Rákot okozhat az ülőmunka
Íme, egy újabb bizonyíték!
Ausztrál kutatók szerint a rák és a cukorbetegség kockázatát is növeli az ülőmunka.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Régóta nyilvánvaló tény, hogy az ülőmunka nem tesz jót az egészségnek. A lassanként állandósuló hátfájás és az aranyér csak kettő arról a hosszú listáról, amely a mozgásszegény életmód okozta kockázatokat veszi számba.

Az egész napos inaktivitás olyan krónikus betegségek rizikóját is növeli, mint a cukorbetegség vagy a rák.

Friss kutatás az ülőmunka káros egészségügyi hatásairól

Egy friss ausztrál kutatás tanúsága szerint - melyet 63 ezer, 45 és 63 év közötti kísérleti alany bevonásával készíttettek - minél több órát töltesz egy nap ülve, annál nagyobb az esélyed a krónikus betegségek kialakulására.

Ülve töltött órák száma

A vizsgálat résztvevőit négy csoportra osztották: az első csoport tagjai kevesebb, mint négy, a második csoport tagjai négy-hat órát ültek egy nap. A harmadik csoportba tartozók hat-nyolc órát, a negyedikbe tartozók pedig több mint nyolc órát töltöttek ülve naponta munkájuk során.

A kutatók szignifikáns összefüggést találtak az ülve töltött órák száma és az olyan krónikus betegségek kialakulása között, mint a keringési rendszert érintő megbetegedések, a rák vagy a cukorbetegség.

Így alakulnak ki a krónikus betegségek

A mozgáshiány eredményeképpen a szervezet kevesebb kalóriát éget el, illetve csökkenti az inzulin azon képességét is, hogy felvegye a glükózt a vérből. Mindez túlsúly kialakulásához, valamint inzulinrezisztenciához és kettes típusú cukorbetegséghez vezet.

A vérkeringés és az anyagcsere-folyamatok ugyancsak zavart szenvednek. Így a salakanyagok kiválasztása lassabban megy, aminek következtében gyulladásos folyamatok indulhatnak meg a szervezetben. Mindez pedig kedvez az érrendszeri, valamint a daganatos betegségek kialakulásának.

Mi tehetsz ellene?

Nyújtózz!

Ha ülőmunkát végzel, félóránként, de legalább óránként kelj fel kicsit nyújtózkodni, mozgasd át a tagjaidat. Amennyiben képernyő előtt dolgozol, törvény által biztosított jogod óránként tíz perc szünetet tartani.

Rendszeres sport

Emellett pedig nem feledkezhetsz meg a rendszeresen - legalább heti háromszor - végzett sportról sem. Egy-egy alkalommal minimum 30-40 percet szánj a testedzésre. Válaszd az aerob mozgásformákat, melyek fokozzák a vérkeringést és az anyagcserét. Ilyen a kocogás, az úszás vagy a kerékpározás.

Ezt is szeretjük