Miért riad fel éjszakánként a gyerek? 3 ok a háttérben, amire sok szülő nem gondol
Nem kell komolyabb családi trauma a gyermekkori alvászavarhoz.

Ez is érdekelhet

Télen-nyáron nélkülözhetetlen bulikellék: megtehetsz bármit, mert nem érzel semmit (x)

A szabadban töltött idő egészségre gyakorolt pozitív hatása minden multivitaminnál többet ér (x)

Meglepő fellépést vállalt Mező Misi: közel 600 fiatal énekelt vele (x)

7 dolog, ami károsítja, és ami védi az idegeinket (x)

beauty and style

Vékony szálú a haja, de sohasem lapos: Taylor Swift jól bánik a bob fazonnal »

Szuperkényelmes pizsamák körképe őszre: élvezetesebbé teszik a lustálkodást »

A 71 éves Susan Lucci fürdőruhában, Photoshop nélkül mutatta meg bomba alakját: elárulta titkát »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás gyermek- és felnőttkorban egyaránt nélkülözhetetlen a jó közérzethez, a másnapi jó agyműködéshez, illetve hosszú távon az egészséghez.

Az éjszakai felébredések egyfelől csökkentik a pihenésre fordított időt, másfelől olyan, a gyermekben felgyűlt félelmekre, szorongásra hívják fel a figyelmet, amelyek ellen jobb időben tenni.

Miért riad fel éjszaka?

A legtöbb esetben tehát az alvászavar hátterében érzelmi probléma húzódik meg, amelyet kiválthatnak iskolai események, de akár a nem megfelelő szabadidős tevékenység is.

Gyakori okok

  • Esti tévénézés.
  • Iskolai konfliktusok.
  • Félelmetes számítógépes játékok.

Ha családi program az esti tévénézés, fontos, hogy tisztában legyél a műsor jellegével, ugyanis egy-egy, a gyerek korának nem megfelelő film könnyen vezethet rémálmokhoz. Az álomban is megjelenő felkavaró képkockák olykor annyira intenzívek lehetnek, hogy a gyerek nemcsak felébred, de már nem is képes visszaaludni.

Hasonló a helyzet a számítógépes játékokkal. Különösen a lefekvéshez közeli időpontban végzett játék túlságosan felpörgetheti a gyereket. Számos kutatás bizonyította már, hogy a képernyő fénye akadályozza a melatonintermelést, ami megzavarja a nyugodt alvást - nemcsak gyermekek, hanem felnőttek esetében is.

Az iskolai események - osztálytársakkal, pedagógusokkal - során kialakult konfliktusok olyan félelmeket, szorongást válthatnak ki a gyerekből, amelyek zavarják az éjszakai pihenést. Az iskolai stressz akár a vérnyomás megemelkedését is eredményezheti, ami megnehezíti az éjszakai pihenést.

Fontos, hogy mindennap jusson idő a nyugodt körülmények közötti beszélgetésre. A gyermek érezze, hogy otthon figyelnek rá, legyen alkalma mesélni azokról az iskolai dolgokról, amelyek szorongást váltanak ki belőle.

Éjszakai felriadás - pavor nocturnus
A szakirodalom pavor nocturnus néven tart számon egy más jellegű, elsősorban hat év alatti kisgyerekeknél előforduló éjszakai felriadást, amelynek hátterében a még fejletlen idegrendszer áll. Ennek jellemzője, hogy a gyerek hirtelen riad fel álmából, pupillái tágak, szívverése szapora, sír, sikít, pánikszerű félelem fogja el, dobálja magát, esetleg remeg. Mindeközben nem teljesen éber, szólításra nem reagál - amitől csak még ijesztőbb lehet a jelenség. Ilyenkor nem érdemes megpróbálni felkelteni, a legjobb, amit tehetsz, hogy magadhoz öleled, amíg elmúlik a felriadás.

Fontos esti rituálé

Különösen a kisebb gyermekek esetében fontos, hogy az esti lefekvésnek állandó, előre belátható, biztonságot adó menete legyen. Ebben sokat segít a családi együttlét, a beszélgetés, a közös játék. Ilyenkor a gyerek is lehetőséget kap arra, hogy beszámoljon arról, milyen napja volt, esetleg milyen események nyugtalanítják. Kicsiknél közvetlenül lefekvés előtt fontos az esti meseolvasás, a nagyobb gyereket érdemes arra biztatni, hogy olvasson lefekvés előtt.

Ezt is szeretjük