Te is ezt csinálod evés közben? Magyarázatot ad a túlsúlyodra
Nemcsak az számít, mit eszel, hanem az is, milyen körülmények között. Elmondjuk, miért.

teve elott eves
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Tudományosan megalapozott tény, hogy akik sokat néznek tévét, nagyobb valószínűséggel túlsúlyosak.

Minél kevesebb időt tölt valaki a tévé előtt, annál soványabb, függetlenül attól, hogy 14 vagy 44 éves, főző- vagy sportcsatornát néz-e.

Tévét nézel evés közben?

A tévézésre fordított idővel együtt növekszik a testsúly is, és ennek megvan a maga oka. Akik sokat tévéznek, kevesebbet mozognak és többet esznek. A gyerekek és a felnőttek éppúgy hajlamosak többet nassolni, ha a televízió előtt ülnek. Akkor is, ha nem éhesek.

A tévé háromszoros csapda. Nemcsak arra késztet, hogy rágcsálj valamit, de arra is, hogy jó sokáig falatozz, sőt, a figyelmedet is eltereli arról, mennyit fogyasztasz. Beléd vésődött rítus: bekapcsolod a készüléket, leülsz a kedvenc helyedre, beindul a nyáltermelés, kimész ennivalóért.

Amíg a tévére meredsz, és azon tanakodsz, vajon mi megy a másik csatornán, láttad-e már ezt az adást, vagy mi történik Frédivel és Bénivel a következő epizódban, az evés-ivás lefoglalja a kezedet. És mivel a gyomrod nem tud számolni, minél jobban elmerülsz abban, amit nézel, annál kevésbé figyelsz arra, mennyit eszel közben.

Hosszabb film, több étel

Egy kutatás során diákok táplálkozási szokásait vizsgálták, miközben a televízió előtt ültek. A kísérleti alanyok egy részének félórás részletet mutattak csak, másoknak egyórás filmet vetítettek. Mindkét csoport tagjai kaptak egy-egy nagy tál pattogatott kukoricát és egy nagy tányér bébirépát. A kísérlet végére kiderült, hogy minél tovább tévéztek a diákok, annál többet ettek. Akik egy órán át nézték a műsort, 28%-kal több kukoricát ettek, mint akik fél órán keresztül ültek a film előtt. Ám van egy jó hír is: a répából is több fogyott 11%-kal - azaz úgy tűnik, az idő nem tesz különbséget az ételek között.

Olvasol evés közben?

Tehát a tévé hizlal. De akkor sem vagy biztonságban, ha olvasni szeretsz: ha még egy tál müzlit megeszel, amíg végigolvasod a vezércikket, vagy ha a könyv fejezetei mellett az olvasáshoz odakészített édességhalmokon is átrágod magadat, annak is meglesz a hatása. Arra készet, hogy ne vedd észre, mennyit eszel, és egyél tovább - még akkor is, ha már nem vagy éhes.

A táplálkozási forgatókönyvet a szokások is megerősítik. Paul Rozin egy érdekes kutatása során amnéziában szenvedő pácienseket vizsgált. Amikor a kísérleti személyekkel közölte, hogy vacsoraidő van, másodszor is ettek, annak ellenére, fél órával korábban már elfogyasztották a vacsorájukat. Nyilván nem lehettek éhesek, de elég volt nekik a tudat, hogy elérkezett az evés ideje, így újra megvacsoráztak.

Cikkünk Brian Wansink Evés ész nélkül című könyve alapján készült.

Naponta több mint kétszáz, étellel kapcsolatos döntést hozunk, ám ezek 90%-a nem tudatos. Brian Wansink táplálkozáspszichológus szórakoztató kísérletek alapján mutatja be, miként ismerhetjük fel azokat az észrevétlen tényezőket, amelyek evésre késztetnek bennünket, akár éhesek vagyunk, akár nem. Hasznos tanácsai segítségével erőfeszítés nélkül tehetjük élvezetesebbé és egészségesebbé táplálkozásunkat.

Kiadja: HVG Könyvek
Internetes ára: 3315 forint.
A könyvet itt rendelheted meg.
Ezt is szeretjük