknél, érdemes kicsit visszavenni a telefon- és közösségimédia-használatból. Ez azért is fontos, mert a mobilfüggőség - más függőségekhez hasonlóan - negatív hatással lehet az életminőségre, és gyerekeknél például a társas és figyelmi fejlődés alakulását is befolyásolhatja.

- Vannak gyerekek, akik hajlamosabbak lehetnek?

- Minél fiatalabb egy gyerek, mentális érettsége annál kiforratlanabb - ezért valószínűsíthető, hogy könnyebben függővé válik. Ezért kisebb gyerekeknél különösen fontos, hogy korlátozzuk a mobillal töltött időt.

- A magányosabb gyerek veszélyeztetettebb?

- Veszélyeztető tényező lehet, ha a gyereknek nincsenek testvérei, így több időt tölt egyedül, ami megnöveli a digitális eszközöktől való függőség kialakulásának esélyét. Ugyanígy, ha a szülők sokat dolgoznak, és kevés idejük jut a gyerekre, akkor nagyobb lehet a kockázat. Ezek persze általánosítások, nincs mindenhol így, de tény, hogy ezek nagyobb rizikót jelenthetnek, így érdemes odafigyelni.

A cikk az ajánló után folytatódik

Légy szabad! - Merj szembemenni az árral!

A Femina Klub áprilisi vendége Lakatos Márk stylist lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között az önmagunk elfogadására való törekvésről beszélget. Hogyan szembesüljünk saját korlátainkkal, tökéletlenségünkkel? Hogyan dolgozzuk fel az életünkben felmerülő elakadásokat? 

További részletek: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. április 22. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

- A szülő viszont nem hiteles, ha úgy kéri a gyerektől, hogy kevesebbet mobilozzon, hogy közben ő maga folyton a telefonját bújja.

- Természetesen, a gyerekek a szüleik mintájából tanulnak a legtöbbet. Érdemes a saját szokásainkat is megvizsgálni, hiszen, ha mi állandóan a telefont nézegetjük, és nyomkodjuk, akkor természetes, hogy a gyereket is érdekelni fogja. És hogyan várjuk tőlük, hogy ne csinálják, ha tőlünk is ezt látják?

- Hogy lehet ebből kisegíteni, kihúzni a gyereket?

- Először is, fontos kiemelni, hogy a mobilokról és internetről való teljes letiltás nem célravezető. A telefon a mai világban az információszerzés és a kapcsolattartás legfőbb eszköze. Ami fontos lenne, az annak a megtanítása, hogyan lehet ezt a technológiát okosan használni. Például azt, hogyan lehet a valós tartalmakat megkülönböztetni a hamistól, hogy miért fontos a mobilhasználatban gátakat szabni, hogy miben tud a mindennapi életben a segítségünkre lenni a telefon, ugyanakkor milyen veszélyeket hordoz.

Emellett természetesen a mobilozást limitálni kell. Az első tanácsom az lenne, hogy mutassunk jó példát. Legyünk hitelesek! Nem várhatjuk azt a gyerektől, hogy ne mobilozzon, ha mi is telefonfüggők vagyunk.

- Milyen gyakorlati tanácsot tudnál adni?

- Ha szeretnénk leszoktatni a gyereket, illetve csökkenteni a mobilozással töltött időt, törekedjünk a fokozatosságra. Próbáljunk meg beiktatni olyan időszakokat, amiket a technológiától elzártan kell tölteni - ez lehet eleinte 15-30 perc, attól függően, mennyire nehéz elszakítani a gyereket a telefontól -, ami után viszont jutalomként adott ideig mobilozhatnak. Például 30 perc mobilmentes leckeírás után 15 percig övék a telefon.

Szintén megoldás lehet az internet korlátozása. Vannak alkalmazások, melyekkel például lehet korlátozni a wifi-elérést, és segítségükkel be lehet vezetni egy olyan rendszert, hogy este x órától másnap reggel egy adott időpontig ne legyen elérhető az internet. Korlátlan mobil-adatforgalmat sem érdemes fizetni a gyerekeknek, ha csak korlátozott megabyte áll rendelkezésükre, jobban be fogják osztani, mikor és mire használják fel.

Otthon bevezethetünk mobilmentes időszakokat is, amikor mindenki beteszi a telefonját egy dobozba, például a közös étkezésekkor. Figyelem! Ez a szülőkre is vonatkozik.

- Veszélyeztetheti a túl sok mobilozás a gyerek lelki fejlődését, szocializációját?

- Azoknál a gyerekeknél, akiknél a mobilfüggőség jelentős, nagyobb az esély különböző lelki problémák előfordulására, kialakulására. Ilyenek lehetnek a düh, figyelemzavar, érzelmi stabilitás, hangulatzavarok. Ezenkívül, aki sokat mobilozik, az kevés időt tölt mozgással, ami nemcsak az elhízással lehet összefüggésben, hanem bizonyos készségek elsajátítását is hátráltathatja. Ha a mobiltelefon sok időt vesz el a társas kapcsolatoktól, akkor a társas készségek is csorbulhatnak. Ezért fontos odafigyelni a megfelelő arányokra.

- Célravezető a szigor, vagy inkább észérvekkel érdemes előállni?

- Kell, hogy legyenek szabályok, de nem kell, hogy azok túlságosan szigorúak legyenek. Fontos a következetesség, az egyértelmű szabályok kialakítása. Ha a gyerek már idősebb, érdemes lehet bevonni a szabályalkotásba, így nagyobb valószínűséggel fogja betartani azokat. Ha idősebb, akkor fontos, hogy érveket hozzunk fel, és közösen átbeszéljük a problémát, hogy ő is minél inkább megértse, és ne büntetésnek gondolja.

- Mikor kell szakemberhez menni, pszichológus tanácsát kérni?

- Pszichológus tanácsát bármikor érdemes lehet kérni. Mindenki számára akadnak olyan élethelyzetek, nehézségek, melyek az adott pillanatban megoldhatatlannak tűnnek. Akár magánúton, akár a helyi nevelési tanácsadóban szívesen segítenek, ha úgy érezzük, elakadtunk egy kérdésben.

Ez a kislány az afrikai vadonban nevelkedett: különleges kapcsolata lett az állatokkal

Nézegess képeket!

Elolvasom
Ezt is szeretjük