Mire a kicsi járni kezd, már hozzászokott a cukorhoz: ezért kell elolvasni a bébiétel címkéjét
A táplálkozási függőség kialakulása csecsemőkorban elkezdődhet.

karos bebietelek
Ez is érdekelhet

Aranytojást tojó tyúk - bemutatjuk a LUSH 2020-as húsvéti kollekcióját (x)

Tiszta lakás, ragyogó jókedv (x)

Nátha, megfázás, influenza, vagy a „legrosszabb“…. (x)

Törzshajlítás 1440-szer? Naponta?! (x)

Kert és erkély: a Te otthonod (x)

beauty and style

Illatos, kényeztető fürdőbomba házilag: ha egy kis ellazulásra vágysz »

Új trend hódít a házi karanténban: retró edzősvideókra tornázik a világ »

Hogy használd a kémiai hámlasztókat otthon? Nem mindegy, milyen bőrtípusra, melyiket választod »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A legtöbb szülő nehézségekkel találhatja szemben magát, amikor megpróbálja rászoktatni gyermekeit az egészséges étkezésre.

Ebben sajnos semmi meglepő nincsen, hiszen manapság a legkisebbeket sem kímélik a különféle reklámkampányok, azért, hogy minél korábban rászokjanak a cukorral, sóval, koffeinnel, adalékanyagokkal és hidrogénezett zsírsavakkal teli, feldolgozott ételekre és italokra. Kevesen tudják, de a szakemberek szerint az első lépést a cukorfüggőség felé a csecsemőkorban kapott bébiételek jelentik.

Mi a helyzet Magyarországon?

A Magyarországon kapható bébiételeknek szigorúan ellenőrzött változatos alapanyagokból kell készülniük, melyek biztosítják a kicsinek szükséges tápanyagokat. A bébiételek desszert változatai gyümölcsvelőből kell, hogy készüljenek, a húsosak pedig az előírások értelmében nem tartalmazhatnak hozzáadott sót.

Emellett a szabályozás kötelezővé teszi, hogy a bébiételek glutén- és tejszármazékmentesek legyenek, valamint cukor hozzáadása nélkül készüljenek. A címkén lévő információk segítik a szülőknek kiválasztani a megfelelő bébiételt, a lejárati idő pedig többnyire a fedél oldalán van feltüntetve. Kutatások szerint sajnos külföldön kevésbé rózsás a helyzet.

Óvakodj a rejtett cukroktól!

Noha úgy tűnhet, a szervezetnek nincs szüksége a finomított cukorra, ehhez képest - különösen a nyugati országokban - a szülők igencsak engedékenyek a fogyasztásával kapcsolatban. Ennek egyik oka, hogy az emberek többségének fogalma sincs, mennyi rejtett cukrot tartalmaznak a feldolgozott élelmiszerek.

kover baba

Dr. Hemapriya, indiai fogorvos saját blogján ír arról, hogy egyéves koruk előtt a babák ételeit egyáltalán nem kellene édesíteni: az orvos tapasztalatai szerint a szülők elsiklanak afelett, mennyi cukor bujkálhat a mindennapi ételekben.

A gyümölcsjoghurt, melyet sokan egészségesnek vélnek, gyakran tele van cukorral, ahogy a legtöbb gyümölcslé és a bébiételek többsége is. Utóbbi káros mivoltára a Glasgow Egyetem egy korábbi tanulmányában hívja fel a szülők figyelmét. A kutatók szerint a boltokban kapható bébiételeket olyan mértékben túlédesítik, hogy a gyerekek később keserűnek érezhetik a zöldségeket, ráadásul már korán édesszájúakká válhatnak.

A vizsgálatban 329 bébiétel összetevőit elemezték: a legnépszerűbb alkotóelemnek az alma, a banán, az édesburgonya, a paradicsom, a mangó és a répa bizonyult. Ez elsőre jól hangzik, az eredmények szerint viszont valamennyi ízesítésben fellelhető 3-7%-nyi cukor, zöldségek ezzel szemben jóval ritkábban fordulnak elő az összetevők között.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dr. Ada Garcia, a kutatás vezetője azt tanácsolja a szülőknek, hogy ne sajnálják a ráfordított energiát, és a bolti bébiételek helyett készítsenek otthon, saját kezűleg zöldségpürét csemetéjüknek. A mesterségesen előállított bébiételek ugyanis a tévhitekkel ellentétben nem a zöldségeket szerettetik meg a gyerekekkel, sokkal inkább elősegítik a cukorfüggőség kialakulását.

Jóból is megárt a sok

Dr. Hemapriya szerint később sem árt ellenőrizni, mit adnak a szülők gyermekeik kezébe: a sokszor egészségesnek titulált müzliszeletek szintén bővelkedhetnek cukorban, akárcsak a ketchup és a bolti gyümölcslevek. Hasonló a helyzet a természetes édesítőkkel, különösen a mézzel, mely ugyan jobb a finomított cukornál, ám a mértékletesség ezúttal is fontos.

Ha valaki azt szeretné, hogy gyermeke egészséges, energiától kirobbanó kisiskolássá cseperedhessen, kerülje a cukorban gazdag, feldolgozott élelmiszereket, helyettük pedig részesítse előnyben a természetes táplálékokat!

Gyerekbarát, mégis változatos köretek

Ne legyen mindig krumpli a köret! Ezeket az alternatív és egészséges köreteket is érdemes kipróbálni.

Ezt is szeretjük