Így beszélj a gyerekhez, ha azt akarod, hogy sikeres legyen: apró változtatás kell

Minden szülő azt szeretné, hogy a gyereke sikeres legyen, de sokan nem látják meg a legegyszerűbb dolgokban, hogy milyen sokat segíthetnek.

beszelget
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Mindennap beszélünk a gyerekekhez, de nem minden mondat mozog azonos szinten a kommunikációban. A dicsérő szavak a legfontosabbak közé tartoznak, ám nem mindegy, a szülő hogyan fogalmaz: alapjaiban határozhatja meg a gyerek jövőbeni sikerességét.

Dicséretre minden gyereknek szüksége van, mint a pozitív visszajelzés, a megerősítés, a motiváció egy formájára. Ennek hiányában a gyerek önbizalma, saját képességeiről alkotott képe csorbát szenvedhet. Szülőként azonban meg kell tanulni jól dicsérni, hogy az építő, ne pedig nyugtázó legyen a gyerek számára.

Az építő dicséret

A dicsérő mondatok Dr. Carol S. Dweck, a Stanford Egyetem kutatója, a fejlődéspszichológia szakértője szerint kétfélék lehetnek: egyrészt lehetnek olyanok, amelyek a meglévő tudásra, teljesítményre vonatkoznak, azt nyugtázzák, másrészt pedig lehetnek a jövőre vonatkozó, motiváló, építő visszajelzések is. A kettő közül az utóbbi szerencsés a gyerek jövőbeni sikeressége szempontjából, hiszen ez az aktuális jó eredmény alapján előrevetít további elérhető célokat.

Dióhéjban összefoglalva, Dr. Dweck szerint a titok nyitja az, hogy a szülő ne azt mondja a gyereknek, milyen okos, és már mennyi mindent tud, hanem arra hívja fel a figyelmét, hogy teljesítménye alapján megvan a képessége, hogy még nagyobb kihívásokkal is megbirkózzon.

Egy kirakós játékot befejező gyerek példájával illusztrálta gondolatait. Szerinte a kész képet mutató gyereket akkor dicséri meg jól a szülő, ha úgy fejezi ki elismerését, hogy legközelebb egy bonyolultabb kirakót ad neki, ha ugyanis ezzel boldogult, biztos benne, hogy azzal is boldogul majd. Nem hat azonban ösztönzőleg, ha a szülő egyszerűen annyit mond a gyereknek, milyen ügyesen kirakta a játékot, hiszen ez már meglévő képességeket nyugtáz, és nem motivál további próbálkozásra.

A cikk az ajánló után folytatódik

Elsőre úgy tűnhet, Dweck elmélete túlbonyolítja a dolgot, ám, ha gondolatban mérlegre helyezzük a kétféle dicséretet, beláthatjuk, az egyik jóval többet ad a gyereknek a másiknál. Míg az egyik serpenyőbe csupán az elismerés kerül, a másikba emellett egy új cél kitűzése és a fejlődés lehetőségének megvilágítása is, mely utóbbiak a gyerek lelkében egy magabiztos, céltudatos, sikeres felnőtt élet magocskái lehetnek.

Ezt is szeretjük