Így érdemes beszélni a tanárral, ha a gyerek szorong az iskolában: a pszichológus javaslata

A szeptemberi iskolakezdés sok gyerek lelkét megviseli.

Iskolakezdési szorongás a pszichológus szerint
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Szeptembertől a laza, kötöttségektől mentes nyár után a gyerekeknek ismét megszabott rend alapján kell indulni, érkezni, viselkedni. Nem minden gyermek veszi ezeket az akadályokat egyformán könnyedén. Hogyan segíthetünk vajon, ha gondot okoz gyermekünknek a visszaszokás az iskolába? Pollák Éva, a Mindwell Pszichológiai Központ szakmai vezetője hasznos tanácsokat ad a témában.

Iskolakezdési szorongás a pszichológus szerint

- Természetes dolog, hogy idő kell hozzá, hogy a tanév elején megszokja a gyermek az új rendszert - mondja Pollák Éva, a Mindwell Pszichológiai Központ szakmai vezetője. Ne lepődjünk meg, ha eleinte fokozottabban találkozhatunk ellenállással bizonyos helyzetekben, vagy éppen az iskolai szigor után otthon adja ki a gyerek a feszültséget, a felgyülemlett energiákat. Ugyanakkor minden életkorban nagyon fontos a rendszer, hiszen ez biztonságot nyújt. Egy kaotikus, kiszámíthatatlan napirend akár szorongással is tölthet el egyes gyerekeket, főleg, ha nehezen kezelik a változásokat, hirtelen helyzeteket. Hosszú távon tehát legtöbbször előnyös a meghatározott napirend.

Beszéljétek át, hogy mitől fél!

A pszichológus szerint az a legfontosabb, hogy empátiával forduljunk gyermekünk felé, fogadjuk el az esetleges negatív érzelmeit. Beszéljük át, hogy mitől fél pontosan, talán az osztálytársak viselkedésétől, véleményétől vagy a számonkéréstől. Próbáljuk meg közösen a negatív érzéseket („izgulok”) pozitívvá átfordítani („izgatott vagyok”). Fókuszáljunk arra, hogy melyik tantárgyakat várja legjobban, kivel szeretne barátkozni, milyen szakkört választ, melyek az idei céljai. Nagyon fontos, hogy a napirendben a kötelező programok mellett helyet kaphassanak olyan tevékenységek is, amelyek a gyermeket feltöltik, amelyeket igazán élvez.

Fontos a szabad játék

- Ez lehet valamilyen különóra, szakkör vagy otthoni hobbitevékenység is. Adjunk teret a gyermeknek, hogy egy bizonyos idősávban azt csinálhasson, amihez kedve van. Ez kisebb gyermekeknél jelentheti a szabad játékot, ami segíti a kreativitást, regenerálódást, a nehéz érzelmek feldolgozását - magyarázza Pollák Éva.

Ezek a jelek a gyerek szorongására utalnak

A Mindwell szakértője azonban felhívja a figyelmet arra is, hogy ne menjünk el azok mellett a jelek mellett, amelyek esetleg a gyerek szorongására utalhatnak. Ez több formában is előfordulhat: lehet, hogy visszahúzódóvá válik, nem szívesen beszélget, nem lelkesedik, de kísérheti valamilyen testi tünet is, például fejfájás, hasmenés, hányinger. Az is lehet, hogy a gyerek kimutatja aktívan a szorongását, kifejezi félelmeit, aggodalmait, vagy egyszerűen csak ingerlékenyebbé válik. Ha a szorongás tünetei főleg otthoni tanulási helyzetben jelentkeznek, valószínű, hogy a gyermeknek a számonkéréssel kapcsolatban vannak félelmei. Ha viszont a szociális kapcsolataiban is nehézségek vannak, vagy maga a bejárás is szorongató a gyermek számára, mindig leverten jön haza, akkor más is állhat a háttérben. Az okoknak érdemes mielőbb utánajárni.

Amit tegyél meg a gyerekért szeptemberben

- Amit szülőként segíteni tudunk: mindenképpen fontos erősíteni a gyermek önbizalmát, és a pozitív tulajdonságaira, eddigi sikerélményekre fókuszálni - tanácsolja a pszichológus. Azt is érdemes tudatosítani benne, hogy hibázni emberi dolog, senki sem tökéletes, és sok esetben később tudunk korrigálni, ha valamit elrontottunk. Érdemes közösen kitalálni valamilyen megerősítő mondatot, mantrát a gyermek számára, amelyet begyakorlunk, és bármikor felidézheti, ha úgy érzi, bizonytalan magában. Akár mi is becsempészhetünk mindennap a gyermek uzsonnásdobozába egy kedves, bátorító üzenetet, amely pozitív tulajdonságaira emlékezteti őt.

A félelmek legyőzésében segítséget nyújthat, ha a gyermekkel közösen akciótervet készítünk a helyzet kezelésére. Meghatározhatjuk, melyek azok a tényezők, amiket a gyermek nem tud befolyásolni, és mi az, amire hatással van. Például azt nem befolyásolhatja, hogy mi a tananyag, de az viszont rajta múlik, hogyan készül fel, hogyan figyel órán. Érdemes a hangsúlyt inkább erre helyezni, hogy ő mit tud tenni azért, hogy az adott helyzetből és önmagából a legjobbat kihozza, vagy éppen hogyan kezelheti szorongását, nehéz érzéseit. Segíthet, ha a gyermek ismeri saját erősségeit, hiszen ezekre is támaszkodhat.

Ha a pedagógus miatt szorong a gyerek

- Kisebb gyermekek esetében érdemes lehet beszélgetni az adott pedagógussal, hiszen a gyermek még nem feltétlenül tud kiállni magáért és kifejezni érzéseit - javasolja Pollák Éva. Fontos, hogy kérjük a pedagógus együttműködését, segítségét, nyugodt hangnemben mondjuk el, mit tapasztalunk a gyermekkel kapcsolatban, kérdezzük meg, ő hogyan látja a gyermeket, mit tehetnénk közösen azért, hogy feloldjuk a gyermek szorongását. Kamaszok esetében érdemes lehet először a gyermeket felkészíteni arra, hogyan beszélhetne nehézségeiről a pedagógussal, azonban ha gyermekünk nagyon bátortalan, vagy úgy érezzük, a pedagógus nem hallgatná meg őt, akkor érdemes fogadóórát kérnünk hozzá, és akár a gyermekkel közösen beszélgetni vele.

A cikk az ajánló után folytatódik

Miért félünk attól, amit nem ismerünk?

Hogyan formálja a mesterséges intelligencia a mindennapjainkat?

A Femina Klub októberi vendége Rab Árpád trend- és jövőkutató lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között a mesterséges intelligencia rejtelmeiről beszélget. Vajon hogyan fog alakulni a világunk a mesterséges intelligencia térhódításával? Milyen szerepe lesz az AI-nak mindennapjainkban?

További részletek: feminaklub.hu/

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. október 24. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

Ha a közösség miatt szorong a gyerek

Ha esetleg a közösséggel lenne gond, szintén segíthetünk. Ilyenkor fontos lehet fejleszteni a gyermek szociális készségeit, abban támogatni, hogy ügyesebben beilleszkedjen, vagy erőszakmentesen kommunikáljon, és úgy is oldja meg, ha konfliktusba kerül valakivel. Egy közösségben gyakran előfordul, hogy nem mindenki jön ki jól egymással, nem kötelező mindenkivel barátkozni. Éppen ezért terelhetjük a gyermek fókuszát saját baráti kapcsolatai felé, hiszen ezek fontos erőforrások a mindennapokban. Tanítsunk gyermekünknek olyan stratégiákat, amelyekkel esetleges nehéz érzéseit kezelheti. Szintén érdemes lehet az osztályfőnökkel beszélni a nehézségekről, hiszen ő van ott felnőttként a legtöbbet ebben a közösségben, és sokat tehet azért, hogy a gyermekek jobb kapcsolatban legyenek egymással. Egy támogató, biztonságos közegbe pedig jobb megérkezni a szorongóbb gyerekeknek is.

Ha szakemberre van szükség

Ha a szorongás hosszú ideje, nagymértékben fennáll, akár már a mindennapi tevékenységekben is akadályozza a gyermeket, akkor mindenképpen keressünk fel pszichológus szakembert. A szorongás kezelhető, érdemes tehát a megelőzésre fektetni a hangsúlyt, vagyis olyan megküzdési technikákat tanítani a gyermekeknek, amely segíti őket a nehéz helyzetekben. A Mindwell Pszichológiai Központ őszi programjában problémák és korcsoportok szerint többféle önismereti csoport közül választhatnak az érintettek, ahol a társas támogatás ereje által fejlődhetnek.

Elkezdődött a 2024/25-ös tanév: ezek a legfontosabb dátumok

Ekkor kezdődik az őszi szünet, és ilyen hosszú lesz a téli szünet.

Elolvasom

(Képek: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük