"Ugyanolyan paraszt lesz a gyerek, mint a szülő" Csernus Imre a belső pokolról és a kiútról

Módunk van kijönni a belső poklunkból, de nem kötelező.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Sokszor és sokan mondják, hogy nincs megoldás. Csernus Imre szerint bármikor képesek vagyunk belépni önmagunk labirintusába, de rengeteg eszköz áll a rendelkezésünkre ahhoz, hogy kijussunk belőle.

Ezek az eszközök pedig bennünk vannak - hogy hogyan találhatjuk meg és fejleszthetjük tovább őket, arról szól legújabb, A kiút című könyve, különös tekintettel a mai fiatalokra, akiket Y generációként is emlegetnek, és akik állítólag a jövő letéteményesei.

Kik is azok az Y-ok?

A Wikipedia meghatározása szerint az Y egy új típusú nemzedék, melynek kialakulásában a technológia száguldó fejlődése meghatározó szerepet játszott. Sok írás született erről a generációról, ám Csernus Imre úgy gondolta, leginkább úgy ismerheti meg őket, ha beszélget velük, pontosabban két képviselőjükkel, Gerzsonnal és Orsival, akiket könyvében is sűrűn idéz.

Az X-eket, azaz az 1965 és '75 között születetteket - és saját bevallása szerint a szerzőt is - újra és újra meglepi, hogy mennyire fontos ennek a korosztálynak a közösséghez - jellemzően valamilyen virtuális közösséghez - való tartozás. Ezeket a barátaikat az Y-ok stabilabbnak érzik, mint a szüleiket vagy a társukat, hiszen utóbbiak jöhetnek-mehetnek, elég csak a válással végződő házasságok növekvő számára, illetve az egyre korábban kezdődő pasizásra-csajozásra gondolni.

Igaz, hogy az ilyen barátságok vagy úgymond barátságok számos csapdát is rejtenek magukban - például a mind gyakrabban tapasztalható lájkfüggőséget, ami voltaképpen csak elmélyíti kiváltó okát, az önbizalomhiányt -, ugyanakkor egyfajta kapcsolati hálóként is funkcionálnak. Ennek pedig az Y-ok nagyon is jó hasznát veszik a számukra kiemelkedő jelentőséggel bíró önmegvalósítás során, ami egyébként nemritkán külsőségekben nyilvánul meg, köszönhetően a fogyasztói társadalom a kúlságot mindenek elé helyező üzeneteinek.

Természetesen a korszerű ismeretekkel rendelkező Y-ok tisztában vannak a reklám hatásmechanizmusával, csak éppen a lelkük mélyén végtelenül magányosak, és semmit sem szeretnének jobban, mint tartozni valahová. Kerül, amibe kerül.

7 ártalmatlannak hitt étel, ami pszichés zavarokhoz vezethet

Nézegess képeket!

Elolvasom

Az X traumáit hordozza az Y

Míg az Y a vehemenciájából adódóan meg van győződve arról, hogy istenből van, az X sértett, mondván, hogy ő mindent megad az előbbinek. Valójában a fizikai biztonságot adja meg, mert nem tudja, hogy a racionális IQ-val fejlesztett egzisztencia nem azonos az érzelmi biztonsággal - a békével, a boldogsággal -, holott az Y-nak éppen arra lenne szüksége. Mindemellett az Y nemritkán az X traumáit hordozza, hiszen az előző nemzedék tagjai között is kevés az érzelmileg felnőtt ember. A gyerekek pedig akaratlanul átveszik szüleik kisugárzását.

- A szocializáció a személyiség kialakulásában jelentős szerepet játszik - hangsúlyozta Csernus Imre. - A genetika egyharmad, a maradék kétharmad pedig a szülőktől eltanult konfliktuskezelési technikák összessége. Tegyük fel, hogy az X kifelé őszinteséget mutat, bár belül érzi, hogy nem korrekt a dolog. Az Y ugyanezt fogja eltanulni.

A szerző a saját példájával támasztotta alá fenti állítását: édesapjától megtanult egyfajta férfimodellt, amiből adódóan aztán sorra tönkrementek a kapcsolatai, mígnem észrevette, hogy a szülei emocionális szempontból nincsenek együtt. Mindig is ott volt előtte a mozaik, de sokáig nem értette, majd ezt a felismerést követően lassan összerakta.

- A gyerekek sokáig bátrak, majd elkezdenek félni, hiszen elkezdik megtapasztalni, hogy az X tele van megoldatlan félelmekkel, és szép lassan elkezdik átvenni a mintát. Arra kezdjük kondicionálni őket, hogy féljenek. Ez a mi felelősségünk. Sok-sok szituációban mi magunk is érezzük, hogy mi lenne a jó út, de mivel annyiszor hallottuk, hogy vigyázz, úgysem fog sikerülni, vagy megégeted magad, nem lépünk.

Lehet tovább mutogatni, de az Y-ok ugyanolyan bunkó parasztok lesznek, mint az X. Lehet nagyobb racionális tudásuk a virtuális kommunikációt illetően, de emocionális szempontból ugyanazt fogják csinálni, mint a szüleik - fűzte hozzá, korántsem felmentve ezzel az Y-t. Mint mondta, a felelősség 50-50%.

A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?

Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.

További részletek: feminaklub.hu/

Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. november 27. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

Ajánlások

A szerző hangsúlyozta: a legkevésbé sem kíván megmondó ember lenni - bár jó ideig hízelgőnek érezte, hogy sokan így gondolnak rá, megtapasztalta, hogy ez valójában egy csapda, mind neki, mind a másik félnek. Ha bejön, amit mond, az emberek istenként kezdik tisztelni, ha meg nem, "elküldik a kurva anyjába", végső soron áthárítva rá a saját felelősségüket. A fentiek fényében A kiút ajánlásokat, és véletlenül sem kész recepteket tartalmaz arra vonatkozóan, hogy miképpen válhatunk érzelmileg felnőtt emberré - döntse el az olvasó, hogy mindebből akar-e hasznosítani valamit, vagy sem.

Facebook-fotó: Puzzlepix.

Csernus Imre: A kiút

Orvosként régóta stigmatizált emberekkel dolgozom, olyanokkal, akik a saját poklukban fortyognak, és nem látják a kiutat. Vajon mit jelent a pokol? Mit jelent talpra állni, és felnőttként élni? Nekem meggyőződésem, hogy amibe egy ember juttatta önmagát, abból ki is mászhat. De hogyan? Mi az út?

Ezekről a folyamatokról, az első lépésekről szól ez a könyv, különös tekintettel a mai huszonéves fiatalokra, akiket divatos szóval Y generációnak is neveznek. Jó ideje érdekel már, hogy milyenek ők, milyen erők, kétségek munkálkodnak bennük, hiszen ők a jövőnk letéteményesei.

Kiadja a Jaffa Kiadó.
A könyv ára 3192 forint.
A könyvet itt rendelheted meg.
Ezt is szeretjük