A fogyás genetikai háttere: az optimális étrendet keresték, de egészen mást fedeztek fel
Nem mindenkinél válnak be egyformán jól az étrendek.

dns
Ez is érdekelhet

London gyerekkel is felejthetetlen: így tegyük kényelmessé az utat! (x)

Legyél az idei nyár divatdiktátora! (x)

Kellemetlen, gyakori vizelési inger: mit tehetsz ellene? (x)

A nő kétszer (x) - Szeretni kell, és pont.

Kimeríti a testet a kánikula: 4 bevált tipp a gyors felfrissüléshez (x)

beauty and style

8 frizura, amihez csak egy hajsütő kell: ezerszer dúsabb és nőiesebb így a bob fazon »

Egy borotvareklám, amelyben tényleg szőrösek a nők - Ezen nem kellene meglepődnünk »

Ilyen ruhákat a mesékben sem látsz: álomszép couture kínai tervezőtől »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Talán már te is jártál úgy, hogy egy ismerősöd látványos sikert ért el valamilyen étrendi változtatással, így te is kedvet kaptál hozzá. Hiába voltál azonban kitartó, mégsem jöttek ugyanazok az eredmények. A tudósok szerint a jelenség hátterében a szervezet egyedi igényei állnak, melyeket nagyban az öröklött hajlamok határoznak meg. 

A kutatók szerint a tökéletes étrend tehát nem általánosan ajánlott mennyiségekből áll, hanem egy sor egyéni faktorból, melyek java a genetikára vezethető vissza. Elmondjuk, mire jutottak tanulmányukban ezzel a megközelítéssel!

Genetikai oka lehet a hízásnak?

A Genetics online orvosi kiadvány hasábjain megjelent publikáció azt vizsgálta, miként viselkednek az egyes genetikai típusok akkor, ha más-más jellegű étrendekkel találkoznak. A próbára tett menüsorok jó része az olyan diéták közül került ki, melyeket a közvélemény pozitívan ítél meg.

A kísérletben az egerek négy különböző genetikai vonala vett részt, és olyan táplálékot kaptak számukra fogyasztható módon, ami a kutatók szerint olyan közeli megfelelője volt az emberek által bevitt étrendeknek, amennyire csak lehetséges. Az orvosok a rostok, a zsír és a fehérje eloszlásán felül a diétákban kulcsfontosságúnak tartott ételekre is odafigyeltek, melyekről gyakran szupertáplálékokként hallhatsz. 

genek

Az egyik részt vevő étrend a japán diéta volt, mely rizsben, keményítőben dús, szójaolajat és zöldteakivonatot tartalmaz. Egy másik volt a ketogén étrend, mely sok zsírt és még több fehérjét ír elő, ám a szénhidrátok fogyasztását radikálisan korlátozza. A mediterrán táplálkozáson alapuló étrendet fogyasztó csoport olívaolajat, vörösborkivonatot és más antioxidánsokat kapott. Ezeket egy kontrollcsoporthoz hasonlították, melynek táplálkozása az átlagos amerikai életmódját utánozta, mely zsírban és finomított szénhidrátokban is gazdag.

Mindegyik csoport, minden étkezésnél azonos kalóriamennyiséget kapott, ám a hat hónap folyamán a különböző genetikai csoportok eltérő mértékű változást mutattak azonos étrend mellett.

A cikk az ajánló után folytatódik

A kutatás vezetője, William Barrington, a Texasi Orvosi, Állatorvosi, Gyógyszerészeti és Biológiai Egyetem tudósa leszögezte, hogy a három egészségesként ismert étrendet követő állatok mind jobban teljesítettek a teszteken, mint azok, amelyek amerikai menüt kaptak. Ennek ellenére, noha mindegyik táplálkozástípus jobban bevált minden csoport esetében, mint az egészségtelennek tartott ételek, mégsem volt egységes a hatásuk mindegyik genetikai vonal esetében.

A japán étrend esetében a négy típus egyike májkárosodást mutatott, míg a többi szinte csakis pozitívumokat tudott felmutatni. A ketogén diéta két csoport esetében hatott negatívan, melyek közül az egyik jelentősen meghízott, megnőtt a koleszterinszintje, és a májában is zsírt raktározott, míg a másik genetikai vonal egerei ugyan karcsúak maradtak, mégis romlott a testzsírszázalékuk, és letargikusak lettek. Az amerikai diéta állatai különböző mértékben híztak, emelkedett náluk a vérzsírszint, ezenfelül akadtak, melyeknél emésztőrendszeri problémákat, magas vérnyomást, másoknál pedig a máj elzsírosodását tapasztalták.

Olcsó, mégis alakbarát ételek

Nemcsak a drága szupertáplálékoktól lesz valaki karcsú és egészséges. Alakbarát ételeket is lehet már nagyon olcsón vásárolni. Mutatunk tízet, melyekkel tényleg fillérekbe kerül csak diétázni!

A kutatók szerint ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy ezek az étrendek az emberek esetében is azonos hatással vannak, azt azonban alátámasztják az adatok, hogy a hízás és az étrend hatásai a genetikával is szorosan összefüggenek. Noha a vizsgálat eredeti célja a legoptimálisabb táplálkozás megtalálása lett volna, valójában sikerült azt igazolni, hogy legnagyobb valószínűséggel ez az örökölt tulajdonságoktól függ. A tanulmányt további, az emberek körében is alkalmazható módszerek fejlesztését megcélzó kutatás fogja majd követni.

Addig azonban a leginkább javasolt, hogy ha fogyni szeretnél, akkor olyan étrendet keress, mely hosszútávon is tartható, és elősegíti azt, hogy olyan életmódra válts, mely mellett nem fogsz visszahízni. Javasolt, hogy az étrendi változtatások hatását mindig kövesd le rendszeres orvosi vizsgálatokkal is hosszútávon, így, ha probléma merülne fel, az hamar kiderülhet.  

Ezt is szeretjük