A legjobb újhullámos társasjátékok a hideg estékre: anélkül fejlesztik a gyereket, hogy észrevenné
Nem minden játék a nyerésről szól: ezek a szórakoztató társasok kicsik és nagyok kedvencei lesznek.

társasjáték család
Ez is érdekelhet

Fürdőzés még nem volt ilyen izgalmas: Élvezd a nyarat Bükfürdőn! (x)

Operagála - egy romantikus este Vittorio Grigolo sztártenorral (x)

Debrecenben beindult a Nyár! Trópusi kalandok az Aquaticumban (x)

beauty and style

Lagerfeld után: a Chanel gyönyörűen emlékezett a tervezőre »

A magyar modell gyönyörű menyasszony lenne: mesebeli fotók készültek róla az ausztrál Vogue-nak »

Sokan nem tudják, de a száj is leéghet: szuper fényvédős ajakápolókat ajánlunk »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A közös játék erősíti a szülő-gyerek kapcsolatot, legyen szó kártyázásról vagy legóról, mert ilyenkor a szülőt egy másik minőségében látja a gyerek. A társasjátékok többsége azonban a nyerésre van kiélezve, ami tönkre is teheti a felhőtlen játék örömét.

Főleg a kisebbek viselik nehezen, ha veszítenek, ezért a társasozás sok családnál csak konfliktusforrásnak számít, mintsem építő jellegű, közös szórakozásnak. Ezen jól megválasztott játékokkal lehet változtatni, és természetesen érdemes a szerencse forgandóságáról is beszélgetni néha.

Alternatív társasjátékok

Az újhullámos társasjátékok legnagyobb előnye, hogy a gyerekek fantáziájára és kreativitására épülnek, illetve jó megfigyelőkészségre van szükség, a pontgyűjtés csak mellékes dolog. Nincs szükség konkrét célvonalra, a játék élménye adja a jóleső érzést, nem pedig az, ha valaki mindenki mást megelőzve teljesíti a pályát. 

gyerekek család társasjáték

Dixit, a fantázia fejlesztője

A szemet gyönyörködtető, egyedi lapokból álló kártyajáték edzi az ön- és emberismeretet, illetve a kreativitást. Az asszociációkra épülő játék lényege, hogy az aktuális mesélő a kezében tartott lapok közül az egyikről mond egy rövid meghatározást. Ideális esetben lehet ez egy szó, de akár mondat vagy filmcím is. Ezután anélkül, hogy bárkinek megmutatná a lapját, fejjel lefelé fordítva leteszi azt az asztalra. A többiek feladata, hogy saját lapjaik közül kiválasszák, amelyre legjobban illik a mesélő definíciója, majd ők is lefordítva letegyék a kártyát. A mesélő összekeveri a lapokat, végül felfordítva egymás mellé helyezi őket. A játékosok feladata megtippelni, melyik volt az eredeti: ehhez számozott lapocskák állnak rendelkezésükre. A mesélő minden körben más, haladni pedig úgy lehet, ha valaki eltalálta az eredeti lapot. A játék pikantériáját azonban az adja, hogy a mesélőnek nem szabad túl egyértelmű leírást adni, ugyanis akkor léphet csak előre, ha van, aki eltalálta a lapját, de nem mindenki. Az is kap pontot, aki olyan megtévesztő lapot tett a többi közé, hogy a mesélőé helyett az övére is érkezett szavazat.

A varázslatos rajzokból nincs két ugyanolyan: a fantázia szárnyalhat, de éles gondolkodásra és a tényszerűségektől való elvonatkoztatásra is sarkall a játék. Egy kis szerencse sem árt, de a jól irányzott kártyajellemzések a társas mozgatórugói. Ahogy a dobozon olvasható, a Dixit a határtalan képzelet játéka - ezzel kár vitatkozni. 8 éves kortól ajánlott, az átlagos játékidő pedig körülbelül 40 perc. Az önkifejezést is fejlesztő körök egyaránt elgondolkoztatják vagy éppen megnevettetik a játékosokat. A sokféle színes rajzhoz ki lehet alakítani saját szabályokat, illetve több kiegészítő lapcsomag is elérhető a tíz éve töretlen népszerűségnek örvendő játékhoz. Egy édesanya a következő véleményt írta róla: „Nagyon szeretjük, a család egyik kedvenc játéka. Végre egy társasjáték, ami nem a versengésről, hatalomról, pénzről szól, hanem segít az érzelmek kifejezésében, a másik megismerésében.” 

Concept, a piktogram-barkóba 

Élőlény? Tárgy? Használati tárgy? Mindenki ismeri a barkóba szóbeli változatát, ahol kérdésről kérdésre jutunk el a megfejtendő talányhoz. A Concept alapját is ez adja, azzal a különbséggel, hogy a játékkártyákon szereplő szavakat, kifejezéseket, melyek különböző nehézség szerint vannak besorolva, a játéktábla segítségével kell elmutogatni.

concept társas

Az Activity-hez is gyakran hasonlított játékhoz egy nagy, ikonokkal borított tábla és az ikonok különféle jelentéseit felsoroló szótár is jár. Érdemes kétfős csapatokban játszani, ugyanis van, hogy egyféle gondolatmenettel nem lehet rávezetni a megoldásra a többieket. A társast 10 éves kortól ajánlják, a játékidő azonban a játékosok gyorsaságától függ, attól, mennyi idő alatt találják ki a feladványokat. 

A kihúzott kártyán szereplő meghatározások közül a soron következő játékosok kiválasztanak egyet, majd a rajzok segítségével elmutogatják. Műanyag jelölőket használva határolják be, hogy miről van szó, a többi játékos pedig folyamatosan tippelhet. Megszólalni, akár az Activity-ben, itt sem lehet, de, ha valaki közel jár a megoldáshoz, a tábla segítségével küldhetünk neki egyértelmű, biztató jeleket. 

A játék szélesíti a látókört, és megtanít arra, hogy máshogy szemléljük a dolgokat. Fontos, hogy bele tudjunk helyezkedni a kitalálók helyzetébe, és az ő fejükkel gondolkozva megpróbáljuk körülírni a feladványt. A kreativitásra itt is hatalmas szükség van: lehet, hogy nem a megszokott, elsőre logikusnak tűnő ikonok lesznek a segítségedre. Az ötletelés koncentrációt igényel, fejlődik a figyelem, ugyanis a jelölők lerakásának, sorrendjének vagy számának is szerepe lehet a megoldásban. 

Fedőnevek, a leleményes agytorna

A gondolattársítás fejlesztésének kreatív, szórakoztató és színes módja a Fedőnevek című társasjáték. Két csapat versenyzik egymással, akik vezetői, egy-egy ember a kémfőnök szerepében, utalásokkal segítik társaikat, hogy a hozzájuk tartozó lapokat összegyűjtsék. Az asztalon lévő 25 felfordított szókártya egy része a kék, míg másik a piros csapathoz tartozik, de vannak semleges lapok is, illetve egy bérgyilkoskártya, ami azonnali vesztéshez vezet. A kémfőnök feladata, hogy egy szóval minél több saját lapra utaljon, amit a csapat rámutatással jelöl meg. Az eltalált lapokért jár a pont, úgyhogy a pontos meghatározások elengedhetetlenek, ráadásul kizárják, hogy a csapat a bérgyilkosra mutasson. Annál jobb, minél több saját lapra tudunk egyetlen szóval utalni, ezt a számot hozzá kell tenni a lapokra vonatkozó meghatározáshoz. Ha a játékosok nem találják ki egy kör alatt a szóhoz tartozó minden kártyát, a további körökben visszatérhetnek, és tippelhetnek újra. A 10 éves kortól ajánlott alapjátékon kívül elérhető egy kisebbeknek is érthető, képes változat.

A kreativitáson túl ez a játék is a közös gondolkodásra helyezi a hangsúlyt, mégis könnyedén, pillanatok alatt megtanulható. Pörgősen, gyorsan mennek a körök, és fontos hozzá, hogy egyszerre több szálat is észben tartsunk, és tudjunk váltani a síkok között. Egy véleményező ezt írta róla: „Nagyon szeretjük, azért, mert gondolkozni kell azon, hogy két-három, látszólag össze nem kapcsolódó szó mégis hogyan kapcsolódhat. Amikor egy elvont kapcsolat megszületik, és még a csapattárs is megérti, hogy mi miért, az felemelő érzés. Nagyon jó kapcsolat-, asszociációépítő játék.” 

A cikk az ajánló után folytatódik

Set!, a felismerés játéka

A gyors reakciókra épül a Set! nevű társasjáték. Nagyon egyszerű, kisebbeknek is könnyedén megtanítható. Lényege, hogy az asztalra kihelyezett 12 lap között meg kell látni a seteket. Egy set három lapból áll, és a lapokon látható négy tulajdonság alapján az egyik típusú set, amikor mind a négy tulajdonság egyezik, a másik pedig, hogy a három lap mindegyikben eltér. A szín, a minta, az alak és a szimbólum minden kártya esetében háromféle lehet. Egyedül figyelemre és koncentrációra van szükség: a setet az viszi, aki leghamarabb bemondta a varázsszót, és meg tudja mutatni, melyik kombinációra gondolt. 6 éves kortól ajánlott.  

Az nyer, aki a legtöbb setet tudhatja magáénak, egy set egy pontot ér, azonban a rossz tippekért levonás jár. A pontszámolgatás nélkül is élvezetes játékhoz éber odafigyelésre van szükség, azonban a koncentrációs képesség fejlesztésére is kiváló választás. Észrevétlenül készteti a játékosokat arra, hogy egy percre se kalandozzanak el a gondolataik, és a négy tulajdonságot együtt és külön is figyelni tudják. Fontos hozzá az összpontosítás és a fókuszálás, de a Set! nem egy erőltetett figyelemlekötő: a nyerésen kívül a setszerzés eleve büszkeséggel tölti el a gyerekeket. 

Nézd meg ezt is - Gyereknevelési praktikák

Ez a nyolc praktika - kis túlzással - sok kisgyerekes család életében nyithat új fejezetet: megkönnyíthetik a mindennapokat.

Ezt is szeretjük