Nyilalló fájdalom, mozgásképtelenség
A lumbágó tünetei és okai
Már a huszonévesek körében is egyre elterjedtebb a lumbágó. Előzd meg a betegséget!

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A gerincoszlop legmegterheltebb szakasza az ágyéki rész. Így a gerincbetegségek többsége erre a szakaszra korlátozódik. A lumbágó nevét onnan kapta, hogy a vele járó fájdalom a gerincoszlop lumbális - azaz deréktáji – szakaszán jelentkezik. A probléma általában akkor alakul ki, mikor nehezebb tárgyat – nem megfelelően – emelsz fel. Néha azonban már egy nagyon kis megerőltetés vagy egy helytelen mozdulat is elegendő lehet ahhoz, hogy kialakuljon a lumbágó.

A lumbágó tünetei

A fájdalom a deréktáji-keresztcsonti szakaszon mutatkozik meg - többnyire áramütésszerűen. Ennek következtében a mozgás korlátozottá és igen fájdalmassá válik. A kellemetlen érzés többnyire hirtelen jelentkezik, de az is előfordulhat, hogy fokozatosan, mintegy lappangva alakul ki. Az isiásszal szemben a lumbágóval járó fájdalom egy adott – deréktáji – szakaszra szorítkozik, és nem sugárzik ki a végtagokba. A fájdalom hevessége változó lehet, az enyhe tünetektől egészen a – minden mozdulatkor jelentkező – kínzó fájdalomig.

Álló helyzetben a lumbágós beteg egy természetellenes tartást vesz fel. Ennek hátterében a megfeszült, fájdalmas izomzat áll. A deréktáji szakaszon ugyanis az izmok igen érzékennyé válnak, minek következtében a mozgás beszűkül. Tehát lecsökken azoknak a testhelyzeteknek a száma, melyekben a beteg nem érez kínzó fájdalmat.

Mi áll a háttérben?

Többnyire egy szokatlan, megerőltető mozdulat következtében alakul ki a lumbágó. Bár bizonyos esetekben elegendő lehet csupán egy helytelenül kivitelezett mozdulat is. A probléma érinti a csigolyákat is. A fizikai megterhelés következtében a csigolyák ízületi tokjai és szalagjai sérülhetnek, valamint az izmok görcsösen megfeszülnek. Mindennek következtében a lumbágós beteg sokszor moccanni sem bír, de legalábbis erősen korlátozottá válik mozgáslehetősége.

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás, ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.


Kizárólag online elérhető, a FeminaShopban! 

Promóció

A jelenség már csak azért is ijesztő, mert míg korábban a lumbágós tünetek inkább a negyven év feletti korosztályt érintették, napjainkban már a huszonévesek is veszélyeztetettek. Hogy mindez minek köszönhető? Az egészségtelen életmódnak, és legfőképp a testmozgás hiányának. Mivel a gerincoszlopot a hát erős izomzata tartja, ennek gyengülése előidézheti a problémát.

Előzd meg a bajt!

Elsősorban a hátizmok megfelelő edzettségével tudod megelőzni a lumbágó kialakulását. Fontos, hogy rendszeres mozgással, megfelelő tornagyakorlatokkal tartsd edzésben hátizmaidat. Ennek eléréséhez legideálisabb mozgásforma az úszás. Ha teheted, hetente egyszer látogass el az uszodába. Ezen kívül, ha nehezebb súlyt emelsz, ügyelj a testtartásodra. Soha ne derékból emelj! Inkább guggolj le, emeléskor a comb- és a farizmok dolgozzanak.

A megelőzés szempontjából rendkívül fontos a megfelelő fekhely kiválasztása. Mivel életed körülbelül egyharmadát ágyban töltöd, egyáltalán nem mellékes, hol alszol. A matracod inkább kemény legyen, mint süppedős.

Kerüld a hosszadalmas egyhelyben állást. Nemcsak a helytelen mozdulatok, de a huzamosabb álldogálás is megterhelheti gerincedet. Ha ehhez még rossz – görnyedt – testtartás is társul, általában már kész is a baj. A túlsúly rizikófaktor lehet a lumbágóra nézve. Ha súlytöbbleted van, igyekezz megszabadulni tőle, mert a fölös kilók kimondottan megterhelhetik gerincoszlopodat. Minek következtében nagyobb az esély a lumbágó kialakulására.

Mit tehetsz, ha már kész a baj?

  • Ha néhány napon belül nem múlnak el a tünetek, mindenképp fordulj orvoshoz!
  • Vegyél forró fürdőt! A meleg közeg segíteni fog abban, hogy izmaid ellazuljanak.
  • Próbálj minél többet feküdni. Vízszintes helyzetben - különösen hanyatt fekve - ugyanis nem nehezedik teher a gerincedre.
  • Sokat segíthetnek az izomlazító krémek, illetve a finom masszázs is.

OLVASD EL EZT IS!

laptop no
  • cukorbetegség
  • magas vérnyomás

Ülőmunkát végzel?

szoke csaj
  • tünetek és betegségek
  • gerincbetegség

Állandó zsibbadás, bizsergés

hat no
  • tünetek és betegségek
  • gerincbetegség

2 rejtett betegség, amit a hátfájás jelez

Ezt is szeretjük