5 gyógyszer, ami súlyos elhízáshoz vezet, hiába nem eszel többet: durván bezavarnak az anyagcsere-folyamatokba
Egyes vérnyomás- és gyulladáscsökkentők is súlygyarapodást okozhatnak.

GettyImages-1154371551
Ez is érdekelhet

Túl nagy a mobilos választék? Szűkítsd le a kört a Huawei P40 családra! (x)

Szakértelem és újító szemlélet az Ilcsinél (x)

„Egy gyerek voltam” – vallott Szilágyi Áron (x)

Dobd fel a hétköznapi menüt, készíts citrusos-csípős tengeri sügért! (x)

beauty and style

4 egyszerű lépés a tökéletes tusvonalért, maszatolás nélkül: kezdőként is menni fog »

A rövidnadrág és az ujjatlan felső az irodában sem kihívó: így lesz visszafogottan nőies »

Cindy Crawford lánya tényleg kimaxolja a bob frizurát: mindig mást hoz ki ebből a nőies fazonból »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Előfordul, hogy az ember nem eszik többet, mint korábban, mégis megdöbbenve tapasztalja, hogy a súlya egyre csak gyarapodik. A bosszantó jelenség hátterében sokszor diagnosztizálatlan betegség áll, például valamilyen hormonális zavar, előfordul viszont, hogy nem sikerül felderíteni hízáshoz vezető eltérést.

Ilyenkor felmerülhet a gyanú, hogy gyógyszer miatt jelentkezik a tünet. Az orvosság okozta súlygyarapodás bizonyos pirulák esetében kifejezetten gyakori mellékhatásnak számít.

Hogy befolyásolhatják az orvosságok a testtömeget?

Több út is lehetséges: egyes tabletták az étvágyat fokozzák, mások a szervezet anyagcsere-folyamataiba avatkoznak bele, például lassítják a kalóriaégetést vagy fokozzák a zsírraktározást. Amennyiben egy gyógyszer fáradttá, aluszékonnyá tesz, kevésbé valószínű, hogy rá tudod szánni magad az edzésre, az eredmény így is nem kívánt hízás lehet. Ez bármennyire is kellemetlen, az orvosok által felírt készítmények szedését önkényesen abbahagyni semmiképp sem javasolt, a probléma megoldásához szakemberrel kell konzultálni.

GettyImages-73213927
Fotó: Image Source / Getty Images Hungary

Vérnyomáscsökkentők

A vérnyomáscsökkentőkhöz tartozó béta-blokkolók világszerte a leggyakrabban alkalmazott orvosi készítmények közé tartoznak. Főleg a régebbi gyógyszerek, például a metoprolol vagy a propranolol kapcsolható össze hízással, általában a kezelés kezdését követő első pár hónapban. Ezek a pirulák az anyagcserét lassítják, ráadásul fáradtságot idézhetnek elő, ami a fizikai aktivitás rovására is mehet. Az újabb béta-blokkolók esetében nem kifejezetten jellemző a súlygyarapodás. 

Fogamzásgátlók

Nagy általánosságban nem lehet kijelenteni, hogy a fogamzásgátlók elhízáshoz vezetnének, főleg, mivel az újabb tabletták hormontartalma viszonylag alacsony. Azok a készítmények viszont, amelyek magasabb dózisban tartalmaznak ösztrogént vagy progeszteront, okozhatnak súlygyarapodást. A Depo-Provera nevű fogamzásgátló-injekcióról kimutatták, hogy egyes nőknél jelentős testsúlynövekedést eredményezhet. 

GettyImages-1251610494
Fotó: Elena Volf / Getty Images Hungary

Kortikoszteroidok

A kortikoszteroidokat különböző megbetegedésekre írják fel az orvosok. Ide tartoznak például az allergiák, ízületi gyulladások, akut sérülések és az asztma is. Ezek a készítmények csökkentik a gyulladást, és fájdalomcsillapító hatásúak. Gyakran csak rövid ideig kell szedni őket, de ha hosszabb távon szükségesek, befolyásolhatják a nyugalmi anyagcserét, fokozhatják az étvágyat, a folyadék-visszatartást és a túlevés kockázatát is. Különösen a hasi zsír lerakódását segítik elő. A pluszkilók megjelenhetnek még az arcon, illetve a nyak hátsó részén is. 

Diabéteszgyógyszerek 

A 2-es típusú cukorbetegség terápiájában használt egyes orvosságok folyadék-visszatartást és súlygyarapodást idézhetnek elő. Különösen igaz ez a szulfonil-karbamidokra, mint például a glimepirid vagy a glipizid, amelyek úgy csökkentik a vércukorszintet, hogy fokozzák az inzulinkibocsátást, növelve ezzel az étvágyat.

A cikk az ajánló után folytatódik

Az inzulini önmagában is testtömeg-növekedéshez vezethet, mivel az egyetlen olyan hormon, amely a zsírtartalékok felépítéséért felelős. 

Antipszichotikumok 

Ezeket a gyógyszereket mentális egészséget érintő kórképek esetén használják, például skizofréniánál, bipoláris zavaroknál vagy a depresszió súlyosabb formáinál. Az antipszichotikumok egész csoportjáról kimutatták, hogy befolyásolják a szervezet metabolizmusát, azonban az egyes készítmények más és más mellékhatásokkal járhatnak. Bebizonyították, hogy ezen orvosságok olyan folyamatokat indukálhatnak az agyban, amelyek növelik az étvágyat. Az antipszichotikumokon élőknek javasolt folyamatosan nyomon követniük a testsúlyukat, a vérnyomásukat és a vércukorszintjüket is.

Amennyiben valaki úgy érzi, hogy a pluszkilók gyógyszeres kezelés miatt jelennek meg rajta, érdemes felkeresnie a kezelőorvosát. Előfordulhat, hogy van mód más készítményre váltani, de az is lehet, hogy a szakember olyan, az életmódot érintő tanácsokat tud adni, amelyek segítenek leadni a felesleget. Semmiképp sem szabad elhagyni a kérdéses orvosságokat saját döntés alapján!

A has körüli zsírpárnák és úszógumi háttere - 8 ok, amiért nem lapos a has

A hasi elhízás hátterében rengeteg ok húzódhat meg. Kezdve attól, hogy valaki hajlamos a has körüli hízásra egészen odáig, hogy valamilyen gyógyszer mellékhatásaként rakódik le a felesleges zsírréteg. 

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük