10 jel, hogy nem megbízható a netes orvosság: nem szabad bedőlni mindennek
Hogyan védekezhetsz vásárlóként a hamis gyógyszerekkel szemben?

gyogyszerek
Ez is érdekelhet

Fürdőzés még nem volt ilyen izgalmas: Élvezd a nyarat Bükfürdőn! (x)

Operagála - egy romantikus este Vittorio Grigolo sztártenorral (x)

Debrecenben beindult a Nyár! Trópusi kalandok az Aquaticumban (x)

beauty and style

Újra hódít a falatnyi bandeau top: mutatjuk, itthon melyik darabokra csaphatsz le »

Haslapító smoothie puffadás és zsírpárna ellen: ezt idd tízóraira, ha fogyni szeretnél »

10 évet letagadhatsz ezekkel az elegáns frizurákkal: így hozd ki a maximumot a rövid fazonból »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az új összeurópai szabályozás értelmében a gyógyszerek eredetiségét és a gyártótól a fogyasztóig megtett útját egy egységes QR-kódrendszer igazolja. A QR-kódot leolvasva az információkat össze lehet vetni az eredeti gyártó által egy központi EU-s adatbázisba feltöltött állomány adataival.

Gyógyszerek esetében az a készítmény számít hamisnak, amelynek vagy a származása, vagy az előtörténete hibádzik. Ezt figyelembe véve az egyébként eredeti, de Magyarországon forgalomba hozatali engedély nélküli gyógyszer is hamisnak tekintendő.

Nem vényköteles - OTC - termékek

A QR-kód használata elsősorban a vényköteles készítményekre vonatkozik. A szigorítás ugyan érinteni fogja az úgynevezett feketelistás, azaz leggyakrabban hamisított OTC-termékeket is, de még mindig nagyon sok egyéb készítménynél megmarad a kétkedés a fogyasztó részéről: vajon eredeti és hatásos terméket vesz-e? Nem elhanyagolható ugyanakkor a bizalomvesztésből fakadó károk mértéke sem.

- A csalódott betegek akár egy életre is elveszíthetik a bizalmukat bizonyos termékkör iránt, és inkább megtanulnak együtt élni egészségügyi problémáikkal, mint hogy újra csalódniuk kelljen – mondja Kovács Jutka, a Frankl Pharma ügyvezetője, akinek már a múltban is okoztak problémát a betegek jóhiszeműségével visszaélő versenytársak.

Hogyan védekezhet a vásárló?

Azért, hogy ne ess áldozatául az ilyen megtévesztő online hirdetéseknek, és ne dőlj be az ezeken a honlapokon forgalmazott termékek ígéretének, vértezd fel magad ellenük. Mikor fogj gyanút? Mik lehetnek az ismérvei egy nem megbízható terméknek vagy ilyet forgalmazó webshopnak?

  • Hirtelen bukkan fel a semmiből, intenzív online kampánnyal, hatalmas mértékű akcióval, hiszen egy lendülettel kell megcsinálnia a szerencséjét, mielőtt kénytelen bezárni valamilyen NÉBIH- vagy OÉTI-vizsgálat miatt.
  • A hatóanyag valamilyen közkedvelt, közismert vagy éppen divatszerűen felbukkanó ultramodern összetevő: nemesfémek vagy azok ionjai, fantázianévvel illetett molekulák.
  • A másik véglet, mikor egyetlen, nagyon tradicionálisnak beállított gyümölcs vagy növényi származék csodálatos hatására van kihegyezve a termék ígérete: szőlőmag olaja, Amazonas-menti erdő titkos bogyója, tea- vagy fűféle.
  • A honlap formátuma árulkodó: több nyelven is él a honlap, más-más domaincímről elérhetőek a nyelvi klónok, ugyanakkor a hitelesítő személyek fotói ugyanazok: a szakvélemény mellett mosolygó szőke doktornő a magyar változatban Kovács Angéla, a cseh klónban ugyanezzel a fotóval már Jana Ivanovna, és nyilvánvalóan egyikük sem valódi személy, hanem stockfotó.
  • Érthetetlen, értelmetlen, csapnivaló magyarsággal, automata által készített tükörfordítás.
  • A termék valami távoli helyről érkezik, mondjuk közvetlenül Amerikából, nincs elérhető, magyar vevőszolgálati telefonszámuk vagy e-mail-címük.
  • Egyáltalán nem, vagy csak részben elérhetők a termék összetevői a weboldalon, és a képeken sem látszik, hogy fel lenne tüntetve a készítményen.
  • A hangzatos ígéreteket alátámasztó kutatások nem találhatók a weboldalon.
  • Nem elérhető a ma már minden kereskedelmi célú honlapnál kötelező Általános Szerződési Feltételek - ÁSZF -, esetleg hasznavehetetlen, mert mondjuk éppen a cégadatok hiányoznak belőle. A forgalmazó elérhetőségei máshol sincsenek feltüntetve, vagy külföldre mutatnak, esetleg hiányoznak a jogi hitelesítők.
  • Frusztráló üzenetekkel készteti a vásárlót azonnali rendelésre, mintha egyszeri, soha vissza nem térő alkalom lenne a vásárlás: „amíg a készlet tart”, „az ajánlatot éppen 45-en nézik”, „vásárlók száma eddig…”, és hasonló, motiválni hivatott feliratokat raktak a honlapra.

A cikk az ajánló után folytatódik

Sajnos nemcsak a termékek honlapjai lehetnek aggályosak, hanem az edukációs céllal futtatott tájékoztató kampányokat is sok kifogás éri. Világszerte folyik a harc a fake news, azaz a hamis információk ellen. Ennek egyik legjellemzőbb ága az alternatív orvostudományt mérgező, minden alátámasztást, bizonyítékot nélkülöző egészségüzenetek. Ezek olyannyira elburjánzottak például a lakosság 2-3%-át érintő pikkelysömör témakörében, hogy fogyasztói nyomásra az Instagram 2018 februárjában időszakosan már letiltotta a #psoriasis hashtag használatát. 2019-ben ismét a téli időszak végén merült fel újra néhány napra a tiltás.

Képeken a netes vásárlás buktatói

Bár az alábbi képeken látható átverések inkább csak kellemetlenségnek számítanak, azért az adott helyzetben elég bosszantóak lehetnek.

Képek: Getty Images

Ezt is szeretjük