Vastagbélrákot okoznak: ezekkel az ételekkel már 50 éves kor előtt kialakulhat a betegség
Napjainkban egyre fiatalabb korosztályban alakul ki vastagbélrák. Nem véletlenül.
Az ultrafeldolgozott élelmiszerek segíthetnek megmagyarázni a vastagbélrák növekvő előfordulását az 50 év alattiak körében, állítja egy tanulmány. A kutatás szerint azoknál az 50 év alatti nőknél, akik nagyobb arányban fogyasztanak ultrafeldolgozott élelmiszereket, fokozottabb az emésztőrendszeri polipok kialakulásának veszélye, ami vastagbélrákhoz vezethet – írja a The Guardian.
A fiatalabb korosztályban is nő a vastagbélrák kockázat
A vastagbélrák hazánkban - a tüdőrák után - a második legnagyobb halálozási kockázattal bíró daganatos betegség. A túlsúly, a mozgásszegény életmód, a dohányzás, a kevés alvás, a túlzott alkoholfogyasztás, az egészségtelen táplálkozás mind-mind rizikófaktort jelentenek a betegség kialakulása szempontjából. Az ultrafeldolgozott, adalékanyagokban gazdag, rostszegény élelmiszerek rendszeres fogyasztása jelentősen növeli a vastagbélrák kockázatot már a fiatalabb - 50 év alatti - korosztályban is.
Mi számít ultrafeldolgozott élelmiszernek?
Az ultrafeldolgozott élelmiszereket az élelmiszeripar magas fokon, több lépésben alakítja át. Az így elkészült ételek gyakran tartalmaznak olyan összetevőket, melyek az otthoni főzés során ismeretlenek. Ilyen ipari összetevők például a hidrolizált fehérjék, stabilizátorok, emulgeálók, módosított keményítők, tartósítószerek, aromák, színezékek. Az ultrafeldolgozott élelmiszerek legtöbbször már fogyasztásra készek, kevés rostot, vitamint tartalmaznak.

Tipikus ultrafeldolgozott élelmiszerek
- chipsek, rágcsálnivalók
- a legtöbb reggelizőpehely
- cukrozott üdítők és energiaitalok
- készételek, instant levesek, porok
- édességek, előrecsomagolt sütemények
- gyorsételek: hamburgerhús-készítmények, csirkefalatok
- felvágottak egy része (pl. gépsonka, virsli, párizsi – ipari adalékanyagokkal)
Az ultrafeldolgozott élelmiszerek a fiatalabbaknál is növelik a vastagbélrák kockázatát
Dr. Andrew Chen, az Egyesült Államokbeli Massachusetts General Hospital-ban készült tanulmány vezető szerzője elmondta, hogy a kutatást az a törekvés inspirálta, hogy megértsék, mi okozza a vastagbélrák növekvő arányát a fiatalabb korosztályban.
- A bélben kialakuló polipok nagy részéből nem alakul ki rák. Ugyanakkor azt is tudjuk, hogy a fiatalabb korosztályban diagnosztizált vastagbélrákok túlnyomó többsége mégis ezekből az elváltozásokból fejlődik ki - mondta Dr. Chen.
Az illatok terápiás ereje
Már megvásárolható a Femina első könyve:
A láthatatlan gyógyító
Molnár Éva kötete egy különleges utazásra hív az illatok gyógyító világába — az ókori füstölőktől egészen a modern olfaktív terápiáig.
Hogyan hatnak ránk az illatok? Miért kapcsolódik össze ennyire mélyen az emlékezet, a lélek és a szaglás? És hogyan segíthetnek az illatok a testi-lelki harmónia megtalálásában?
Promóció
A Jama Oncology folyóiratban ismertetett kutatásukban Dr. Chen és kollégái több mint 29 ezer nő táplálkozási szokásait, egészségügyi adatait vizsgálták, illetve követték nyomon 24 éven át. A kutatásban olyan ápolónők vettek részt, akik vizsgálat kezdetén kolonoszkópián - vastagbéltükrözés - estek át, így tudták, hogy a kiindulási pontban nem volt jelen náluk polip, illetve vastagbélrák. Az évek során rendszeresen nyomon követték a vizsgálati alanyok táplálkozási szokásait, egészségi állapotát és azt találták, hogy a legkevesebb – átlagosan napi 3,3 adag – ultrafeldolgozott élelmiszert fogyasztó csoporthoz képest a legtöbbet – átlagosan napi 9,9 adag – fogyasztó csoportnál 45%-kal nagyobb volt az esély a korai megjelenésű bélpolipok kialakulásának – melyből a későbbiekben vastagbélrák alakulhat ki.
Dr. Andrew Chan szerint az ultrafeldolgozott élelmiszerek összefüggésben állnak az elhízással, a 2-es típusú cukorbetegséggel, illetve az azzal összefüggésben álló anyagcserezavarokkal – mindezek pedig a vastagbélrák fokozottabb kockázatával. A kutató azt is elmondta, hogy mindezeken túl az ultrafeldolgozott élelmiszerek elősegíthetik krónikus gyulladások kialakulását a szervezetben, illetve hatással lehetnek a bélnyálkahártyára, bélmikrobiomra.
Gyengítik az izmokat és károsítják az ízületeket ezek az élelmiszerek: elképesztően egészségtelenek
Ezek az élelmiszerek izomgyengülést és ízületi problémákat okozhatnak.
ElolvasomFotó: Getty Images
OLVASD EL EZT IS!
- feldolgozott élelmiszer
- káros ételek
















