Hideg ujjak a meleg szobában: egy nőket érintő betegség első tünete
A Raynaud-kór egy enyhébb keringési rendellenesség.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Egy téli napon kilépsz a szabadba, és ujjaid rögtön fagyosak lesznek, zsibbadnak? A meleg szobába érve is hosszú időbe telik, míg újra felmelegednek? Ezek a jelek az úgynevezett Raynaud-kór tünetei. A betegség a lakosság körülbelül 8%-át érinti, és jellemzően nőknél fordul elő. Bár zavaró és kellemetlen, rendszerint nem jelez súlyosabb keringési betegséget.

Raynaud-kór

Elsőként M. Raynaud francia orvos azonosította a betegséget 1862-ben. A kór azokat a kis verőereket érinti, melyek a kéz- és lábujjakhoz, valamint az orrhoz és a fülhöz szállítják a vért. Az érintetteknél az alacsony hőmérséklet hatására ezek az erek görcsösen összehúzódnak, gátolva a vér áramlását és az adott testrész megfelelő oxigénellátását.

Ennek eredményeként a bőrszín megváltozik, szúró érzés, illetve zsibbadás lép fel.

Tünetek

  • Hideg ujjak.
  • Zsibbadó ujjvégek.
  • Fehérre, később lilásra színeződött bőrfelület.

A háttérben álló okok

A Raynaud-kór kialakulásának oka ismeretlen. Több kutató szerint a betegségben szenvedők erei egyszerűen túlontúl érzékenyek a hidegre, valószínűleg az érintett testrész idegeinek funkciózavara miatt. A probléma inkább a nőkre jellemző.

Önmagában is előfordulhat, de más kórképpel együtt is jelentkezhet: ilyen például a migrén, a reumás ízületi gyulladás vagy a csökkent pajzsmirigyműködés. A stressz is kiváltó ok lehet, és mellékhatásként előidézhetik bizonyos szívgyógyszerek vagy fejfájás-csillapítók.

Mit tehetsz ellene?

Mivel a Raynaud-kór a legtöbbször idült betegség, az alábbi étrend-kiegészítők akkor segíthetnek, ha hosszabb távon szeded őket. Az E-vitamin serkenti a véráramlást az artériákon keresztül.

A magnézium jótékony hatást gyakorol a szívre és az érrendszerre - a Raynaud-kór esetében az összehúzódott ereket lazíthatja el. Az E-vitaminból napi 200 mg-ot, a magnéziumból napi kétszer 200 mg-ot érdemes fogyasztanod.

Hasznos tippek

  • Kerüld a nikotint és a koffeint - összehúzzák az ereket.
  • Fontos a stresszoldás - melyben segíthet a relaxáció és a jóga.
  • A téli hónapokban hordj egyujjas kesztyűt - melegebben tartja a kezet, mint az ötujjas.

Neked is fázósak az ujjaid?

Ezt is szeretjük