A leghatásosabb rákmegelőző ételek listája
Ez a rettegett betegség kellő odafigyeléssel és egészséges táplálkozással megelőzhető. Íme, néhány rákellenes gyümölcs!

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A rák gyűjtőnév alá legalább száz különböző rosszindulatú daganatos betegség tartozik, amelyek közös jellemzője a sejtek rendellenes burjánzása. A kóros sejtosztódás átterjed a környező szövetekre, majd rosszindulatúvá válva a szomszédos szervekre is. Bármely életkorban előfordulhat a rákos megbetegedés, és a test valamennyi szervét érintheti.

Jó hír azonban, hogy a rák sok típusa megelőzhető, illetve, ha idejében felismerik, akár gyógyítható is. A legjobb, ha rendszeresen részt veszel szűrővizsgálatokon, és igyekszel minél egészségesebben élni. Ez utóbbiba természetesen beletartozik az egészséges táplálkozás is. Becslések szerint ugyanis az esetek 35%-ában a nem megfelelő táplálkozás tehető felelőssé a daganatos megbetegedések kialakulásáért.

A rák hátterében

 A daganatos betegségek kifejlődése és terjedése összetett, többlépcsős folyamat. Sokszor évekig tart, amíg a betegség kifejlődik. Valószínűleg számos tényező áll a háttérben. Ilyenek az öröklött hajlamok, a genetikai rendellenességek, a környezeti hatások, az életmód, valamint az étrend. Az egészséges sejtek rákot megelőző elfajulását az olyan környezeti tényezők okozhatják, mint a cigarettafüst, a káros vegyi anyagok, a túlzott alkoholfogyasztás, az ibolyántúli, valamint a röntgensugárzás. Ezekből a sejtekből azonban nem minden esetben lesz rákos sejt. Hogy kialakul-e a betegség, az többnyire az egyéni különbségektől függ.

Hogy segítenek az élelmiszerek?

Sok tápanyagot vizsgáltak már a kutatók abból a szempontból, hogy képesek-e megakadályozni a rákos megbetegedések kialakulását. A tudósok véleménye szerint egy szem gyümölcs is hasznos fitovegyületek százait tartalmazhatja. A legjobb tehát, ha úgy vértezed fel szervezetedet a daganatos betegségek kialakulásával szemben, ha minél több gyümölcsöt és zöldséget fogyasztasz.

Egyszeresen telítetlen zsírsavak

A telített zsírsavak helyett jól teszed, ha telítetlen zsírsavakat fogyasztasz, mert így nemcsak a rák, hanem egy sor más halálos kimenetelű betegség veszélye is lecsökken. Ezek a vegyületek védenek az emlő- és a vastagbélrák ellen. Az avokádó, az olajbogyó, az olívaolaj és a dió mind kiváló forrása az egyszeresen telítetlen zsírsavaknak.

Alliumvegyületek

Ezek a kénvegyületként is ismert anyagok – melyek serkentik az immunrendszer rák elleni védekezését – képesek arra, hogy lelassítsák a daganatok növekedését. Fogyassz rendszeresen hagymaféléket, fokhagymát, mert ezek a növények sok alliumvegyületet tartalmaznak.

Antocianidok

A flavonoidokhoz tartozó növényi festékanyagok antioxidáns hatásuk révén semlegesítik a szabadgyököket, csökkentve ezzel a rák kialakulásának veszélyét. Antocianidokban gazdagok a bogyósgyümölcsök, valamint az alma, a cseresznye, a kék szőlő és a vörösbor.

Fenolsavak

A polifenolokhoz tartozó savak képesek semlegesíteni a szabadgyököket, és aktiválják a szervezet rákellenes enzimeit. Ez utóbbiak a rákos folyamatok kezdetén képesek lecsökkenteni a daganatok nagyságát. Fogyassz gránátalmát, zöld teát, almát és bogyósgyümölcsöt, mert ezek mindegyike kiváló fenolsav-forrás.

Béta-karotin

A kutatások szerint ez a karotinoid erős antioxidáns hatású, így óvja a sejteket a szabadgyökök ellen. Étrended tartalmazzon elegendő édesburgonyát, sárgabarackot és sárgarépát, ha szeretnéd megelőzni a daganatos betegségek kialakulását. Ezek a növények ugyanis béta-karotinban igen gazdagok.

Fitoösztrogének

A fitoösztrogének a természetes ösztrogén receptoraihoz kötődve csökkentik az szervezet ösztrogénszintjét. Ennek köszönhetően pedig megakadályozhatják sok olyan hormonszintfüggő daganatos betegség kialakulását, mint a mellrák, a méhnyak- vagy a prosztatarák. A hüvelyesekben, szójában, valamint a lenmagolajban sok található ebből a hasznos vegyületből.

Cikkünk az Orvosság a konyhából című könyv alapján készült.

Egyre több táplálkozási szakértő vallja, hogy bizonyos ételek jó hatással vannak az emberi szervezetre. Ez a kiadvány megmutatja, hogyan fogyaszd a mindennapi élelmiszereket - nemcsak a gyümölcsöket, zöldségeket és a halakat, hanem a húsokat és még a pompás desszerteket is -, hogy a gyakori egészségügyi problémákat kezeld, vagy éppen megelőzd.

Kiadja a Reader's Digest.
Ára 6990 Forint.
A könyvet itt rendelheted meg.

OLVASD EL EZT IS!

no tanul
  • tanulás
  • táplálkozás

Ezeket edd vizsgaidőszakban!

Ezt is szeretjük