Agavénektár: a dietetikus véleménye a természetesnek mondott édesítőről
Ihász Katalint kérdeztük az agavé szervezetre gyakorolt hatásáról.

szirup
beauty and style
Top olvasott cikkek

Itthon még különlegesnek, ismeretlennek számítanak az olyan édesítőszerek, mint a juharszirup, a csicsókasűrítmény vagy éppen az agavénektár. Ennek megfelelően könnyen hiheted, hogy amit természetesnek mondanak, az egészségesebb, illetve kevésbé hizlal, mint a finomított kristálycukor.

Az agavénektár azonban rácáfolhat erre a tévképzetre. Cikkünk megírásában Ihász Katalin dietetikus volt segítségünkre.

Miből készül az agavénektár?

A legtöbb agavés édesítőszert a kék agavéból - Agave tequilana - nyerik, melynek latin neve árulkodik arról, hogy a tequila is ugyanebből a növényből származik.

- Az agavé Mexikóban őshonos növény. A húsából különböző eljárások során mézszerű elegyet készítenek. Az agavénektár elsősorban - körülbelül 92%-ban - fruktózt, illetve - körülbelül 8%-ban glükózt tartalmaz - mondja Ihász Katalin.

Tényleg természetes?

Sajnos az agavé esetében a végtermék összetétele meglehetősen változó lehet: a környezeti tényezők mellett nagyban függ az előállítástól is. Mexikóban például melegítéses, míg az Amerikai Egyesült Államokban enzimes eljárással készül az agavénektár.

Ez utóbbi esetében egy jóval feldolgozottabb, természetesnek csak sok kérdőjellel nevezhető termék kerül a boltok polcaira - onnan pedig a teádba vagy a reggeli zabkásádba.

Így hat a szervezetre az agavé fogyasztása

- Az agavénektár hasonlóan hat a szervezetre, mint a répacukor, viszont fruktóztartalmának köszönhetően ugyan lassabban szívódik fel, de jobban megemeli a vércukorszintet.

A fruktóz szőlőcukorrá való alakítása a szervezeten belül enzimes hatásra, inzulintól függetlenül történik. A fruktóz a máj glikogénraktárait tölti fel, ám ha ezek beteltek, a szervezet zsír formájában raktározza el. Vagyis a túlzott fruktózbevitel, így az agavénektár is hízáshoz vezet. Ezen kívül túlzásba vitt fogyasztása a májműködése sincs jó hatással. Különösebb ásványianyag-, illetve vitamintartalommal nem bír az agavé - elhanyagolható mennyiségű kálium, kalcium és magnézium van benne.

Fogyókúrához nem jó!

Az agavéről tudnod kell még, hogy édesítőereje nagyobb, mint a hagyományos répacukoré - nagyjából 1,4-1,6-szorosa annak -, ezért kevesebbet kell fogyasztani belőle. De nem csupán édesítőereje, kalóriatartalma is magasabb, mint gondolod.

- Nem érdemes agavét választani az energiaszegény étrendben, hiszen tápértéke elég magas, 100 gramm agavé 300 kalóriát tartalmaz - tudtuk meg Ihász Katalintól.

Ezt is szeretjük