A büntetés nem eredményez csodát egy gyereknél sem - Mit kell tenni helyette?
Nincs gyerekkor csínytevések nélkül, de mi ilyenkor a célravezető szülői viselkedés?

Olyan nincs, hogy egy gyerekkel semmi probléma nem fordul elő - ha mégis, általában az is gyanús lehet -, ám a legtöbb szülő számára gondot okoz megtalálni a fegyelmezés hatékony, mégsem eltúlzott formáját, és egyáltalán eldönteni, mikor és miért érdemel esetleg büntetést egy gyerek.
Kenneth Barish, aki a Cornell Egyetem professzora speciálisan a gyermekek érzelmeivel foglalkozik munkásságában. A fegyelmezés kapcsán fontos és megszívlelendő tanácsokkal látja el a szülőket.
Fenyegetés következményekkel
Ahogy azt blogjában írja, sok szülő úgy fegyelmezi a gyerekét, hogy valamilyen negatív következménnyel fenyegeti meg, ha folytatja, vagy még egyszer elköveti az adott csínyt. Ezt teszik, mert ezt érzik kézenfekvőnek, gondolván, a gyerek így megáll, és előbb számol a tettek esetleges következményével, és csak azután cselekszik. Ez a módszer azonban a professzor szerint hibás, nem célravezető, és mivel nem működik, a sok feleslegesen szajkózott fenyegetés, és az azt semmibe vevő gyerekek szakadatlan szófogadatlansága rombolja a szülő-gyerek viszonyt.
A gyerekek nem abból tanulják meg, mit szabad és mit nem, hogy megismerik a tettek és lehetséges következmények közti kapcsolatot. A büntetés nem eredményez csodát egy gyereknél sem. A professzor szerint, ha meg is van a helye a gyereknevelésben, csak egy apró szelete a folyamatnak, melynek során a gyerek megtanulja kontrollálni önmagát.

Így lehet jól fegyelmezni
Számos módja létezik a gyerek megzabolázásának a büntetésen felül. Az alternatívák a professzor szerint a következőek lehetnek:
- sokat és gyakran kell játszani velük,
- jutalmazni kell őket, vagy elismerni, ha jól cselekszenek,
- nem szabad átsiklani a problémás helyzeteken, félreértéseken, hanem vissza kell térni rájuk, és megbeszélni azokat,
- bekövetkezésük előtt kell a problémákról beszélgetni.
A professzor természetesen nem állítja, hogy a következményeknek soha nincs helye a gyereknevelésben, de ezeknek a megvalósulásába nem szabad beengedni a haragot, egy-egy kivétellel csak rövid ideig szabad fenntartani őket, és mindenképp meg kell hagyni a lehetőséget a gyereknek arra, hogy rendbe hozza, amiben hibázott.
Ilyen a célravezető kommunikáció
Lehet, hogy a gyerekek ellenállnak, hisztiznek, rosszul viselik a dolgot, és valószínűleg - ahogy a professzor tapasztalta - egymásra mutogatnak majd egy-egy büntetés alkalmával. Ilyenkor a szülő meg kell, hogy hallgassa őt, de nem kell engednie a gyereknek. Hasonlóan a sportokhoz, ahol a sportoló kinyilváníthatja a nemtetszését a bírónak, a gyerek is megteheti ezt a szülő felé. A szülő viszont ugyanígy megvalósíthatja a csínyek beígért következményét, akárcsak a bíró, akinek a pályán joga van egy figyelmeztetés után kiállítani a játékost.

Érzelmek logikája - Hogyan vannak jelen az érzelmek a logikus gondolkodásban?
A Femina Klub novemberi vendége Dr. Mérő László matematikus, pszichológus lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya az érzelmek és az elme bonyolult viszonyáról beszélget. Körbejárjuk, mit jelent valójában az érzelmi intelligencia, megismerjük az érzelmek szerkezetét, és hogyan alkalmazhatjuk a felismeréseinket mindennapi problémáink megoldásában is.
Pontos részletek az estről itt olvashatók: femina.hu/feminaklub
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2023. november 6. 18 óra
Helyszín: Thália Színház
Promóció
A professzor kiemeli, hogy a szülő hatékonysága nagyban függ attól, hogy beszél a gyerekhez, amikor rosszat csinál. Akkor lesz hatékony, ha képes normál hangerővel, és nem bántó módon elmondani, miért volt helytelen, amit a gyerek csinált. A hatékony párbeszéd alapja ez, hiszen hogyan is várhatná el valaki a másik embertől, hogy viselkedjen a kérése szerint, ha vele szemben előzőleg bántóan, az ő érzéseit semmibe véve nyilvánult meg? A professzor szerint ezt érdemes szem előtt tartani.
Mindez persze visszafelé is igaz kell, hogy legyen. Szülőként fontos biztosítani a gyerek számára, hogy bármikor hangot adhasson annak, amit mondani szeretne. Tiltakozhasson, panaszkodhasson, véleményt fogalmazzon meg a szülő felé mindaddig, míg ő is képes normális, higgadt hangon megszólalni.
A csínytevés csak a felszín
A professzor szerint a büntetések kapcsán az a legfontosabb tudnivaló, hogy ha ezek a ha-akkor kapcsolatok nem sarkallják jó magaviseletre a gyereket, akkor egy mélyebben meghúzódó problémát kell megkeresni. Maga a rossz cselekedet csak a felszín, és sem szabályok, sem büntetés nem hoz majd igazi megoldást. Csakis a megértés segíthet.
Egy lépést téve hátrafelé, okokat keresve, mélyre ásva, és nem a felszínt kapargatva, meglelhető a rejtőzködő igazi probléma, és ennek fényében az megoldásra is lelhet. Ami pedig a professzor szerint az örök aranyszabály kell legyen, az, hogy a gyerek is sokkal szívesebben végighallgatja a szülőt, ha a szülő előbb végighallgatta a gyereket.
OLVASD EL EZT IS!

- kisgyerek
- gyerekek