5 rejtett dolog, ami súlyos elhízáshoz vezethet
Ismerd meg a jelentéktelennek tűnő, ám annál hizlalóbb apróságokat, hogy megóvhasd csemetédet a csúfolódóktól!

Ez is érdekelhet

Téged is vár a Lasselsberger-Knauf virtuális családi háza! (x)

Téli álomesküvő a Rosinante Fogadóban*** (x)

Vásárolj a neten is kényelmesen! (x)

Legyen mindannyiunk szívügye a fejlődés! (x)

Idén cseréld a télikabátot fürdőrucira – Ezért érdemes Thaiföldre utaznod! (x)

beauty and style

5 egyszerű arcizomtorna, amitől sima és feszes lesz a bőr »

Csodaszép ékszertartó saját kezűleg: mindenki azt hiszi majd, hogy boltban vetted »

Photoshop nélkül a 47 éves modell: nem szabályos szépség, mégis imádja a kamera »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A legtöbb szülő szeretné, ha szép, egészséges és karcsú gyereke lenne. Ha a te csemetéd nem éppen álomalakkal rendelkezik, korántsem biztos, hogy a diétánál kell kezdened, hiszen a fejlődésben lévő szervezetnek szüksége van minden fontos tápanyagra.

Felesleges tehát betiltanod a sütiket, rettegned a hízáshoz vezető tésztától és kenyértől: elég, ha sokkal ártalmatlanabbnak tűnő, ám annál veszedelmesebb hizlalóktól óvod. Egy gyerek számára felesleges a csoki- és édességmentes zöldségdiéta, sokkal inkább a kiegyensúlyozottságra kell törekedned. Tudd meg, mi vezet észrevétlenül gyerekkori elhízáshoz!

Családi étkezési szokások

Minden apróság a szülőket tekinti példaképnek, és ez a táplálkozásra is igaz. Ahogy te eszel, illetve a családod többi tagja eszik, úgy étkezik majd gyermeked is: ha tehát hozzászoktatok a bőséges ebédhez és vacsorához, ne csodálkozz, ha porontyod sem hajlandó lemondani a szokásos adagról.

Nem csak a saját otthonodban érdemes azonban körülnézned, illetve szükség esetén változtatni a szabályokon: nem árt, ha a nagyszülők konyhájába is bepillantasz. Ha gyermeked soha nem volt válogatós, és mindent szépen megeszik, fontos tisztázni másokkal is, akik gyakran vigyáznak rá, hogy nem kell ajánlgatni a fogásokat egymás után: kér a kicsi annyit, amennyi ételre szüksége van. Azt nem kerülheted el, hogy a nagyinál gazdagabb ellátásban legyen része, mint otthon, de saját anyukáddal és anyósoddal is le kell fektetned néhány alapvető szabályt, ha óvni szeretnéd a gyereket az elhízástól.

Nassolás

Érdemes megfogadnod a régi szabályt, miszerint édességet csak ebéd után kaphat a gyerek. Ekkor ugyanis nem korgó gyomrát próbálja telepakolni cukorkával és csokival, hanem csak egy kis desszertet szeretne megízlelni.

Nem kell tehát véglegesen száműznöd az édességeket otthonodból, csupán azt kerüld el, hogy a nassolás rosszul evő gyermeked táplálását egészítse ki.

A reggeltől estig chipseket, ropit, aprósüteményeket, csokoládét evő gyermek egyrészt étvágytalanná válik - hiszen állandóan eszik -, másrészt ezek az ételek rengeteg olyan kalóriát tartalmaznak, melyben nincsenek meg a gyermek egészségéhez szükséges tápanyagok. A nassolásból eredő étvágytalanság arra ösztönözhet, hogy változatlanul, rendszeresen biztosítsd ezeket a finomságokat, csak azért, hogy egyen valamit a gyerek, miközben úgy érzed, alig fogyaszt valamit, mégis hízik.

Gyümölcslevek

Bár azt gondolnád, hogy a gyümölcslevek egészségesebbek, mint a cukros, szénsavas üdítőitalok, majdnem ugyanannyi hizlaló édesítő- és színezőanyagot tartalmaznak. Természetesen ez csak a dobozos termékekre igaz, ezekkel azonban nem árt óvatosnak lenned, hiszen nagy a kalóriatartalmuk, ezért elhízáshoz vezethetnek.

Ugyanakkor az előzőekben említetthez hasonlóan a kisgyerek étvágyát is rontják, így a tápanyagok megfelelő aránya kívánnivalót hagy maga után.
A napi ajánlott folyadékbevitel nagy része ideális esetben szénsavmentes ásványvíz, ugyanis ez valóban a test hidratálását szolgálja. Emellett adhatsz a kicsinek valódi gyümölcsök levéből készült italt is, de cukor helyett inkább mézzel édesítsd.

Televízió és számítógép - mozgás helyett

A televízió, a videó, a számítógépes játékok sok gyerek természetes életmódját változtatják meg, ami nemcsak az erőszakos filmek és játékok miatt veszélyes, de szinte alig ösztönzi mozgásra a gyereket. Ha tehát egykor mozgékony porontyod lecövekel a monitor előtt, az a táplálékmennyiség, ami eddig meg sem látszott rajta, hirtelen zsírpárnákat varázsolhat rá.

A szülői minta ebben a tekintetben is jelentős, másrészt azonban aktívan részt kell venned gyermeked életmódjának, napirendjének kialakításában, hiszen a nevelésnek ez egy fontos része. Ha azt akarod, hogy többet mozogjon csemetéd, neked is mozogni, tornázni, kerékpározni, gyalogolni kell. Nem érdemes szidni a gyereket, hogy nem mozdul ki a tévé elől, ha szabadidőd nagy részét te is a képernyő előtt töltöd.

Kudarcélmények

Gyakori a pszichés okok miatti túlevés is. Ha rossz a viszonyotok, ha óvodai problémái vannak, nincs önbizalma, és sok kudarcélményt kellett megélnie, az örömszerzésre ösztönzi a gyereket. Ez sokszor túlzott mértékű evésben nyilvánul meg. A kövérség kialakulása ugyanakkor tovább rontja saját magáról kialakított véleményét, társai csúfolják majd, testalkata miatti ügyetlenségéből fakadóan pedig egyre több kudarcot él át.

Ezeket ismételten örömszerző tevékenységgel, vagyis evéssel kompenzálja. Nagyon fontos, hogy még idejében felismerd a problémát, hogy ne alakulhasson ki a mértéktelen evés és elhízás!

Ha úgy érzed, porontyod érzelmi kudarcai miatt eszik sokat, próbálj javítani kettőtök kapcsolatán, és fordulj orvoshoz, pszichológushoz!

Cikkünk Dr. Kovács Ágnes A doktor néni könyve című kiadványa alapján készült.

Ezt is szeretjük