Fogszuvasodás, töredező körmök, izomgörcs

A kalciumhiány tünetei

Vedd észre a kalciumhiány jeleit, és cselekedj a csontritkulás kialakulása előtt!

FeminaShop

Látogass el a
Femina Shopba!

Megnézem
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A szakemberek szerint a szervezet napi kalciumszükséglete 1000 mg. Ennek ellenére hazánkban 650-700 mg körül alakul a napi átlagos kalciumfogyasztás. A kalciumhiány tünetei kezdetben nem túl határozottak, ám egy kis odafigyeléssel időben észreveheted a bajt, és pótolhatod a hiányzó ásványi anyagot. Arról se feledkezz meg, hogy szervezeted a kalciumot nem képes elegendő D-vitamin nélkül felhasználni, ehhez pedig napfényre van szükséged!

A kalcium szerepe

A kalcium a csontok és a fogazat egyik fontos összetevője, de az alapvető életfunkciókhoz, például a véralvadáshoz vagy az izmok összehúzódásához is szükséges. A szervezet kalciumállományának nagy része a csontokban és a fogakban raktározódik, így biztosítja ezek szilárd szerkezetét.
A fennmaradó, ehhez képest elenyésző mennyiség a vérben van, mely szerepet játszik a hormonok és a különböző enzimek termelésében. A kalcium biztosítja továbbá az idegsejtek közötti kommunikációt, a véralvadást, a sebgyógyulást és az izmok összehúzódását. Szintje a vérben állandó: ha csökken, a szükséges kalcium a csontokból pótlódik.

Így azonban idővel a sok kalciumelvétel porózussá és törékennyé teszi a csontokat, kialakulhat a csontritkulás. A vizelettel kiürülő kalciumot ezért megfelelő napi kalciumbevitellel kell pótolni.

A kalciumhiány tünetei

  • Izomgörcs.
  • Csontritkulás.
  • Fénytelen haj.
  • Fogszuvasodás.
  • Töredező körmök.

Jellemző hiánybetegségek és tünetek

Izomgörcs

A kalcium fontos szerepet játszik az idegrendszer működésében, az ingerület-átvitelben. Érthető tehát, hogy a hiánytünetek között több idegi jellegű is szerepel. Az egyik leggyakoribb az izomgörcs, mely jelentkezhet éjszaka, de leggyakrabban sportolás közben.

Szuvas fogak

A könnyen romló fogak sajnos sokszor örökletes okoknak köszönhetőek. Nem biztos azonban, hogy mindent a genetikára kell fognod! Először érdemes végiggondolnod, hogy elegendő kalciumban gazdag táplálékot fogyasztasz-e. Ha nem, úgy az egészséges mosoly érdekében pótold az ásványi anyagot!

A 14 legjobb ötlet szájszag ellen

Nézegess képeket!

Elolvasom

Csontritkulás

A kalciumhiány nőket érintő legveszélyesebb következménye a csontritkulás. Statisztikai adatok szerint hazánkban 900 ezer embert érint a betegség, minden harmadik menopauzán átesett nő szenved tőle. Ha most csak legyintenél, hogy hol van az még, érdemes tisztában lenned vele, hogy körülbelül 35 éves korod után a csontok szerkezetének lebontási folyamatai kerülnek előtérbe. Ekkor már a bélből nem szívódik fel elegendő kalcium, tehát egyáltalán nem mindegy, hogy ezt megelőzően mennyi kalcium került szervezetedbe - vagyis honnan indul a lebontás.

Töredező körmök és fénytelen haj

Szintén kalciumhiányra utal, ha körmeid töredezettek, fénytelenek. Amennyiben fehér foltok is megjelennek rajtuk, valamint a hajadat egyre fénytelenebbnek látod, valószínű, hogy hiánybetegség áll a háttérben - a kalcium mellett azonban vashiányra is utalhatnak a tünetek.

A legjobb kalciumforrások

A tejtermékek - tej, joghurt vagy sajt - igen gazdagok kalciumban. A zsírszegény tejtermékek valamennyivel kevesebb kalciumot tartalmaznak, mint a zsírosak. A kalcium-maláttal dúsított narancslé, a konzervlazac és a szálkákat is tartalmazó szardínia, valamint a brokkoli és a mandula is nagyon jó, nem tejtermék-eredetű forrás. Ugyanakkor a dolomitból, kagylóhéjból vagy csontlisztből készült kalciumkészítményeket érdemes elkerülnöd: ezeknek ugyanis magas ólomtartalmuk lehet.

Élelmiszerek kalciumtartalma

  • 10 dkg szója – 200 mg.
  • 1 dl zsíros tej – 120 mg.
  • 10 dkg juhtúró – 400 mg.
  • 10 dkg edami sajt – 710 mg.

Szükség esetén táplálékkiegészítők

A felnőttek számára javasolt napi kalciumbevitel 1000 mg. Várandós anyáknál, valamint a klimaxot követően ez napi 1200-1500 mg-ra nőhet. Ha kalciumkiegészítőt szedsz, érdemes vele egy időben magnéziumot is szedned. A hatékony felszívódás érdekében mindig étkezés közben vedd be, valamint oszd ketté a táplálékkiegészítő adagodat: 600 mg-nál többet ne vegyél be egyszerre. A kalcium-citrátot vagy -malátot tartalmazó készítmények jobban felszívódnak, mint a kalcium-karbonát.

Légy szabad! - Merj szembemenni az árral!

A Femina Klub áprilisi vendége Lakatos Márk stylist lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között az önmagunk elfogadására való törekvésről beszélget. Hogyan szembesüljünk saját korlátainkkal, tökéletlenségünkkel? Hogyan dolgozzuk fel az életünkben felmerülő elakadásokat? 

További részletek: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. április 22. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

Ne vidd túlzásba!

A kalciumpótlás fontos, de természetesen nem érdemes ész nélkül fogyasztanod a táplálékkiegészítőket! Napi 2500 mg-ig veszélytelen a bevett kalciumadag, ha táplálékkal és kiegészítőkkel egyaránt történik a bevitel. A kalciumkiegészítők túlzott fogyasztása azonban megakadályozhatja a szervezetben a cink, a vas és a magnézium hasznosulását, valamint vesekövet okozhat. Ha a kalcium-karbonát szedése haspuffadást vagy székrekedést okozna, kalcium-citráttal helyettesítsd.

Cikkünk a Reader's Digest Vitaminok, gyógynövények, ásványi anyagok című könyve segítségével készült.

OLVASD EL EZT IS!

no tel
  • megelőzés
  • csontritkulás

A kalciumhiány tünetei

Ezt is szeretjük