Kínzó hátfájás, törékeny csontok
A csontritkulás tünetei és kezelése
Különösen a menopauza után keseríti meg a nők életét a csontritkulás. De nem törvényszerű, hogy így legyen.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A csontritkulás előrehaladtával a csontok sűrűsége – ásványianyag-tartalma – folyamatosan csökken, ezért szerkezetük egyre gyengül. Ennek következtében könnyen, kis erőbehatásra is eltörhetnek, különösen a hát- vagy a csípőtájéki részeken. A fokozottan veszélyeztetett, klimax utáni nők 54%-ának mérsékelten alacsony csonttömege – oszteopenia –, 30%-ának pedig csontritkulása van. Az összlakosság mintegy 10%-a szenved oszteopeniaban, ez körülbelül egymillió beteget jelent.

Felnőtt korban a csontszövet 10%-a évente kicserélődik, újjáépül – ez a folyamat a remodelling. A csontsűrűség húsz-harminc éves kor között a legnagyobb, ezután lassanként csökkenni kezd. A régi, elpusztult, illetve a helyükre lépő új sejtek egyensúlya felborul. Mivel a csontvesztés nagyobb mértékű, mint a csontfelépülés, a csontok törékennyé válnak. Ötven éves kor felett, a változókor után a csontvesztés még inkább felgyorsul. A nők veszélyeztetettebbek e tekintetben, mert szervezetükben ekkor lecsökken a csontépítő hatású ösztrogén szintje.

Miből áll a kezelés?

A csontritkulás kezelése életmódbeli változásokkal kezdődik – beleértve a megfelelő kalcium- és D-vitamin-bevitel biztosítását. A változás kora után a csontritkulásban szenvedő nők ösztrogénpótló terápiában részesülhetnek. Az egyéb rendelkezésre álló gyógyszerek, ha nem is olyan hatékonyan, mint az ösztrogén, de lassítják a csontvesztést.

Ösztrogénpótlás

A csonttömegvesztés a nőknél a változókor utáni öt-tíz évben a leggyorsabb – akár az 50%-ot is elérheti. A csontlebontás ütemének lelassítására és megállítására hormonpótló terápiát javasolhat az orvos. Az ösztrogénterápia történhet tapasszal, tablettával vagy gél formájában. Az öt évnél tovább tartó ösztrogénpótlás azonban veszélyes lehet, mivel akár 30%-kal is növelheti az emlőrák kockázatát. Épp ezért a szintetikus hormonokkal szemben sokan a szójakivonatból készített természetes növényi ösztrogént részesítik előnyben. Ennek hatékonysága azonban még nem kellőképpen igazolt.

Progeszteronpótlás

Ha nem történt méheltávolítás, fontos, hogy az ösztrogén mellett progeszteront is kapjon a beteg. A ciklusos kombinált hormonpótlás tabletta vagy tapasz formájában történik. A folyamatos kombinált kezelés – tehát vérzés nélküli hormonpótlás – szintén tablettával és tapasszal történik.

Kalcitonin

Ez a szintetikus hormon a kalcium bélből való felszívódását segíti, illetve megakadályozza a kalcium kiürülését a csontokból. A csontritkulás kezelésére használt gyógyszerek közül ennek van a legkevesebb kellemetlen mellékhatása, sőt, még a csontfájdalmakat is enyhítheti.

Mit egyél, hogy megelőzd a csontritkulást?

Tej és tejtermékek

A csökkentett és alacsony zsírtartalmú tej, a zsírszegény joghurtok és sajtok sok kalciumot tartalmaznak, ami fontos az erős csontok építésében. A vitaminokkal dúsított tejféleségekben ráadásul a kalcium felszívódását elősegítő D-vitamin is van.

Szója

A szója a kalcium mellett növényi eredetű ösztrogént is tartalmaz, amely segíthet a csontsűrűség megőrzésében, így a csonttörések elkerülésében. Sütéskor – például a palacsinta- vagy süteménytésztában – helyettesítsd bátran a sima lisztet szójaliszttel. Ezen kívül finom nassolnivaló a pörkölt szójabab – ráadásul egészségesebb a sós mogyorónál. Fogyaszthatsz tofut vagy különböző szójapelyheket is. De készíthetsz italt szójatejből is.

Kevesebb fehérje, kevesebb koffein

A túlzott fehérjebevitel elősegíti a csontok kalciumvesztését. Ne lépd túl az ajánlott napi mennyiséget, mely nőknél ötven, férfiak esetében pedig hatvan gramm. Ezen kívül figyelj oda rá, hogy a koffeinfogyasztásod se haladja meg a napi három csészényi kávét. A koffein ugyanis a kalcium szervezetből történő fokozott ürítését idézi elő.

Mozdulj!

A rendszeres edzés segít a csontritkulás megállításában, és erősíti a csontokat. Ha gyakran végzel olyan tornagyakorlatokat, melyek javítják a testtartást, az egyensúlyérzéket és a rugalmasságot, akkor a csontvesztés lassítása mellett csökken a törés kockázata is. Egy héten legalább háromszor fél órát szánj mozgásra. Sétálj, fuss, súlyzózz, teniszezz, vagy egyszerűen csak lépcsőzz. Az úszás sajnos nem jó csontépítésre, mivel a csontoknak a gravitáció ellenében kell erőt kifejteniük, a kívánt hatás elérése érdekében.

A csontsűrűség ellenőrzése

Csak csontsűrűség-vizsgálatokkal lehet felállítani a csontritkulás pontos diagnózisát, illetve meghatározni a töréskockázatot. A 65 év feletti nőknek, de a menopauzát elhagyó fiatalabb nőknek is rendszeresen részt kell venniük szűrésen. Az orvosok fontosnak tartják, hogy a változókort követően minden nő végeztessen vizsgálatot egy-két évente. Ezek a leleltek a későbbi diagnózisok összehasonlító alapjai lehetnek. Így könnyebben meg tudják majd határozni a csontvesztés ütemét, és személyre szabottabbá tehető vele a kezelés.

Cikkünk a Reader's Digest Törődjön többet egészségével! című könyve alapján készült.

OLVASD EL EZT IS!

lany kek hatter
  • táplálkozás
  • megelőzés

Így élj száz évig!

Ezt is szeretjük