Az iskolai bántalmazás néma jelei a pszichológus szerint: nem minden gyerek mondja el otthon
Az iskolai bántalmazás sajnos gyakori, de sok gyerek nem szól, mi történik vele.
Amikor a gyerek óvodába, iskolába kerül, az első olyan helyzetben találja magát, amikor nincs mellette a szülő, aki óvja őt. Ebben a szituációban, ha a gyerek kevésbé karakán, sajnos a dominánsabb, valamilyen őket ért negatív hatást ily módon levezető gyerekek számára célponttá válhat, és bántalmazás áldozata lehet.
Sajnos hiába a nevelő, a tanár jelenléte, az ő figyelme megoszlik, ráadásul a bántalmazó gyerekek sajnos meg is találják az alkalmas pillanatot, mikor épp megkörnyékezhetik az áldozatukat.A bullying sajnos mindennapos itthon is.
Iskolai bántalmazás
Akár lelki, akár fizikai ez a bántalmazás, a gyereklélekben komoly nyomot hagyhat, és a tettlegességnek akár maradandó nyomai is lehetnek. Nagyon fontos, hogy sok gyerek nem szól az őt ért bántalmazásról otthon.
Ennek olykor a nem jól kialakított szülő-gyerek kommunikáció az oka, olykor az, hogy a gyerek fél a következményektől. Bármiért is hallgat, a szülő, ha szemfüles, és jól értelmezi a gyerek néma jeleit, rájöhet, hogy valami nincs rendben.
Hogy mire kell felfigyelni, miként változik egy bántalmazott gyerek viselkedése, és mi legyen a megoldás, ha bebizonyosodott az iskolai bántalmazás ténye, arról Acosta Sára Diána pszichológust kérdeztük.
- Milyen jelek merülhetnek fel a gyerek viselkedésében, kommunikációjában, jellemében, szokásaiban?
- Iskolai bántalmazásra sok minden utalhat a külső jeleken - sérülések, eltűnt tárgyak - kívül. Ezek közül néhány példa: ha a gyerek hirtelen nem akar iskolába menni, sokszor fejfájásra, hasfájásra hivatkozik, nincs étvágya, alvásproblémákkal küzd, fél egyedül maradni, romlanak a jegyei, szomorúnak tűnik, vagy kilátástalanságról számol be, befordul, nem beszélget, esetleg szokatlanul indulatos lesz, vagy bánt másokat, elszökik otthonról.
Kiút a társfüggőségből - Hogyan szabadulj meg a mérgező kapcsolatoktól?
Knapek Éva klinikai szakpszichológus, tabuk nélkül beszél a társfüggőség jellemzőiről, és bemutatja a kialakulásának okait, a kapcsolati dinamikákat, és a felismeréshez vezető jeleket a saját életünkben, közeli kapcsolatainkban. A Femina Klub januári előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz hogyan léphetsz ki ezekből a helyzetekből, és hogyan alakíthatsz ki egészséges, egyenrangú kapcsolatokat.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2025. január 7. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
- Ezek a jelek általános érvényűek?
- Természetesen fontos kiemelni, hogy nem minden gyerek mutatja ugyanazokat a jeleket, sőt, bizonyos jelek nemcsak az iskolai bántalmazás esetében jelennek meg, más problémára is utalhatnak. Érdemes odafigyelni bármilyen tartósabb viselkedésbeli változásra, ami korábban nem volt a gyerekre jellemző, legyen szó a fentiek közül valamelyikről, vagy akár valami teljesen másról.
- Mi van, ha a szülő nem fordít a jelekre elég figyelmet, vagy annyira könnyelmű, hogy elbagatellizálja?
- A gyerekek sokszor nem merik elmondani, ha bántják őket a társaik. Lehet, hogy félnek, hogy kiderül, hogy árulkodtak, vagy az is elképzelhető, hogy szégyellik a dolgot, vagy tartanak attól, hogy a szüleik mit gondolnak majd róluk. Ezért fontos az, hogy szülőként odafigyeljünk a jelekre, és észleljük, hogy valami nincs rendjén. Ha pedig észleljük, esetleg a gyerek szól, de mi nem fordítunk rá kellő figyelmet, vagy elutasítjuk, az a kilátástalanságot erősítheti benne, az érzést, hogy nem számíthat senkire.
- Rájönni nem elég, hogyan segítsen a szülő?
- Egyrészt nagyon fontos meghallgatni és támogatni a gyereket. Próbáljunk meg ne nagyon indulatosan reagálni, de elbagatellizálni sem szabad. Biztosítsuk arról, hogy mellette állunk, hiszünk neki, és segítünk megoldani.
Ha segíteni szeretnénk neki megoldani a helyzetet, érdemes támogatni őt a barátkozásban, hiszen a barátok az iskolában fontos támogató közeget jelentenek neki, amikor mi nem vagyunk ott. Segítsünk, hogy megerősödjenek a baráti kapcsolatai az osztályban. Segíthetünk neki abban is, hogy megtanítjuk, hogyan álljon ki magáért - verbális, nem fizikai eszközökkel -, és hogyan kezelje a konfliktusokat, vagy adott esetben kitől kérjen segítséget.
- Segíthet a szülő az iskolában is?
- Ha a gyerek nem tudja egyedül megoldani a problémát, akkor be kell mennünk az iskolába, és segítséget kell kérni a tanároktól, osztályfőnöktől. Mivel a probléma az iskolában áll fenn, nem jó megkerülni őket, kivéve, ha jó kapcsolatban vagyunk a bántalmazó gyerek szüleivel.
- Jó ötlet lehet velük megbeszélni a történteket?
- Közvetlenül velük is megpróbálhatjuk megbeszélni a dolgot. Fontos, hogy higgadtak maradjunk a helyzet nehéz volta ellenére, mert, ha túl hevesen közelítünk a tanárokhoz vagy szülőkhöz, ellenállásba ütközhetünk. Sajnos vannak esetek, amikor az iskola sem tudja megoldani a problémát. Ez esetben felmerülhet az iskolaváltás is, de ebbe a döntésbe mindenképpen érdemes bevonni a gyereket is.
- Szüksége van a gyereknek pszichológus segítségére egy ilyen helyzet alatt vagy után?
- Egy ilyen eset meg tudja viselni a gyerekeket, így mindenképp javasolt az iskolapszichológus megkeresése is - mivel ő van az iskolában, valószínűleg az egész helyzetre nagyobb a rálátása, és a tanárokkal is tud konzultálni.