Ezektől lesz okos a gyereked!
A legjobb zseninevelő táplálékok
Ha szeretnéd, hogy csemetéd jól teljesítsen az iskolában, ne csak a házi feladatára ügyelj.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Szeretnéd, hogy csemetéd maximálisan teljesítsen? A fürge agy nemcsak adottság, de gyermeked mindennapos étrendjével is sokat tehetsz azért, hogy jól boldoguljon az iskolában, és tehetségét ki tudja bontakoztatni.

Néhány falattól még nem lesz ötös matekból, ha azonban ismered a legjobb agypörgető táplálékokat, és beiktatod ezeket a mindennapos étkezésekbe, megóvhatod őt a koncentrációs zavaroktól és a feledékenységtől. Tudd meg, mi kerüljön az asztalra, ha szeretnéd, hogy a kicsi a lehető legjobban teljesítsen!

Mire ügyelj?

A kicsi teljesítménye nem csak a szupertáplálékokon múlik. Az is elengedhetetlen, hogy gyermeked étrendje kiegyensúlyozott legyen, és minden számára szükséges vitamint és ásványi anyagot megkapjon. Annak érdekében, hogy kellő mennyiségű energiához is jusson a kicsi, szoktasd hozzá a napi többszöri étkezéshez. Ha legalább ötször eszik egy nap, ám egyszerre nem sokat, azzal elkerülheted az elhízást is, és abban is biztos lehetsz, hogy sem fizikailag, sem mentálisan nem merül ki csemetéd a nap végére.

Emellett azonban a megfelelő agyműködéshez nélkülözhetetlen a kellő mennyiségű folyadékbevitel is, hiszen ennek hiányában a szervezet sejtjei kiszáradnak. Ügyelj rá, hogy gyermeked naponta legalább két liter vizet igyon, ez ugyanis egészségesebb, mint a cukros italok. Végezetül a jó teljesítményhez a megfelelő táplálkozás mellett egy kis mozgás sem árt: mivel a gyerkőcök alapvetően mozgékonyak, az is elég lehet, ha egyszerűen csak biztosítod csemetédnek a lehetőséget egy kis szabadtéri játékra, hancúrozásra.

Agypörgető antioxidánsok

A tudósok a táplálékok hatását vizsgálva úgy találták, hogy leginkább azok segítik az agy munkáját, melyek a legnagyobb szabadgyökbefogó képességgel rendelkeznek. A szabadgyökök kialakulása ugyanis ronthatja az idegfunkciókat, így az ezek ellen hatásos táplálékok segíthetnek az emlékezőtehetség fejlesztésében. A legfontosabb antioxidánsok közé tartoznak a B-vitaminok, melyek döntő szerepet játszanak az idegsejtek energiaellátásában, de a folsav hiányát is összefüggésbe hozzák a memória gyengülésével, a zavartsággal, a feledékenységgel és a gyengébb mentális teljesítménnyel.

Ha szeretnéd, hogy csemetédnek ne legyenek hasonló problémái az iskolában, gondoskodj róla, hogy naponta többször is egyen antioxidáns zöldséget és gyümölcsöt, különösen áfonyát, epret vagy spenótot. A szeder, a szilva, a brokkoli, a kelkáposzta, a cékla, a kelbimbó és a fokhagyma szintén jó hatásúak, B-vitaminban pedig a teljes kiőrlésű gabonafélék, az élesztő, a tojás és a szárnyashúsok bővelkednek.

Vasban gazdag ételek

A vas közvetlenül segíti az agyműködést, mivel javítja a vérben az oxigénszállítást. Amerikai kutatók vashiányos vérszegénységben szenvedő lányoknál azt tapasztalták, hogy akik vaspótlásban részesültek, jobban teljesítettek a memóriatesztekben. Mivel a szervezet az ételekből csak annyi vitamint és ásványi anyagot vesz magához, amennyire szüksége van, érdemes étrend-kiegészítő helyett a vasat is táplálékok formájában tálalni porontyod számára.

Ha szeretnéd, hogy figyelme lankadatlan legyen, rendszeresen adj neki vasban gazdag élelmiszereket. A vörös húsok, a máj, a csonthéjasok, a szilva, a füge, a sárgabarack, a búzacsíra, a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér, a hüvelyesek és a zöldfőzelékek teljes mértékben fedezhetik csemetéd vasszükségletét, és javíthatják a memóriáját.

Esszenciális zsírsavakat tartalmazó ételek

Az esszenciális zsírsavak az idegsejtek egészséges működésének fenntartásához szükségesek. Az omega-3 és omega-6 zsírsavak a halakban, növényi olajokban, avokádóban, dióban, búzacsírában és szójababban találhatóak meg. Ezek a létfontosságú táplálékok azonban nemcsak az agyműködés serkentésében játszanak fontos szerepet, de az immunrendszer és a vérkeringés egészségének megőrzésében is segítenek.

Összetett szénhidrátok

Az idegsejtek normális működéséhez szőlőcukorra, vagyis glükózra is szükség van, mivel az egyenletes vércukorszint biztosítja a megfelelő agyműködést.

Különösen az édesszájú gyerkőcöknél nagy lehet a kísértés, hogy az agyműködés felpörgetéséhez bekapjanak egy-egy kocka csokit, vagy igyanak egy kis cukros üdítőt. Ám ezek valójában nem segítenek, mert hatásukra a glükózszint csak átmenetileg emelkedik.

Éppen ezért nem árt, ha hozzászoktatod a kicsit, hogy okosabb dolog az édességek helyett összetett szénhidrátokat tartalmazó élelmiszereket fogyasztani. Mivel a legjobb összetett szénhidrátok a hüvelyesek, a kenyér, a rizs, a tészta és a krumpli, melyek jól beépíthetőek a főétkezésekbe, nyugodtan mondhatod porontyodnak, hogy ebéd után már kaphat édességet is.

Ezeket a táplálékokat azonban semmiképpen ne hagyd ki az étrendjéből, hiszen a bélben egyszerű cukrokra bomlanak, így hosszú időn keresztül egyensúlyban tartják a vércukorszintet.

Cikkünk az Útmutató az egészséges élethez című könyv alapján készült.

Ezt is szeretjük