A 3 legbiztosabb módszer kínzó székrekedés ellen
A stresszes életmódnak és a rendszertelen táplálkozásnak egyenes következménye lehet a székrekedés kialakulása.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Rengeteg ember szenved olyan panaszoktól, melyeket nem szívesen említ az orvosának, dietetikusának sem. Az állandósult székrekedés - mint gyakran elhallgatott vagy bagatellizált probléma - enyhítésével azonban időben foglalkozni kell, mert nemcsak zavaró tüneteket - puffadást, kellemetlen leheletet - vonhat maga után, hanem rizikótényezőt jelent komoly betegségek, közöttük a bélrák megjelenésére nézve is.

A székrekedés házi kezelésére nagyanyáink idejében még a szilvalekvár volt az általánosan elterjedt megoldás, ma viszont már egyre többen élnek különböző hashajtók alkalmazásával. Te azonban tartsd szem előtt, hogy érdemesebb és egészségesebb a természetes megoldásokkal próbálkoznod.

A székrekedésről

Általában a heti háromszori alkalomnál ritkább, kemény, erőlködéssel járó székletürítés tekinthető székrekedésnek. De természetesen az a legjobb, ha napi rendszerességgel látogatod a mellékhelyiséget. A széklet akkor számít normális állagúnak, ha körülbelül 70-80% vizet tartalmaz, a szorulásos, kemény széklet víztartalma ezzel szemben csak körülbelül 60%. Minél alacsonyabb a széklet víztartalma, annál kevésbé halad előre a vastagbélben, tehát megnehezíti az ürítést, ráadásul az erőlködés következtében könnyen kialakulhat aranyér is.
 

Betegség a háttérben?

Az idült székrekedés mögött sok esetben valamiféle betegség áll, ilyenkor másodlagos székrekedésről van szó. Többféle ok is meghúzódhat a háttérben.

Ha azonban nem fedezhető fel olyan - alább felsorolt - alapbetegség vagy állapot, melynek a székrekedés következménye, akkor elsődleges vagy más néven alkati székrekedésről beszélünk.

Lehetséges okok

  • Hormonális jellegű: pajzsmirigy-elégtelenség, cukorbetegség, veseelégtelenség.
  • Vastagbélből eredő: sérvek, szűkületek, végbélberepedés.
  • Idegi ok: gerincsérülés, agyi erek betegségei.
  • Gyógyszerek mellékhatásai: fájdalomcsillapítók, savlekötők.

Fontos a rendszer

Ha semmilyen betegség nem áll a háttérben, törekedj a székelés rendszerességének kialakítására. Mindennapi életednek vannak olyan időszakai, amikor számtalan zavaró tényező - a növekvő terhelés, a nagy felelősséggel járó feladatok, a változó étkezési rend, a mozgásszegény életmód - befolyásolhatja életritmusodat, és szerepet játszhat a székrekedés kialakulásában. A munkahelyi és magánéleti gondok, konfliktusok közepette is próbálj azonban figyelni tested jelzéseire. Ne feledkezz meg a reggeliről és a rendszeres táplálkozásról, a mozgásról, a kellő folyadékfogyasztásról - mindez elősegítheti a rendszer kialakítását.

Szakácskönyv egy kis extrával!

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

Promóció

A rostok szerepe

A székrekedés megelőzésének és étrendi kezelésének legsarkalatosabb pontja a megfelelő mennyiségű rostfogyasztás. Míg a vízben nem oldódó rostok - például a cellulóz, a lignin - a széklet mennyiségét a ballasztanyag növelése révén fokozzák, addig a vízben oldódóak - például a pektin - a bélben élő jótékony baktériumok mennyiségét növelve járulnak hozzá a nagyobb tömegű széklethez.

A felnőtteknek körülbelül 27-40 gramm rostra van szükségük naponta, a gyerekeknél viszont a kortól függ az ajánlott mennyiség. Az American Health Foundation - Amerikai Egészségügyi Alapítvány - kutatói szerint a három és 18 év közöttiek számára javasolt napi rostmennyiség a következők alapján határozható meg: az életévek számához hozzá kell adni ötöt, és így megkapod a rostszükséglet grammokban kifejezett mennyiségét. Egy tízéves gyermek esetében ez napi 15 gramm rostot jelent.

Néhány nagyobb rosttartalmú táplálék

  • Egy közepes körte: négy gramm.
  • Egy közepes alma vagy narancs: három gramm.
  • Egy fél banán vagy fél paradicsom: egy gramm.
  • Egy közepes, nyers sárgarépa vagy egy szelet teljes kiőrlésű kenyér: két gramm.

Főzési trükkök

Főzés alkalmával az ételek rosttartalmát akár észrevétlenül is növelheted úgy, hogy a megszokott íz eközben ne változzon lényegesen. Például csempészhetsz egy kevés zabpelyhet, esetleg zabkorpát a túrógombócba. Ugyanakkor az is fontos szempont lehet, hogy a rostokban gazdag zöldség- és főzelékfélék bizonyos összetevőik révén sokakra puffasztó hatással vannak. Ez a kellemetlen következmény azonban csökkenthető, ha fedő nélkül, kicsit hosszabban főzöd az alapanyagokat.

Az elengedhetetlen folyadék

Nem lehet elégszer elmondani, hogy milyen fontos szerepe van a székrekedés megelőzésében és az emésztés helyreállításában a kellő mennyiségű folyadékfogyasztásnak.

Napi másfél-két liter folyadékot mindenképpen igyál meg, ha visszatérő problémát jelent számodra a székrekedés. A legjobb, ha mindjárt felkelés után elfogyasztasz egy csésze teát - a gyermekláncfűtea, a kökénytea vagy a bodzatea például kimondottan jó hashajtó hatású.

A reggeli kávé is jó hatással lehet az emésztésedre. Mivel a túl sok koffein nemcsak hashajtó, hanem vízhajtó tulajdonsággal is bír, korlátozd a fogyasztását. Tulajdonképpen bármilyen folyadékot fogyasztasz is, az serkentőleg hat az emésztésedre.

Ezt is szeretjük