3 jel, hogy matekzseni lesz a gyereked: hogyan fejlesztheted a tehetségét?
Már óvodáskorban megmutatkozhat, ha valaki szoros barátságot ápol a számokkal.
Bár sokan mumusként tekintettek rá az iskolában, a matematika bizonyos elemeire az élet minden területén szükség van. Ezért, ha valaki hadilábon áll a számok világával, vagy humán beállítottságú, nemcsak az iskolában boldogul nehezebben, de felnőttkorában is meggyűlhet a baja a komplexebb műveletekkel.
Már az óvodás gyermek is érdeklődhet a számok, mennyiségek iránt: sorba állítja, és megszámolja a kisautóit, kíváncsi arra, hogy hány óra, de sokan már iskoláskor előtt megtanulnak saját maguktól egyszerű műveleteket - összeadást, kivonást - végezni. Mik azok a jelek, amelyek mégis azt jelezhetik, hogy egy kis matekzsenivel van otthon dolgod?
Sajátos logika
Ha a gyerkőc 3-4 évesen elszámol húszig, vagy tudja, hogy egy meg egy az kettő, és érti is a számok jelentését, vagyis azt, hogy a szám egyaránt jelölhet mennyiséget és sorrendben betöltött helyet, az jó képességekről árulkodik. Azt is érdemes megfigyelni, hogy csak elhadarja-e a berögzült számokat, vagy használja is az eszét közben. Lehet, hogy eleinte nem sorrendben számol, hanem úgy, hogy egy, három, négy, hat, nyolc, de emögött állhat kifejezetten logikus következtetés is, ennek bizonyítéka, hogy ésszel használja őket. Úgy tudod megállapítani, hogy valóban számolásról, és nem csak bebiflázásról van szó, ha valóban annyi kisautót vagy babát számol meg, mint amennyit elé tettél.
Érdekli az óra
Bár egy óvodás még nem tudja pontosan, mit is jelent az, ha a szülő azt mondja neki, hogy délután négyre megyek érted az oviba. Hiszen a kicsik napszakokban és ehhez kapcsolódó tevékenységekben gondolkodnak, azaz azt értik meg, ha a szülő inkább úgy fogalmaz, hogy az uzsonna után vagy a délutáni játszóterezés után ott lesz értük.
Ennek ellenére már a négyévest is érdekelheti az idő és annak múlása, kérheti, hogy a szülő mesélje el neki, mire valóak az analóg órán a mutatók, de egyes tevékenységekhez időt is társíthat a szülő: például: tíz percet kapsz, hogy megnézz egy mesét. Ebből a gyermek kikövetkeztetheti legközelebb, hogy nagyjából mennyi idő telik el, ha egy mesét néz, ezt pedig később ő maga is tudja használni: például ő kér tíz percet, hogy játszhasson még egy kicsit elalvás előtt.
Szeret legózni, kirakózni
A legózás, kockavár építése, a kártya- vagy memóriajátékok segítenek a térérzékelés fejlesztésében és a logikus gondolkodásmódban, így azok a kicsik, akik sok időt töltenek el ilyen játékokkal, nem csak edződnek, de vélhetően jó kvalitású iskolások lesznek.
Kiút a társfüggőségből - Hogyan szabadulj meg a mérgező kapcsolatoktól?
Knapek Éva klinikai szakpszichológus, tabuk nélkül beszél a társfüggőség jellemzőiről, és bemutatja a kialakulásának okait, a kapcsolati dinamikákat, és a felismeréshez vezető jeleket a saját életünkben, közeli kapcsolatainkban. A Femina Klub januári előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz hogyan léphetsz ki ezekből a helyzetekből, és hogyan alakíthatsz ki egészséges, egyenrangú kapcsolatokat.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2025. január 7. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Hogyan fejleszd a tehetséges gyereket?
Az óvodásokat a fentebb említett játékokkal, kirakósokkal, origamizással, kártyajátékokkal, társasjátékokkal vagy az üzletekben kapható, életkornak megfelelő logikai kártyákkal lehet szórakozva fejleszteni.
A szülő már kicsi korától vonja be játékosan a gyermeket a számok világába: "hozz négy krumplit", "számold meg a színes ceruzáidat", "tedd a polcra mindkét mesekönyvedet", "tegyél három kanál lisztet a tálba." A gyerekek tudatosítják, hogy a számok mindenhol körülvesznek bennünket, és ahhoz, hogy már kicsi korban megszeressék, játékosan kell őket velük megismertetni.
Néha előfordul, hogy a gyerek a korához képest lényegesen jobban számol, vagy mélyebb összefüggésekre bukkan rá, ezt a szülő vagy a tanító is könnyen felismerheti. Bár a szülő hajlamos elfogult lenni a gyermeke iránt, a tanár az, aki össze tudja hasonlítani az osztályban a teljesítményeket. Ha már a tanulónak nem jelent kihívást az órai matematikai feladatok megoldása, 9-10 éves korban érdemes külön foglalkozni vele és fejleszteni. A szülők játsszanak vele sok logikai játékot, sakkozzanak, társasozzanak, zenéljenek, hiszen utóbbi is fejleszti a memóriát.
Hétévesen dollármilliomos lett
Sokan még felnőttként is csak álmodoznak egy saját vállalkozásról, de ezeknek a gyerekeknek már a kamaszkor előtt sikerült közelebb kerülni az álmaikhoz.
Hétévesen lett dollármilliomos: azóta is üzletembereknek tart előadást a lány
Sokan még felnőttként is csak álmodoznak egy saját vállalkozásról, de ezeknek a gyerekeknek már a kamaszkor előtt sikerült közelebb kerülni az álmaikhoz.
ElolvasomBorító-és ajánlóképek: Getty Images Hungary